צבי גורן נסע לראות חזרות של בלט התיאטרון הלאומי מנהיים ונפגש עם מנהליה ערב יציאתם לישראל, תחנתם הראשונה במסע ההופעות הבינלאומי הראשון שלהם.
תרבות במנהיים היא עניין מרכזי
הלהקה החותמת השבוע את מפעל דאנסאירופה 2005 מגיעה ממנהיים, עיר שמרנית למדי במרכז השבע של גרמניה. עיר יפה, מאורגנת למופת, עם שיטה מוזרה של כתובות. לא קל למצוא שם סתם בית. ובמרכז כמעט אין משמעות לשמות הרחובות כי הכל ממוין לגושים, ואפילו הוותיקים מתקשים להסביר את ההיגיון בסדר שלהם.
אבל מנהיים היא עיר שהחליטה כבר מזמן שתרבות זה עניין מרכזי לקיומה. כעשר דקות ברגל מתחנת הרכבת, ברחוב הראשי החוצה את העיר ניצב היכל התיאטרון והאופרה, שהוא אחד המבנים הגדולים ביותר בגרמניה.
אגף אחד, החלק הארי של הבניין, כולל את האולם הגדול והמתקנים המיועדים להפקות האופרה, והאגף השני, הקטן יותר, כולל את האולם שבו מופיעות לסירוגין להקת התיאטרון הוותיקה ולהקת המחול, שהוקמה רק לפני שנים ספורות, במטרה ליצור יצירה עצמאית מנותקת מהאופרה.
לשם כך גייסו פרנסי העירייה את קווין או`דיי, רקדן וכוריאוגרף מניו יורק, שתוך זמן קצר גייס כעזר נגדו את הכוריאוגרפית דומיניק דומיי כמנהלת אמנותית שותפה, ואחר כך את סטיבן מרקוספלד, אף הוא אמריקני שהתמקם בגרמניה , כמנכ"ל הלהקה.
בקרוב ייפתח אגף מיוחד עבור להקת המחול, שנושאת כבר את שמו של או`דיי לצד שמה של מנהיים. האגף למחול יכלול גם אולפן חזרות גדול שיחליף את המתקן הזמני, החשוף, באולם המבואה הענקי של הבניין, בין אולם האופרה לאולם התיאטרון.
בצמרת להקות המחול של גרמניה
שם גם פגשתי לפני שלושה שבועות את או`דיי, מרקוספלד והלהקה במהלך חזרות על יצירות של או`דיי, "וריאציות גולדברג" הוותיקה ו"ברנדנבורג" החדשה שעלתה שם אמש בבכורה עולמית ותגיע ביום חמישי לסוזן דלל יחד עם "חרוז קטוע" ((Broken Verse של דומיניק דומא.
קווין או`דיי, גבוה מוצק וג`ינג`י ממוצא אירי ואינדיאני, החל את הקריירה שלו כרקדן בניו יורק, בתחילת שנות השמונים בלהקת "ג`ופרי בלט" ועבד הרבה עם הכוריאוגרפית טוויילה תארפ (מהסרט "שיער"). אחר כך הקים להקה משלו שבה החל לעצב את דרכו ככוריאוגרף, עבר לאירופה ויצר בלהקת הבלט של מונטה קרלו, ובלהקת הבלט של שטוטגארט.
לפני כארבע שנים היה או`דיי מיועד לנהל את להקת המחול של הדויטשה-אופר בברלין, אך העניין לא התממש מסיבות שונות והוא הוזמן למנהיים להקים בה "להקת מחול חזקה", כפי שהוגדרה משימתו, שלא תשתתף בהפקות האופרה.
השנה זאת העונה הרביעית שלו כמנהל האמנותי, ויחד עם דומיניק דומא הקנדית הוא עיצב להקה שכיום נמצאת בצמרת להקות המחול של גרמניה. 13 הרקדנים בלהקה הם בני לאומים שונים, כמעט מכל קצווי תבל, וכולם בעלי רקע בבלט הקלאסי, ועם זאת יש להם זיקה ברורה למחול המודרני.
אגרסיביות גופנית רכה
האווירה בלהקה היא כמעט של קולקטיב, והרקדנים למדו במהלך עבודתם כי חלק נכבד מדמותה נקבע על ידם במהלך העבודה הרבה המתבצעת בחזרות, ובמעורבות בדרך התנהלותה של הלהקה. כך, לדברי או`דיי, "נוצר מצב שהם רוקדים את "היצירה המשותפת שלהם", ולא רק יצירה של איזה כוריאוגרף".
כמו המעורבות של הרקדנים כך גם השותפות של או`דיי ודומיניק דומא, הנחשבת ליוצאת דופן ומוצלחת, בעיקר משום ששניהם מייצגים גישות שונות למחול. דומיניק נולדה במחוז קוויבק בקנדה, רקדה כעשר שנים בלהקת הבלט הלאומי שם, ולפני תשע שנים החלה גם ליצור ככוריאוגרפית, בקנדה, ארה"ב וגרמניה.
"חרוז קטוע" הוא יצירתה השנייה של דומא בלהקה והיא מציגה היטב את הליריות והזרימה המאפיינות בדרך כלל את יצירותיה. זהו מחול הנמשך כארבעים דקות ואת התפקיד המרכזי בו ירקוד רוברט גלומבק, שהיה הרקדן המקורי ביצירה ופרש בינתיים מהלהקה, אך הוזמן לשוב ולרקוד את התפקיד במסע ההופעות הזה כרקדן אורח.
