ההפקה החדשה של המופע המיתולוגי מתרחקת מהמקור ומנסה לעדכן את בשורתו
אדרת מוזיקלית חדשה
נוסטלגיה ויהדות הולכות יד ביד בהצלחה והנופך הישראלי שהוענק להן ב-1968 כאשר הועלה המופע "איש חסיד היה" העמיק את הזיקה של הדור החדש אל הדורות הרחוקים.
ארבעים שנה ויותר נשמעות הזמירות שלוקטו לאותו אירוע מכונן, אם בגרסות המקור הבימתי תחת אוזנם הפקוחה של מאיר נוי ויוחנן זראי, או בעיבודים מוזיקליים חדשים יותר.
במהלך השנים הועלו גרסות כיסוי למופע המקורי והאחרון בהם, לפני כשנתיים, בבית צבי הפך את הפרונטליות של הסיפורים החסידיים להצגה בימתית מלאה. זו גילתה כי מעבר להיותו של החומר סיפורי וניגוני יש לו ממד דרמטי תאטרלי שנחשף בה היטב.
עתה, בהפקה חדשה ומשותפת של תאטרון חיפה והתאטרון הלאומי הבימה מתרחשת רגרסיה בימתית והמופע בגרסתו המשודרגת חזר אל מתכונתו הראשונית-מסכתית. מכל שותפי המקור שרד בה דן אלמגור ואף הורחב חלקו. כאז גם עתה היא יפה ונעימה לעין, כפי שהבמאי איציק ויינגרטן עיצב אותה, בתפאורה הנזירית של פרידה שהם והתאורה המגית של מאיר אלון.
אולם עיקרה של ההפקה הזאת אינו בכך, חרף ביצועי זמרה ותנועה מהוקצעים ומרשימים, אלא בהחלטה המרכזית להעניק לה אדרת מוזיקלית חדשה שמטמיעה בתוכה, כמעט מעלימה, את הניגונים משכבר שנאספו מפי העם לאותו מופע מקורי.
איש חסיד היה (צילום: דניאל קמינסקי)
את האדרת החדשה תפר להצגה החדשה מנהלה המוזיקלי, המלחין אורי וידיסלבסקי, שערך את כל העיבודים, בחר ארבעה שירים נציגים לזמר חסידי "עכשווי" כהגדרתו – מאת שולי רנד, אביהו מדינה, עזרא אהרוןונעמי שמר – ומתוך 22 הקטעים המוזיקליים הוא כתב 13 ניגונים ולחנים חדשים לטקסטים של אלמגור, בנוסף על אלה של רבי נחמן מברסלב, רבי ישראל נג'ארה ותהלים.
המסה המוזיקלית של וידיסלבסקי מורגשת היטב, גם אינני בטוח אם אחד מקטעים החדשים יהיה להיט שגור בפי העם. אפילו לא השיר המסיים התוהה איפה הם הרבנים ההם, שראוי יותר לתכנית סאטירית-פוליטית לעונת הבחירות יותר מאשר לפאר את המופע הזה.
מי שעושים זאת ובדרך כלל בכישרון ניכר הם המבצעים – ארבעת הנגנים שבעומק הבמה ועשרת השחקנים-זמרים, בתלבושות יפות של שני טור ובתנועה מסוגננת של יעל תורג'מן.
בראשם ניצב יגאל שדה כמגדלור המאיר את הסיפורים בקולו העשיר ובשירתו ובתנועתו המהפנטות. בשיאו הגדול של הערב הוא מצמית כגדליה, שכנו של הבעל שם טוב, המכין עצמו להיות אבוקה שתעלה ותאיר מקצה העולם ועד קצהו, לקראת הצורר שבוא יבוא.
מרשים ומגוון במשחקו יגאל מזרחי, המרגש בשירתו בקולו הגדול והמסתלסל. קולות גדולים ועשירי מבע מביאות לבמה עדי ארד, זמרת נשמה וחזנית אורתודוכסית, נדיה קוצ'ר המדהימה במעמקי קולה ורונה פרומצ'נקו הזוהרת. את הצוות המצוין מעשירים נצנת מקונן, אתי וקנין, צחי הלוי, גיל קפטן ודייוויד בילנקה. לכל אחד ואחת מהן יש את רגעי הזוהר האישי.
אם לנהוג על פי מסורתו של הבעש"ט המוצאת את האור בדמות הכוונה, הרי שגם אם "איש חסיד היה" החדש הזה לא כל כך איי איי איי, ולבטח הוא לא אוי אוי אוי, ואפשר להתענג בו בזכותם של יגאל שדה והלהקה.
לרכישת כרטיסים