|
|
|
ביקורת |
|
|
|
|
|
מאת: צבי גורן
|
הפרוזדור – זהירות, רואים הכל |
|
|
|
|
מה מסוכן בפרוזדור? האמת. זו שהמתחרים מוכנים לעוות אותה כדי להגיע אל היעד. שם הם מעמידים למבחן בריתות וזיווגים שמתפתחים בדירה ומשודרים במישרין. מקס אמנם מזהיר מפני אלימות אך התכנית בנויה על כך שהיא תפרוץ
|
|
|
|
תלמידי בית צבי מגיעים להישגים בהצגה על הצד האפל של תכנית ריאליטי
האמת של עסקות והסכמים
אחרי כל השערוריות שפקדו את תכניות הריאליטי לסוגיהן ברחבי העולם, וכמובן גם אצלנו ובגדול מאוד, ונוכח ההתלהבות הבלתי נגמרת של צופי הטלוויזיה ועליית הגרף של הרייטינג לשיאים חדשים, אין זה מפתיע שגם התאטרון תוקף את העניין. זהו למעשה סודו של המחזה "הפרוזדור" מאת המחזאי-במאי הסלובני מתיה זופנצ'יץ' העולה עתה בעיבודו, בתרגומו ובבימויו של יונתן אסתרקין. ההצגה הוזמנה כבר להופיע בפסטיבל התאטרון הבינלאומי בלובליאנה. המחזה מתאר מצב קיצוני השורר בפרוזדור הצמוד לדירת המגורים, המצטלמת לתכנית בנוסח ה"אח הגדול", ואליה זומנו שבעה, המתמודדים על הפרס הגדול. הפרוזדור הוא המקום היחיד שאינו נתון למעקב המצלמות, מסביר מקס, והמתחרים רשאים להיכנס אליו כרצונם, ממנו הם גם יכולים לצאת מהמשחק, אם יישברו או יחלו. אבל מקס גם מזהיר אותם מפני הפרוזדור. מה מסוכן בפרוזדור? האמת. זו שהמתחרים מוכנים לעוות אותה כדי להגיע אל היעד. שם הם מעמידים למבחן בריתות וזיווגים שמתפתחים בדירה ומשודרים במישרין. מקס המנחה אמנם מזהיר מפני אלימות אך התכנית בנויה על כך שהיא תפרוץ. הרמז לעסקות והסכמים שנחתמו בין ההפקה למשתתפים נוכח בפרוזדור כל הזמן, ויונתן אסתרקין מדגיש אותו בעזרת הווידאו ארט של איתמר לוריא שיוצר מרכיב ציני מאוד המתווסף להתרחשות, כאשר מודחים מופיעים בתשדירי פרסום בטלוויזיה מיד עם יציאתם מהמשחק.
הפרוזדור (מקור: אתר בית הספר למשחק בית צבי)
אלימות היא שפת המשחק הבימוי של אסתרקין הדוק ומתמקד מצוין בעיצוב הדמויות, החל מתדמיתם החיצונית בעזרת התלבושות שעיצבה נטשה מנטל, ודרך הגלגול שהם עוברים מתקוות תמימות – אמיתיות או מדומות – להתפכחות, שהיא תמיד אלימה. כל השחקנים הצעירים, המתחילים את שנת לימודיהם האחרונה, עומדים יפה באתגר, החל ביותם קוזניץ כמקס, זיקית בהופעתו, אך רציני מאוד באמת המסתתרת בנאומו הפותח את ההצגה, ובהמשך כשהוא נאלץ להתערב במתרחש, ובסוף כשהוא מורה להתחיל בהכנות לתכנית הבאה. דניאל ורטהיים הוא דורי, חידתי בהתחלה, כאילו אדיש בהתייחסותו לחבריו, אך יודע לשלוף צבתות ברגע הנכון. יואב מילשטיין מצליח לגנוב קצת את ההצגה כארי השאנטי, מוטי חובה חד מאוד כאדריאן המתוחכם שנכנע ליצר ומאבד את הצורה, וליאור מורדוך מרשים בהתפתחותו של ניקי, היחיד שאפשר להאמין לענותו. שחר מטלון מביאה לתפקיד אנה את מרכיבי הסקס והיומרה, ובעיקר את הכאב בשבירה הקשה שלה. מורן ברדע מצוינת כנינה, אם לילד בן תשע, שמחפשת למצוא את הפתרון הכלכלי בדרך הקלה שהיא מבינה ויודעת שהיא קשה ומאיימת. ואחרונה גיה באר גורביץ' המרתקת בתפקיד ה"קטנה", כמנוע רב עוצמה להתרחשויות השונות בדירה ובפרוזדור.
הפרוזדור (מקור: אתר בית הספר למשחק בית צבי)
בסיכום, הצגת "הפרוזדור" מצוינת ומצליחה לשדר היטב את מה שמפיקי הריאליטי בטלוויזיה מנסים להסתיר, אלה שגורפים את הונם גם כשהכל נחשף. והרי גם החשיפה היא חלק מהעסקה שלהם עם הצופים.
הפרוזדור (מקור: אתר בית הספר למשחק בית צבי)
*** לעדכונים נוספים: היכנסו לדף הפייסבוק שלנו ופרגנו בלייק
19/11/2013
:תאריך יצירה
|
|
|