שיחה עם יוני אילת, מצעירי היידישפיל, על ההצגה הראשונה בבימויו, "מונולוגים מהקישקע"
לא להאמין כמה צ'ולנט, כבד קצוץ, עוף מכובס, רגל קרושה ועוד מיני מאכלים בשריים מגרי חיך מסוגל להעלות על ראש שמחתו צמחוני דווקא, שבדרך כלל מתרחק מכל דבר בשר כמפני מגפה.
אבל זה מה שקורה לשחקן המזמר יוני אילת, המעלה עם חבריו, צעירי תיאטרון יידישפיל, את ההצגה הגרגרנית והעסיסית "מונולוגים מהקישקע", שאותה הגה, יזם, רקח, כתב ואף ביים עם ניצוץ בעיניים.
כשאני שואל את אילת, רגעים לאחר שוך תשואות הקהל הנלהב, אם כצמחוני לא חטא בחילול הקודש, הוא מעדיף להיתלות באילן גבוה. "גם יצחק בשביס-זינגר היה צמחוני אדוק", טוען אילת להגנתו. "אם הוא אמר ש'אצל תרנגולת כל יום בסיר זה אושוויץ' וחגג על הבשר בספריו, אז מה אני?".
התרווחות בכסאות עם הבעה של א-מחאייע
לא במקרה הגיע אילת לחגיגה הזאת. "אנשים שיודעים על משיכתי ליידיש ולתרבות היידית הביאו לי לפני כשנתיים וחצי, כמתנה ליום הולדתי ה-35, את 'שמאלץ', ספרם של השף וחוקר הפולקלור שמיל הולנד ונילי אושרוב.
"כיוון שהספר הזה לא כולל מתכונים בלבד, מצאתי שם קטעים שקרצו לבמה. אבל האמת, עוד קודם לכן צץ האוכל בהופעות שלי. כבר אז, כאשר הייתי מעלה אותו בהן, הבחנתי באיזו התרווחות בכסאות עם הבעה של א-מחאייע".
אוכל הוא נושא שמאחד את כולם.
"לא רק שהוא מאחד, אלא שיש בו גם משהו מנחם ומעורר געגועים. זה גם מה שגרם לי הספר 'שמאלץ'. אולי יכולתי להסתפק בקריאתו, אבל כטיפוס יוזם, פניתי לשמיל והצעתי לו שנצא בערב משותף שבו הוא ידבר על אוכל – אוהו, כמה שהוא יודע לדבר על זה – ואני אשיר.
"כשחזרתי אל הספר, נדלקתי על הקטעים הסאטיריים שכתבה בו נילי והבנתי שאפשר ללכת עם זה הרבה יותר רחוק. לשמחתי, מנהל התיאטרון, ששי קשת, שהופעתי איתו בהצגות, נענה".
מונולוגים מהקישקע (צילום: ינאי יחיאל)
נראה שאגב כך עשית היסטוריה.
"אומרים שעוד לא היתה בעולם הצגה שמבוססת על ספר בישול. בעצם כאן מדובר בכמה ספרי בישול. אם לרוב, כשאדם כותב הצגה, הוא הולך לספריות ומחפש חומר, אני התחקיתי אחרי ספרי בישול, וכתגבורת שאבתי חומר גם מהם, במיוחד מ'חמין' של שרי אנסקי".
אין לנו אשליות שיבואו אלינו היפסטרים
אילת, בוגר מחזור שנת 2000 בבית צבי, העמיס על כתפיו לראשונה בקריירה שלו גם את עול הבימוי. נלהב מכך הגיע לחזרת הקריאה הראשונה עם השחקנים כשהוא מצויד במנת חמין מהבילה. "זה היה צמחוני למהדרין", מבהיר אילת למען הסר ספק, ומספר שהחבר'ה הביאו בעקבותיו לחזרות הבאות מטעמים מהבית.
ההצגה "מונולוגים מהקישקע" היא מהפכה ביידישפיל. לבד מהפסנתרן הנצחי של התיאטרון, מישה בלכרוביץ', ומעצב התאורה מישה צ'רניאבסקי, המשמש גם המנהל הטכני, כל המעורבים בהצגה צעירים, כפי שהתעקש אילת.
מדובר לא רק במשתתפים שאיתו – רוני אשרי, יעל יקל, עינת סגל-כהן, מירי רגנדורפר, יונתן רוזן, יובל רפפורט וניב שפיר, אלא גם בצוות סביבם: המנהל המוזיקלי ליאור רונן, מעצב התפאורה זאב לוי, הכוריאוגרפית מיטל דמארי ומעצבות התלבושות האחיות אופיר חזן ולירון בליס – כולם חברי המשמרת הצעירה.
"מהבחינה הזאת יש בתיאטרון שלנו איזו רוח קצת היסטורית באוויר", מציין אילת. "אנחנו, הצעירים, השתלבנו כבר מזמן בהצגות יידישפיל, אבל זאת הפעם הראשונה שלקחנו את המושכות לידיים".
"זאת כעת המגמה אצלנו", מאשר מנהל התיאטרון ששי קשת, בעל הזכויות על שם ההצגה. "אנחנו מעודדים יוזמות של החבר'ה, מה גם ששילוב של אוכל וזכרונות מדבר לרבים. אין לנו אשליות שיבואו אלינו היפסטרים, שבדרך כלל מתרוצצים בין מועדונים, אבל יש לנו הרגשה שהפעם יבוא גם קהל צעיר יותר".
מונולוגים מהקישקע (צילום: יח"צ)
כדי להקל עליו, אין מסתפקים הפעם בתרגום לעברית, אלא שהמונולוגים מוגשים בעברית, הטבעית לשחקני המסע הקולינרי-מוזיקלי בעקבות המטבח היהודי המזרח-אירופי. השירים מושרים בעסיסיות מתבקשת ביידיש, ה"מאמע לאשען". כאן התיאבון בא עם האוכל. "אם נצא עם ההצגה לחוץ-לארץ, נוכל להציג את המונולוגים באנגלית", מקווה אילת.
