מחזה ביכורים מורכב מעמת את הזיכרון ואת הרצון להבין מערכת יחסים כואבת
משוואה של שליטה וכניעה
יונתן קלדרון הוא ישראלי צעיר שראה עצמו מתקדם בנתיבים של שירה עד שהמקרה הפגיש אותו עם אחד מסיפורי השואה שקשה להבין, גם כאשר מתאמצים לחדור לעומק התהום שבתוכה אירעו. הסיפור שסופר לו דומה לכאורה לזה של ״אמה ויגואר״ על מערכת יחסים בין יהודיה לגרמניה שהתפתחה באותה עת בברלין, שהתפרסמה כספר ואחר כך כסרט ולאחרונה גם כמחזה שהועלה בסטודיו של יורם לוינשטיין.
אלא שבשונה מהסיפור המוכר ההוא מה שקלדרון שמע התרחש במחנות הריכוז נויגאמן וברגן בלזן, ומערכת היחסים שהתפתחה בה התרחשה בין לוטה וינטר, צעירה יהודיה מפראג, ובין אנליז קולמן, אחת הסוהרות הנאציות. הסקרנות הוליכה אותו לחקור את העניין, והוא אף הגיע אל פרוטוקול ״משפטי ברגן בלזן 2״.
משפטה של אנליז קולמן התקיים ביוני 1946 בעיר Celle והיא הורשעה בהכאת אסירות בכל חלקי גופן ונידונה לשנתיים בכלא בזכות העובדה ששירתה במחנות רק חצי שנה, מנובמבר 1944, וקודם לכן היתה כרטיסנית בחשמלית של המבורג. בעדותה סיפרה כי הייתה מכה את האסירות היהודיות בנויגאמן ושם גם פגשה את לוטה, התאהבה בה וחסה על חייה.
השלב הבא הייתה ההבנה של קלדרון כי לפניו חומר למחזה והוא יצא לדרך החתחתים של כתיבתו. התוצאה היא ״מתחת לעור״ המתאר בצורה מקורית, תמציתית ובהירה את הפרשה כפי שהייתה, כשהוא מקפיד לשנות שינוי קל את שמותיהן של האסירה והסוהרת ופרטים נוספים, ולהוסיף תוספות פרי דמיונו. הוא גם הצליח לבנות את המחזה כמשוואה של שליטה וכניעה, שבמידה מסוימת משיקה לזו של ״המשרתות״ של ז׳אן ז׳נה.
עלילת המחזה מתרחשת בימי מלחמת המפרץ הראשונה, 1991, כאשר אל ביתה התל אביבי של שרלוטה, ששרדה את מחנות הריכוז, מגיעה קירסטן, צעירה בת 20 המציגה עצמה כעיתונאית המסקרת את המלחמה. עד מהרה מתברר כי הצעירה הגיעה אל שרלוטה כדי לגלות מה אירע שם, בנויגאמן ובברגן בלזן מעבר למה שהעידו אסירות אחרות במשפט, ואף מעבר למה שקולמן העידה.
מתחת לעור (מקור: LGBT Israel)
המתח האנושי מתפתח עם ההצגה
המבנה של המחזה, כפי שמתברר מהר מאוד, יוצר תאטרון פנימי של מבט לאחור, כאשר לוטה תגלם דווקא את קולמן ואילו קירסטן תגלם את לוטה. שחקנית שלישית המשתתפת במשחק הזה מגלמת תפקידים שונים, אך בעיקר את אידה, חברתה היהודייה של לוטי במחנות, שמתפקדת גם כעדה-המספרת של הפרשה. מבנה מורכב אך קלדרון הצליח להוליך את הסיפור אל סופו המפתיע.
את הצגת המחזה המועלה במרכז הגאה בגן מאיר, תל-אביב, ביימה בעין חדה רקפת בנימין שידעה לעצב את העלילה בתפאורה טובה ותלבושות מתאימות של רז לשם, ותאורה יפה של ניר ליברמן, מגע כוראוגרפי של שירלי ברבי והדרכת תנועה של אירינה שולמן. את המוזיקה המלווה את המתרחש בזירות השונות ובמעברים כתב נועם קלדרון.
הישגה המיוחד של בנימין הוא בכך שהצליחה לעצב היטב את חילופי ה״תפקידים״ במשוואה הדרמטית של קלדרון ויחד עם שלוש השחקניות הצעירות יצרה הצגה שהמתח האנושי שלה מתקדם עם התפתחותה:
את תפקיד שרלוטה, המבוגרת, ולפיכך גם את תפקיד הנאצית קולמן מגלמת היטב אילנה קיויתי דאבנפורט. היא יודעת לאפיין את השתיים בדיוק מובחן, וכמוה גם יעל פרימר כצעירה שהגיעה מגרמניה וכלוטה הצעירה על סף המוות במחנות. משחק התפקידים ביניהן עובד מצוין. כמוהן גם מיכל ויטמן נאור יודעת לעצב את כל אחת מהדמויות שהיא מגלמת, ובעיקר את זו של אידה, החברה-המספרת של לוטה במחנות.
בסיכומו של דבר ״מתחת לעור״ היא הצגה מרתקת של מחזה ביכורים מאת יונתן קלדרון המתמודד עם סיפור מיוחד מפרקי השואה ומוצא את המפתח לספרו במחזה בעל מבנה וסגנון מקוריים.