היצירה השנייה, למוזיקה של באך, שונה לחלוטין, "שתי היצירות שיועלו בתל אביב יראו את ההבדל בין דומיניק לביני", מבטיח או`דיי ומסביר כי לעומת הליריות של דומא "לי יש נטייה ליצור יצירות בעלות אגרסיביות גופנית, אם כי לא אלימה אלא רכה, והעצמות נשארות שלמות".
מומחה לניהול להקות מחול
או`דיי מטעים כי הטריומוויראט שיצר בראש הלהקה פועל בהרמוניה מושלמת. "אין בינינו תחרות. אנחנו משתפים פעולה, תומכים ומסייעים. איננו נכנסים זה לעבודתו של זה. אבל אם מתעוררת שאלה הפתרון נמצא במהלך שיחה".
מנכ"ל הלהקה מרקוספלד איננו מינהלן גרידא אלא שותף חשוב ומהותי לעיצוב הלהקה. הוא בעל תואר שני תואר שני בתיאטרון מאוניברסיטת ברנדייס, ולאחר השלמת לימודיו יצא לגרמניה כדי להתוודע לתיאטרון פוליטי, עניין שלא היה מוכר כל כך בניו יורק.
לתחום המחול התוודע מראשית דרכו. "היה לי עניין מיוחד בעבודה של ז`אן לקוק ובקומדיה דל ארטה – ואלה טכניקות שאני מלמד בסדנאות תיאטרון ותנועה. פינה באוש עוררה בי עניין נוסף".
ב-1998 התחיל מרקוספלד לעבוד כדרמטורג בלהקות בלט בגרמניה. "דרמטורגיה של מחול היא למעשה קרש הקפיצה ליוצר המבקש להעלות יצירה," הוא מסביר. "היוצר בא אל הדרמטורג, מציג את הרעיונות שלו, מדבר על הכוונות, ומלבן אתו את מחשבותיו על הגישות המעשיות והפתרונות האפשריים. זה חשוב בעיקר כאשר מבקשים ליצור מחול שיש בו מרכיב סיפורי, גם אם לא בהכרח סיפור עלילה".
כיום מרקוספלד נחשב למומחה בניהול להקות מחול, שזה תחום מורכב מאוד ואין לו הרבה מתחרים בעלי בגרמניה. על רקע זה גם הזמין אותו או`דיי להצטרף לניהול הלהקה במנהיים.
"אנחנו ומרטין מהווים צוות טוב ונוח", מסביר או`דיי. "הוא למעשה פועל כאן גם כארכיאולוג. כל יום הוא מוצא וחושף כאן משהו חדש".
שני מפגשים צמודים לכל הופעה
"אנו מסובסדים במאה אחוז על ידי הממשלה, באמצעות מועצת האמנות, אך בעיקר על ידי עיריית מנהיים. המחול כאן עושה את צעדיו הראשונים, ואנו בני מזל שניתנה לנו האפשרות לפתח את האומנת שלנו במתקן קבוע".
"במרבית הערים מופעי המחול הם בדרך כלל של להקות אורחות או נודדות. אבל לפי דרישת העירייה של מנהיים ומנהלי המרכז הזה אנחנו מחויבים קודם כל להופיע כאן באופן סדיר, עם רפרטואר שמתרחב, ואנחנו יודעים שנה וחצי מראש את מועדי ההופעות שלנו כאן. עכשיו, אחרי שביססנו את נוכחותנו כאן, אנחנו גם מתחילים להופיע מחוץ לגרמניה, ואחרי הביקור בתל אביב, שלצערי יהיה קצר מדי, אנחנו מופיעים בהולנד".
מרקוספלד מסביר כי אחת הסיבות לקליטתה המהירה של להקת הבלט הלאומי של מנהיים היא בהחלטה לקיים שני מפגשים צמודים לכל הופעה. "לפני כל הופעה אנחנו נותנים הקדמה כדי שהקהל יידע למה אנו מצפים מהם. לא מה הם הולכים לראות, אלא מה הם אמורים לעשות עם מה שיראו".
אודיי מדגיש כי הקהל של מנהיים הוא בעל אוריינטציה מוזיקלית, ומרגיש בבית בעיקר בתחום האופרה. "משום כך הם גם רגילים לסיפור. ואם אין להם מפתח ליצירה, או איך לראות, הם מרגישים מנוכרים".
המפגש השני מתקיים מיד בתום ההופעה, ובמהלכו, מסביר מרקוספלד, ניכר כי הקהל במנהיים איננו מורגל כל כך במחול נוסח קווין או`דיי. בין עשרים לשישים צופים נשארים לשיחה אתו, עם או`דיי או דומא ורקדני הלהקה, ודנים בכל נושא שמעניין מישהו מהם".
"מהר מאוד התברר לנו כי השיחה שלפני ההופעה כמו הדיון שאחריה חשובות, ומסייעות לקשר המתהדק בין הקהל המקומי ללהקה, ויצרו כאן קהל חדש שמוכן לקבל ולהתנסות ביצירה החדשה, שגם בהיותה נטועה במסורת הבלט הקלאסי, היא חדשה, בת זמננו ומדברת בשפה שאפשר להבין אותה".
הצלחתם של או`דיי, דומא ומרקוספלד זכתה להכרה ברחבי גרמניה, ולהקתם נמצאת בקבוצת הלהקות המובילות בתחום המחול. בתחילת החודש גם אירחה הלהקה ועידת פסגה של כל מנהלי להקות הבלט והמחול בגרמניה, שהביעו הערכה לדוגמה שמנהיים ולהקתה מציבות להתחזקות מעמד המחול במדינה.
צבי גורן
מועדי מופעים
30/10/2005
:תאריך יצירה
|