הפילהרמונית מקימה גוף שיעודד חינוך מוזיקלי בקרב האוכלוסייה הערבית מהגיל הרך ועד לאקדמיה
החדרת מודעות למוזיקה מן הגיל הרך
"לפני זמן לא רב קראתי באחד העיתונים החשובים בארה"ב על בית-ספר ערבי-יהודי הפועל בגליל. על ילדים יהודים הלומדים בבית-ספר בכפר ערבי - בית הספר `יד ביד`. מייד כששבתי לישראל החלטתי לראות איך המיזם הזה מסייע לנו לממש רעיון שאנחנו מבקשים ליישם כבר זמן ניכר- להביא לכך שבתזמורת הפילהרמונית הישראלית יהיה גם נגן ערבי או יותר". אומר זובין מהטה, המנהל המוזיקלי הוותיק של התזמורת הפילהרמונית הישראלית ומרחיב, " לא מישהו שינגן כאן בחסד או כאקט פוליטי. כי להתקבל לתזמורת גם היום זה לא עניין פשוט. כל נגן חדש עובר מבחנים ומי שיתקבל יצטרך להתמודד עם נגנים יהודים ילידי ישראל ונגנים ילידי מדינות חבר העמים. הרי ממילא מכלל הסטודנטים למוזיקה כ-98% יפנו להתקבל לתזמורת ורק 2% ילכו לקריירה סולנית עצמאית". והוא מוסיף - "מסיבה זו הקמנו את בית-ספר בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב. (בית-הספר בוכמן-מהטה, הוא שמה החדש של האקדמיה למוזיקה המתפקדת בשנים האחרונות כמוסד להכשרת נגנים צעירים בשותפות מלאה עם התזמורת הפילהרמונית כשנגניה הבכירים משמשים כמורים ולטובים בסטודנטים יש סיכוי להתקבל לשורות התזמורת בתום לימודיהם וכמובן גם לתזמורות אחרות. החשוב הוא שהאקדמיה מתפקדת כמיזם המכשיר אנשי מקצוע לקראת תפקיד במסגרת תעסוקתית ברורה. י.ש.)
להגשמת המטרה הזאת מגייסת התזמורת לא רק את בית-הספר אלא גם את תכנית "מפתח", התכנית הגדולה שמפעילה התזמורת ברחבי ישראל להחדרת המודעות למוזיקה מן הגיל הרך. כדי לעודד את החינוך המוזיקלי באוכלוסיה הערבית תפעיל התזמורת תכנית בגליל, שבראשה יעמוד אורי בן-דוד, המנהל את מרכז המוזיקה הרב-תרבותי במועצה האזורית עמק יזרעאל. חלק ניכר מן היישובים במועצה אזורית הם יישובים ערביים ולא פחות מ-35% מתלמידי המוזיקה במרכז המוזיקה הם ערבים.
הפילהרמונית גייסה כספים מתורם אלמוני (יהודי אירופי) ובנק לאומי לישראל וכן מבנק ערבי-ישראלי. כספים אלו מיועדים להגדלת מכסת שעות הוראת המוזיקה לנגנים צעירים, להכשרת מורים למוזיקה בבתי-ספר הרגילים. התכנית כבר מיושמת בבית הספר "אל-מוטראן" בנצרת ובבית המוזיקה בשפרעם. המסגרת החדשה היא מסגרת שמסתכלת קדימה לתקופה ממושכת.
הפילהרמונית כגורם מממן
למעשה מדובר בכניסה של הפילהרמונית לתחום שבו היא מתפקדת כגורם מממן (בעזרת כספי תורמים) המחליף את ההקצבות שצריכות להגיע ממשרד החינוך. הכשרת נגן צעיר היא פעילות המתחילה בגיל הגן ונמשכת לאורך כל שנות הלימוד הפורמלי (יסודי, חטיבת ביניים ותיכון) ונמשכת למסגרת האקדמית. הפעילות הזו תומכת בילדים שרוצים ללמוד ומגישה להם סיוע נמשך כאשר הם נערים וסטודנטים ובמקביל תומכת באופן מתמשך בצוותי המורים. תמיכה זו תינתן למורים בבתי הספר באמצעות מסגרות ההדרכה של האקדמיה בתל-אביב כאשר נגניה הבכירים של התזמורת יתפקדו גם כמי שאחראים על החלת התכנית וגם על שמירת הרמה הגבוהה במשך כל השלבים.
הרעיון הוא שהצעירים הערבים ילמדו גם מוזיקה ערבית וגם מוזיקה מערבית. "במסגרת התזמורת כבר פועלים נגנים עם נגנים ערביים המנגנים יחד מוזיקה ערבית. (הרכב "שש בש" שזוכה להצלחה רבה בישראל ובחו"ל הוא הדוגמה המובהקת – י. ש.) בכל הופעותיהם ביישובים ערבים או ביישובים מעורבים. "הקונצרטים שלנו בעכו, בעמק יזרעאל הביאו קהל רב, ערבי ויהודי", מספרים מהטה ובן-דוד.
"אנחנו בתזמורת הפילהרמונית, חייבים לעשות יותר כדי לקדם את הדו-שיח הפלסטיני ישראלי", אומר מהטה, "המוזיקה היא דרך". "התורם הפרטי, שרוצה לשמור בינתיים על אנונימיות", מוסיף אבי שושני, מזכ"ל התזמורת, "בודק אותנו בשבע עיניים ויודע היטב שהכספים יילכו בדיוק למטרות המקדמות את המוזיקה במסגרת של דו קיום".
לדברי מהטה, שחי את הארץ הזאת ואת אנשיה כבר עשור חמישי ומלווה אותה בשנים טובות ובשנים קשות, "צריך לדאוג גם שהערבית תחזור להיות שפה שלומדים מגיל הגן. אחרת איך תדברו עם שכניכם. צריך גם לדבר עם החמאס, כי הוא הגוף הפוליטי שנבחר בבחירות דמוקרטיות. התעקשות על הכרה בו רק בתנאי שהוא יכיר במדינת ישראל היא אמירת `לא` מראש ליצירת כל קשר". הפילהרמונית אם כן לוקחת על עצמה לעודד את החינוך המוזיקלי ולקדמו בקרב האוכלוסייה הערבית, עכשיו צריך גם לקום גוף שידאג לרצף חינוכי מוזיקלי בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות בבתי ספר לא ערביים.