סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן בית ברנרדה אלבה – השקט והסערה
 

 
 
גרסתה של רנה ירושלמי ותלמידות סמינר הקיבוצים למחזהו של לורקה מעניקה לו טבעיות שנוגעת בפיוט


הפיוטי זה החיים
 
הפופולריות של "בית ברנרדה אלבה" מאת פדריקו גרסיה לורקה אינה נעצרת על בימות התאטרון, הרפרטוארי או זה שבפרינג', בישראל ובמרכזי התאטרון העולמי. שם המחזה הזה, כמו מחזותיו הגדולים האחרים של לורקה, נישא על גבי מערכת משוכללת וניסיון אמנותי רב שנים שחסרים כאשר הוא מועלה בבתי ספר למשחק.
 
גם הבמאי המנוסה והגדול ביותר, בעל תפיסה ייחודית ושאיפות אמנותיות גבוהות, נקרא להתמודד עם החומר המיוחד הזה בדרך אחרת כאשר הוא נקרא לביים בבתי הספר האלה.

רנה ירושלמי, שביימה את הגרסה המועלית עתה בבית הספר לאמנויות הבמה של סמינר הקיבוצים מעידה כי עבדה שנה תמימה עם הסטודנטיות הצעירות. התוצאה מעידה כי אכן נוצרה בינה לבינן הבנה מלאה של הפרויקט המשותף הזה.
 
לתפיסתה של ירושלמי "מה שמבדיל בין לורקה לבין מחזאים אחרים הוא שאין אצל לורקה את המרווח בין שירה לחיים. הפיוטי זה החיים". מבחינות רבות יש בכך חיבור נכון לעובדה  שלורקה שלל את התפיסה ש"בית ברנרדה אלבה" הוא מחזה פיוטי. מבחינתו מדובר בריאליזם טהור ולא בשירה, בתאטרון טהור ולא בספרות. 
 
ברנרדה-אלבה-01.jpg
"בית ברנרדה אלבה" (יח"צ)

עניינה המוצהר של עלילת המחזה המתבססת על שורת דמויות שחיו בסמוך אל לורקה ואל משפחתו, הוא מיניות מודחקת של נשות אנדלוסיה ומעמדן בחברה הפטריארכלית הגברית. לפיכך רואה ירושלמי את דמותה של ברנרדה כמי שבעקבות מות בעלה נכנסת לנעליו כגבר, פטריארך, ומתעלמת מנשיותה,  ומעמדה המטריארכלי. כך היא "משלמת את המחיר הגדול ביותר של אימהותה, מאבדת את בתה, ובנותיה לא יינשאו ולא ילדו ילדים". 
 
את המתווה הדרמטי המספר על כליאתן של בנותיה בשמונה שנות אבל בעקבות מות האב, וגם של אמה שדעתה כבר נטרפה בעבר, העמידה ירושלמי בתוך קירות גבוהים אפורים בהירים שעיצבה נאוה שטר. אלה מובלטים משני הצדדים על ידי קירות שחורים, ומבפנים על ידי השמלות השחורות של ברנרדה, בנותיה והמשרתות בעיצוב של גילי כוכבי.
 
ועם זאת ירושלמי מכניסה לבמה פעמיים את הצבע הלבן, תחילה כאשר הבנות יושבות לרקום את שמותיהן על יריעת הבד הגדולה שמסמלת את התקווה לנישואין ואמהות, ואחר כך כאשר מגיע הלילה האחרון, הדרמטי, המסמל את קץ התקווה הזאת.

התאורה המדויקת של מאיר אלון, ופסקול המוזיקה שערך יהונתן מגון יחד עם כמה רגעים של שירה חיה, משלימים את המרקם הנקי והמדויק של ההצגה. 

   
 
משחק צוות נקי מפאתוס
 
בהתאמה מלאה לתפיסה החזותית מצליחה ירושלמי לעצב את משחקן של הבנות. הן מגיעות לנקודה שבה היא עוצרת בעדן מלגלוש אל רגשנות מודגשת, וברוב הזמן הטבעיות, שנקבעת בין השאר בעזרת התרגום הטבעי מאוד של רבקה משולח, היא המטבע של משחקן. הן צוות שבתוכו מובלטים הגוונים האישיים בשתיקות, בתנועה כבושה, בשיח פשוט ונקי מפאתוס מיותר.
 
אלמה דישי, היא ברנרדה גבוהה, זקופה. רק פעם או פעמיים היא מרימה את קולה, וכשם שברנרדה תובעת שוב ושוב "שקט!" מהבנות והמשרתות כך דישי שומרת על השקט שלה. משחקה העצור מגיע לשיאו בתמונה האחרונה, שבו היא מצליחה לבטא את הכאב מבלי לגלוש לרגשנות מעיקה.
 
עדי לב, כסוכנת הבית כבר 30 שנה, מצליחה לבטא את הכפילות בין נאמנותה לברנרדה שמאפשרת לה להתבטא בחופשיות, לבין אותו תיעוב הממתין לרגע הנכון כדי לפגוע בה, כפי שהיא מסבירה למשרתת, שאותה מגלמת מצוין עומר יצחקי.

ברנרדה-אלבה-02.jpg
"בית ברנרדה אלבה" (יח"צ) 

את חמש הבנות מגלמות כצוות של אהבה-חברות-קנאה גילי בית-הלחמי כמרטיריו, החיוורת, הנכה, נועה פרידמן כאנגוסטיאס הבכירה האמורה להינשא לפפה הצעיר ממנה והמחזר אחר אדלה, בת הזקונים המאוהבת עד ייאוש, בגילומה של רונית סטרשנוב. הדר ברבש כמגדלנה, וליאת שבתאי כאמיליה משלימות היטב את קבוצת הבנות.
 
ההפתעה המיוחדת של המשחק בהצגה הזאת שמורה לנצנת מקונן בתפקיד מריה חוספה, אמה הכלואה של ברנרדה. זהו תפקיד שבדרך כלל נוטים לעצבו בהחצנה אנרגטית, לעתים קרובות קומית גרוטסקית. הפעם, בבימויה ההדוק של ירושלמי, מקונן מעצבת דמות מקורית, מוצקה, המאגדת את עוצמתו הטרגית של המחזה בתנועתה, בקולה העמוק, בקינתה השקטה כמו גם בשיטיון שלה.
 
מעלתה הגדולה של הגרסה הזאת של "בית ברנרדה אלבה" הוא בחיבור הטבעי שנוצר בין רנה ירושלמי לשחקניות הצעירות שבימים אלה מסיימות את לימודיהן, ובינן לבין המחזה השל לורקה, האחרון שכתב ב-1936, חודשיים לפני שהוצא להורג בידי חייליו של פרנקו.

למועדי מופעים >

23/07/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. ביקורת מבלבלת..
רונית , חיפה (25/07/2012)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע