להקת הבלט ממנהיים חתמה את חודש המחול האירופי שהיו בו רקדנים מצוינים שנאבקו עם שגיונות ורעיונות מפתיעים, מקוריים וגם מצועצעים.
ללמוד וללמד
האולם המלא של מרכז סוזן דלל העיד כי למפעל דאנסאירופה הפך כבר למסורת ולאטרקציית מחול מרכזית שיש בה, מדרך הטבע, הפתעות ואכזבות. חשיבותה העיקרית במפגש של הקהל ושל היוצרים בארץ עם המתרחש בחו"ל. לפעמים אפשר ללמוד, לפעמים אפשר ללמד. וזאת הרי מהותו של דיאלוג יצירתי.
הסיומת, בשלוש הופעות עמוסות קהל, הייתה של להקת בלט התיאטרון הלאומי של מנהיים, שהצליחה להפתיע רבים. הלהקה, על קבוצת רקדניה ויוצריה – שכולם התקבצו ובאו אליה מכל קצווי תבל – הביאה שתי יצירות, שונות מאוד, המייצגות היטב את שני הכוריאוגרפים השותפים בניהול הלהקה.
שינוי מבורך
הערב נפתח עם "חרוז קטוע" של דומיניק דומא, יצירה העוסקת בחיפוש, של היחיד בתוך עצמו ובתוך סביבתו הקרובה והרחוקה, וגם להפך, הכלל מבקש לפענח את הפרט. מה הן הדרמות, מה הם רגעי המנוחה, מה מצחיק ומה כואב.
היצירה עברה שינוי מסוים לרגל העלאתה כאן על במה קטנה יותר מזו שבה הועלתה לראשונה ונערך בה ויתור על מרכיב בתפאורה. אחרי שראיתי את הנוסח המקורי הופתעתי מאוד מהשדרוג ששיפר במידה רבה את מהותה של היצירה.
מי שהרוויח במיוחד מהשינוי היה הרקדן הוותיק רוברט גלומבק שכבר פרש מהלהקה אך נענה להזמנה להצטרף למסע הנה, כדי לשוב ולרקוד את התפקיד שנוצר עמו ועבורו. גלומבק בעל נוכחות דרמטית מאוד, לא כפסל אפולו, אלא כדמות אנושית מאוד שהתנועה היא כלי הביטוי שלה.
גם הווידאו שהוקרן על הקיר שברקע, על הרקדנים ועל הרצפה (וכלל צילומי כביש והאפקטים הנוצרים עליו כתוצאה מתנועת המכוניות) יצא אף הוא נשכר מן השינוי. הווידיאו הדגיש מאוד הן את המרחב הבימתי המוגבל והן את היחסים ההדוקים שנוצרו בין קבוצות הרקדנים, בקטעי סולו בדואטים, או בשלישיות.
חדוות החיים וחדוות המחול
הדינמיקה הזאת שהיטיבה עם "חרוז קטוע" לא הקלה על הרקדנים ביצירה השנייה שהועלתה בהופעתה כאן, "ברנדנבורג" של קווין או`דיי, בהתחשב בכך שגם עבורם זאת יצירה חדשה שהועלתה במנהיים בבכורה עולמית חמישה ימים בלבד לפני ההופעה בתל-אביב.
היצירה המורכבת נבנתה בהתאמה מסוימת למוזיקה של שלושת הקונצ`רטי הברנדנבורגיים 3-1 מאת באך, ויסודות הבלט הקלאסי בולטים בה מאוד החל מהתנופה האלגנטית של הפתיחה, וכלה בפיתוחיה הנחשפים מפרק לפרק.
ברגעים מסוימים רומז או`דיי באמצעות המחול לחדוות חיים, לעתים הוא מסתפק בחדוות המחול לכשעצמה, וברגעים רבים הוא מתיז נגיעות של הומור קל על התנועה ומקפיץ את ההקשר החזותי למחוזות שונים, החל מממלכת פיות א-מינית וכלה ברחבת הריקודים הרב-מינית של מועדוני הזמן הזה.
במרכז היצירה מצויה דמות דמונית שאותה רוקד באנרגטיות רבה רקדן שחור שלעתים משמיע קולות מפחידים, לעתים נוהג כמנצח על התזמורת הרקדנים ולעתים גם מצטרף לקבוצה. הפער בין צבע עורו לצבע עורם של הרקדנים מובלט באמצעות הכוריאוגרפיה ועוד יותר בעזרת התלבושות הלבנות היפהפיות.
הנה כך העניקה להקת הבלט ממנהיים סיום טוב ומעניין ל"דאנסאירופה 2005" שהביא עמו מגע מחודש, ובדרך כלל מרענן, של יסודות הבלט הקלאסי, כפי שהתפתחו ומגיעים לידי ביטוי ביצירות בנות זמננו, עכשוויות ומקוריות.
בלט מנהיים - להקת מחול שתופסת תנופה
לפרטי המופע
06/11/2005
:תאריך יצירה
|