עיבוד בימתי מקורי לרומן הגדול של אמיל זולא בביצוע מרתק של תלמידי הסטודיו של יורם לוינשטיין
רצח ומצפון נרדף
"תרז ולוראן הם חיות אדם. בספר זה אני מנסה להתחקות על נפשותיהם ועל השיבושים המוחיים הנגרמים מהתקפי עצבים. אהבתם של שני גיבוריי היא השבעתו של הצורך: הרצח שהם מבצעים הוא תוצאה של מעשה ניאוף, תוצאה שהם מקבלים אותה כשם שזאבים מקבלים את רציחתם של כבשים".
במלים אלה תיאר אמיל זולא את גיבורי הרומן החשוב הראשון שלו שיצא לאור ב-1868 וחולל שערוריה גדולה, הראשונה בחייו של מי שהפך לימים לסופר מצליח שדמויות הנשים שלו ייצגו קשת מגוונת של התמודדות על מעמדן בחברה על כל אגפיה. בהמשך, כידוע, כעיתונאי חשוב, קנה את תהילתו הגדולה כשפרסם את מאמרו "אני מאשים" שהוליך לזיכויו של אלפרד דרייפוס.
הספר שהופיע בתרגום עברי בהוצאת כתר לציון שנת המאה לפרסומו מתאר פרשת רצח-תשוקה וייסורי מצפון טראגית בעקבותיה. מאדאם ראקן, בעלת חנות סידקית משיאה את בנה החולני והקפריזי קאמיל לאחייניתה, תרז. הדודנים שגדלו יחד נישאו והם ממשיכים להתגורר עם האם.
אל הבית העטוף בשיממון זעיר-בורגני מגיע לוראן, צייר צעיר ואנרגטי המצייר את דיוקנו של ידידו-מעריצו קאמיל. תרז, הצייתנית והמסוגרת נפתחת אל קסמו של לורן ומאחורי גבם של האם ובנה הם מנהלים רומן שממלא אותה חיים, וסוחפת את שניהם לתהומות.
הראשון בהם הוא רצח קאמי במהלך שיט בנהר. הם מתארים את האירוע כנפילה מקרית של קאמי וגרסתם מתקבלת ללא עוררים. הם מתחתנים אך ממשיכים לחיות בביתה של מאדאם ראקן ותחת צל דיוקנו המצויר של קאמיל. הפשע המושלם והאושר של בני הזוג מתחלפים מהר מאוד בייסורי מצפון.
הישגי בימוי ומשחק
המחזה בעיבודה ובבימויה של איה קפלן, ובתרגום של עינת ברנובסקי מוצג עתה בסטודיו למשחק מיסודו של יורם לוינשטיין. ההצגה מועלית בתפאורה ותלבושות מצוינות של יהודית אהרון, בתאורה מושלמת של קרן גרנק ועם מוזיקה נפלאה של טל בלכרוביץ'.
קפלן מצליחה לשמר בעיבוד שלה ובבימוי מרכיבים חשובים של הרומן. היא מניעה את העלילה בקצב נכון הצובר תאוצה מרגע שתרז וקאמיל חושפים את הרומן שלהם ועד הסוף. בדרך יש תמונה בלתי נשכחת של הרצח על הנהר בעיצוב תנועה מקורי של עמית זמיר. אך עיקר יצירתה של קפלן הוא במשחקם של תלמידי המחזור המסיים את לימודיו בסוף הקיץ.
נתלי ברמן מצליחה להיות תרז בכל רגע ובכל מצב-רוח. היא משועממת, חולמת, מאוהבת ואחוזת תשוקה מטריפה. אלכס קרול כלוראן מעצב בשלמות את הקסם שהוא מביא לחיים המשמימים, ובמערכה השנייה הוא מרגש בייסוריו ובטירוף.
נתנאל אזולאי בתפקיד קאמיל יוצר דמות מעניינת של חיוניות המורכבת מגחמות, מאדישות, ומתשוקה נרמזת לכיוונו של לוראן. הוא מצוין במיוחד במערכה השנייה שבה הוא שב ומופיע כסיוט המדרדר את בני הזוג אל הסוף הטרגי.
הישג מיוחד של קפלן הוא במשחקה של ענבל ניר שלמרות גילה הצעיר מצליחה להיות מאדאם ראקן מדויקת מאוד, קפדנית ונוקשה במערכה הראשונה, רכה ומתנחמת מאבלה על קאמיל.
שיר קליפר, אביב קושניר ושהם שיינר משלימים את הצוות במשחק טוב ומדויק כנציגי הזעיר-בורגנות שמתעוררת לחיים במשחקי דומינו.