תלוש לגפילטע פיש חינם במסעדת בתיה
הקהל, אגב, נשאר רעב. תיאטרון אחר היה אולי חוגג על הצגה דוגמת "מונולוגים מהקישקע" ומקמבן כרטיס פלוס ארוחה במסעדה, אבל נראה שמהלך כזה הוא מעל לאפשרויות של היידישפיל, שהסתפק בתלוש לגפילטע פיש חינם בארוחה במסעדת בתיה הסמוכה.
כיצד מציגים על הבמה אוכל? אילת סומך על דמיונו של הקהל, שיעלה באוב את הטעמים, הניחוחות והמראות, "אם כי שילבנו בתפאורה מאכלים מפלסטיק, כמו קוגל, חלה ודג", אומר אילת.
יש לכם כוונה להשיב את הכבוד האבוד לאוכל היהודי המושפל והמבוזה?
"לא רק האוכל היהודי-אשכנזי. הרי אנחנו יודעים מה קרה ליידיש עם הקמת המדינה, כאשר היא נבעטה, טואטאה והוקאה. אנחנו רוצים לתבוע באמצעות ההצגה את עלבונה. וכמובן, להגיד על האוכל היהודי-אשכנזי שהוא אפור, מגעיל ואיכסה זה עוול שיש לתקן אותו".
לצד האוכל, מסתתרת בהצגה נקודה מוזיקלית מפתיעה. "בניגוד למצופה מהצגה יהודית כל-כך, במתכוון אין כאן כינור", מעיר אילת. "מאחר שהקלרנית של המנהל המוזיקלי שלנו, ליאור רונן, גם מייבב, לא רק צוהל, לא רצינו עוד כלי בוכה".
את דבר הבמאי שלו בתוכנייה חותם אילת בתודה מיוחדת לסבתו, סוניה מור, שכבר עברה את ה-90. "אמנם בשלנית גדולה היא אף פעם לא היתה", הוא מודה. "אבל הזכרונות מהעוגות הנפלאות שלה מלווים אותי בהצגה. אין תחליף ללייקעך שלה ולעוגת הגבינה שהיתה אופה לשבועות".
שם הבנתי עד כמה חווה היא פולנייה
אילת, בן להורים צברים מקריית טבעון, הופיע מנעוריו בלהקת נוער שם. לדבריו, כבר אז ניכרה משיכתו לתרבות היידיש: "חווה אלברשטיין היתה לי כעין אם רוחנית. גדלתי על שירת היידיש שלה. דמותה התפענחה לי כשהשתתפתי באחרונה בלודז' בהפקה ישראלית-פולנית. שם הבנתי עד כמה חווה היא פולנייה מהקטלוג".
מונולוגים מהקישקע (צילום: יח"צ)
לאחר הצבא פנה ללמוד בבית צבי, "כי שם הדגש הוא על הצד המוזיקלי של השחקנים". גם שם התבלט אילת במחזות מוזיקליים, כולל בתרגום ראשון לעברית של המחזה היידי הקלאסי של גורדין, "חסיה היתומה". בדרך משם ליידישפיל נטל חלק בקורס יסודי ליידיש בבית שלום עליכם.
"שואלים אותי לא פעם איך צבר כמוני הגיע לזה", הוא אומר. "זה הגיע אלי ועוטף אותי עד כדי לבנות מכך קריירה וגם פרנוסה, כולל הופעות בעולם. אבל אני לא מתבצר רק ביידיש. יש לי מופע משותף עם הזמרת דגנית דדו, 'א-יידישע מאדרה', המביאה במקביל מתרבות הלדינו, בהשתתפות הלשונאי רוביק רוזנטל".
אילת, מי שהופיע ביידישפיל בהצגות "החזן מווילנה", "מסעות בנימין השלישי" ועוד, הפתיע לפני כשלוש שנים כשאלבום הבכורה שלו, "ציגיינר נשמה" (נשמה צוענית"), שהוציא עם המוזיקאי הצעיר דניאל קורן, היה מבוסס על אלבומה (באותו שם) של ירדנה ארזי, מלפני שנות דור.
"היא, הזמרת הנערצת עלי בילדותי, אפילו נתנה לי עצות מקצועיות לאלבום שהוצאתי", הוא מגלה. "יש איזו התכתבות בין המוזיקה הצוענית לבין המוזיקה היהודית. המילים ביידיש התלבשו לי על המנגינות הצועניות כמו כפפה על יד".
אחרי המונולוגים מהקישקע תבשל לנו מונולוגים מהמופלטה?
(בהבעת הפתעה) "זה קרוב לוודאי שלא, ולא שאני מתכחש לצד השני של השורשים שלי. אם מצד אמי המנוחה אני בא ממשפחה לחלוטין אשכנזית, מצד אבי אני דור שביעי בארץ, ובדרך יש אצלנו לא רק מרוקאים, אלא גם חאלבים, כורדים, מה לא. הצגה אחת לא תספיק כאן, מה גם שאחי אומר שיצאתי הכי אשכנזי במשפחה".
"מונולוגים מהקישקע" עולה ב-22 באפריל ב-20:00 בהיכל התרבות נס ציונה ובמהלך אפריל-מאי 2013 בתיאטרון חולון, ובשבועות הקרובים גם במשכן לאמנויות הבמה באר שבע, בהיכל התרבות רעננה, מרכז רפפורט בחיפה, תיאטרון ירושלים, צוותא תל אביב, ואודיטוריום נעים באשדוד.