מיצג תיאטרלי מסקרן מהפריפריה בוחן בצורה מקורית התפרקות וחוסר ודאות
קירות שיוצרים עלילה
טקטוניקה היא המושג המדעי המתאר את תנועת הלוחות הגיאולוגיים, השברים והעיצוב של פני כדור הארץ בניגוד לסדרי בראשית. "טקטוניה – לעבור דרך הקירות" הוא מיצג תיאטרלי מקורי המתאר את תנועת השבר האנושי באמצעות דירת-חלומות שמתכנניה משנים הלוך ושוב את המבנה הפנימי שלה. את המופע המיוחד הזה יצרה וביימה במקוריות מופתית שירי ג'ורנו במסגרת תיאטרון הידית מפרדס-חנה-כרכור, שאותו הקימה לפני כעשר שנים, ובמסגרתו פועל אנסמבל שחקנים יוצרים המעלה הפקות מקור, בית-ספר לשחקן היוצר, מרכז פרינג' המארח מופעים וסדנאות אמן מהארץ ומחו"ל, ומרכז המעניק במה ואמצעים אמנותיים ליוצרים מקומיים. קבוצת התיאטרון כבר הופיעה בעבר פעמיים בפסטיבל עכו, ובשנה שעברה נבחר התיאטרון לקחת חלק במיזם "מעבדת תרבות" של מפעל הפיס, המיועד לקדם את הפעילות היצירתית בפריפריה. המופע הנוכחי, כהגדרתה המדויקת של ג'ורנו, הוא "הצגה שעוסקת בהתפרקות של סדר ישן על-ידי זכרונות, דפוסי התנהגות בין הורה לילד, בתוך החברה ובתוך המשפחה, יציאה מהחלל הפנימי לחיצוני. חוסר ודאות בין משהו שמתקיים לבין משהו שעוד לא התרחש, כשהתפאורה של הקירות שמתפרקים ומתחדשים יוצרת את העלילה הבאה", עם דרמטורגיה מהודקת ועיבוד טקסטים של ניצן כהן ומוזיקה מקורית של מאי לב.
יהודה ליזרוביץ' (יח"צ)
ואכן, לאחר קבלת פנים קצרה מחוץ לאולם, מגיעים שני סוכני נדל"ן – שבהמשך מתגלים גם כצמד אדריכלים-בנאים – ומוליכים את הקהל פנימה היישר אל תוך דירת החלומות הצחורה, שבין קירותיה כבר שוכנות דמויות שונות, זוג דובר אנגלית, צעירה שמסבירה משהו מדעי, ואשה אחרת עטופה בשטיח. בהמשך יצטרף גם אקורדיוניסט נוגה שהנעים קודם לכן את זמנו של הקהל בחוץ. רק אחרי שהסיור נגמר ושני הסוכנים החרוצים "מוכרים" את המעלות של הדירה, הקהל מתבקש לשבת באולם והתחיל לצפות בטקטוניקה הפיזית של המבנה, שעוצב לתפארה על-ידי יעלה אורן זלאיט והנס פַּלָּדָה, שהוא גם הסוכן הדובר אנגלית, בעוד שרני אמיר הוא עמיתו הדובר עברית. השיג ושיח החשאי ביניהם והשינויים שהם מחוללים במבנה הם למעשה ה"עלילה" של המופע. גלריה אנושית מתחבטת בראיון לענת מינץ שהופיע כאן לפני שנה תיאר פלדה את העלילה הזאת כפאזל אבסטרקטי. מטרת המעצבים היתה להקים מבנה לבן, כמו הבאוהאוס של תל-אביב בשנות ה-30, שבהדרגה מאבד את צורתו ומתפרק. החלל משתנה ומצטמצם כל הזמן. הקירות זזים, מתנגשים ונפרצים. התזוזה ה"טקטונית" הזאת כמעט שאיננה פוסקת לרגע, והיא יוצרת מיקומים חדשים, מרחיבה ומצרה, אוטמת ופותחת, ובעיקר מעלימה וחושפת את הגלריה האנושית המתחבטת בין הקירות הניידים שצמד הסוכנים-אדריכלים-מעצבים מוצא להם "תפקידים" שונים ומשונים, מחדר מגורים ומרפסת ועד קבר וספינה בלב ים. תומר שלום עיצב את שינויי התאורה ואת הסאונד המלווים את הפעלתנות הרוחשת. את הדמויות השונות מגלמת קבוצת שחקנים, שג'ורנו הצליחה ליצור עימם ביצוע קבוצתי מרתק, תוך הארה נכונה של יכולותיהם האינדיבידואליות: דיצה משולם, טלי הירשפלד, נטליה סעייד, ובמיוחדיהודה לזרוביץ', כאקורדיוניסט, כאשה טרחנית וכמאושפז בכיסא גלגלים. יחד עם פלדה ואמיר הם כולם חיים את תפקידיהם, בתלבושות שעיצבה אורין לינדר. כולם, אגב, תושבי האזור ופעילים במרכז.
"טקטוניה – לעבור דרך הקירות" היא יצירה מסקרנת המעניקה לצופים חומר למחשבה על עצמם ועל סביבתם, על מיקומם ועל ההייררכיות שבתוכן, ועל-פיהן, הם פועלים.
27/09/2012
:תאריך יצירה
|