הזוכות הגדולות - על הישגים ואקטואליה
פסטיבל עכו 2015, ה-36 במספר, ובניהולו האמנותי של גיל אלון המסיים את כהונתו בת שלוש השנים, נחתם אמש עם הענקת הפרסים להצגות וליוצרים שבלטו, ובהתבוננות ברשימה הארוכה נראה כי אין הצגה אחת שלא קטפה פרס. פה ושם אולי במפתיע, אולי מאכזב, אבל בסך הכל הרשימה מייצגת את המיטב של תשע ההצגות המתחרות, שמתוכן ראיתי שמונה, ואפילו בהתאמה משמחת לדעתי כמבקר.
בפרס ההצגה הטובה ביותר בסך 10,000 ₪ שהוענק מטעם פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר זכתה ״יאבל׳ק״ יצירתם המרשימה של אביגיל רובין ויואב ברתל שבדרכם המיוחדת משתמשת בתנועה כשפה בימתית מלאה (כמו בעבודתם ״המרקיד״) מבקשת להגיד לנו משהו על מצבנו הקיומי כאן בארץ. וכמו אז גם הפעם הם עוקפים בחוכמה את שדה המוקשים של השיח הישראלי בענייני שעה, מקום וזמן, ומציבים משל מבלי להכריז שהוא כזה.
יו"ר חבר השופטים דני הורוביץ- מחזאי, תסריטאי ובמאי, פרופסור מיכל גוברין- סופרת ובמאית תיאטרון, אגי משעול- משוררת, אורי וידיסלבסקי- מוסיקאי ושלום שמואלוב- שחקן ובימאי, נימקו את הבחירה ביצירה הזאת בזכות ״התובנה המופלאה שמחברת אותנו לשורש השורשים של הפחד, שאומר לנו "אתה פה כבר הרבה דורות ויש לך עבודה ידידי לעשות... ", ועל השפה הבימתית המיוחדת העוברת מטכניקה אחת לשנייה, על מסירות אין קץ של להקה הנותנת הופעה בלתי נשכחת, על השאיפה לשלמות שאנו מקווים שיום אחד תגיע״.
היצירה, שמאמר ביקורת יופיע עליה בעתיד, זכתה גם בשני פרסים אישיים: פרס הכוראוגרפיה לאביגיל רובין ויואב ברתל ״על עבודה מרשימה עם אנסמבל שחקנים ועם כל אחד מהם בנפרד. עבודת הכוראוגרפיה טיפלה בפרטי עיצוב הדמויות ובתנועה הקבוצתית, ביצירת המתח הדרמטי, העלילתי והפסיכולוגי, והעמידה הצגה ראויה לכל שבח.״
פרס התפאורה/ עיצוב החלל הוענק למאור צבר ״על יצירה עוצמתית של מקום באמצעים חסכניים ואסתטיים. התלבושות והחלל הפכו בידי המעצב לכלי ביטוי חי ומרכזי, הן למשחק והן לדרמה, והעמידו בחלל, לאורך כל היצירה, דימויים בימתיים טעונים ומרגשים".
טרילוגיה של פחד ללא מילים - שיחה עם יואב ברתל
יָאבָּלֶ'ק (צילום: יוהן שגב)
הזוכה הגדולה השנייה היא ״MC קוריולנוס״, הגרסה המרתקת של המחזה ההיסטורי מאת וויליאם שקספיר, שזיכתה את איתי דורון בפרס על עבודתו כבמאי ״שידע לזמן ולשלב את מרכיבי ההפקה השונים, כמו, טקסט, מוסיקה, וידאו, משחק וג'סטות משחקיות לכדי יצירה שלמה, הנותנת ביטוי והנוקטת עמדה כלפי העולם החברתי הפוליטי במדינת ישראל, כאן ועכשיו".
בנוסף לדורון, בן ה-22 שזו עבודת הבימוי הראשונה שלו והוא ניגש אליה ללא הכשרה מקצועית בתחום התאטרון, הוענקו פרס המשחק הטוב ביותר בתפקיד הראשי לרונן יפרח שגילם את קוריולנוס ״על נוכחותו הכובשת, על האנרגיה הסוחפת ומחויבותו הפנימית, על האופן בו הוא מגלה לנו את פניה השונות של הדמות וביצוע מצוין ועשיר בדקויות ומעורר הערכה רבה".
לצדו זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר לתפקיד ראשי מיכל רובין שגילמה את אמו, וולומניה,״על משחקה המקפיא בעצמתו והמשתרע על פני מנעד רחב של רגשות. בהופעה מדויקת ואמינה הצליחה השחקנית להפוך מאישה כוחנית רבת עצמה למקור השראה לשלום ופיוס".
M.C קורליונוס (צילום: יוהן שגב)
הפרסים למצטיינים בתחומי היצירה הבימתית
פרס עבודת האנסמבל הוענק לצוות ההצגה "כל הכבוד" "על מסע חיפוש עצמי משותף ומעמיק של קבוצת צעירים, המפלסת דרכה במבוכי הלבה הרותחת והמטרידה של המציאות הישראלית על קלישאותיה, תוך חדירה הומוריסטית ומעמיקה".
ההצגה גם זכתה בפרס על כתיבה בימתית בשל ״הרכבה של רצף טקסטואלי שלם ומורכב שנתפר מיריעות לשון שונות זו מזו ועשויות ממנעד רחב ומגוון המשלב גבוה ונמוך, החל מטקסט ספרותי וכלה בבדיחות ובפזמונים".
פרס שלישי שקטפה ההצגה היה על תפקיד משנה שהוענק לגיא זך על ״יכולות משחק מצטיינות ומגוונות ועל שהצליח להציב דמות עמוקה ומרגשת ועם זאת משעשעת מלאת חן וכנות״. בפרס שחקנית משנה זכתה נור פיבק מההצגה "פרלשטיין" ״על משחקה שובה הלב, על האופן בו היא מצליחה בכישרון לשמור על איזון בתוך אירוע כאוטי ומטלטל״. [
בפרס הפרפורמר זכתה נטלי צוקרמן על עבודתה בהצגה האוטוביוגרפית Practice makes perfect שבה הופיעה ב״טבעיות יוצאת דופן, הומור דק ומושחז, כאב חד, מגע וליטוף... על היכולת לדבר את עצמך באופן כה משכנע ועל האור הרב שההצגה הזו מביאה אלינו הצופים".
Practice Makes Perfect
(צילום: גדי דגון)
ההצגה "על כל צרה שלא תבוא", שעתידה כנראה להפוך להצגת פולחן חדשה, זכתה בפרס על מחקר תאטרוני ויצירתי של האנטומיה הלשונית של השפה הישראלית המדוברת, תוך כדי פיתוח של שפה בימתית ייחודית.
לשניים מיוצרי ההצגה הוענקו פרסים אישיים: גיל לביא זכה בפרס על ״עיצוב פסקול יוצא דופן, לאירוע תאטרוני מורכב באופן שמרומם את הצפייה בו לרמת ריכוז והבנה ייחודיים וחיבור נכון ואמיץ בין מוזיקה לדרמה". יואב בראל זכה בפרס״על תאורה אשר הדגישה את אווירת הבועה המרחפת של ההצגה, הבוחנת כבמבחנת מעבדה את ההוויה הישראלית".
את פרס המוזיקה המקורית קיבל נדב ויקינסקי על עבודתו בהצגה "בית מטבחים 5” שבה השיג ״דיבור מוזיקלי מופלא בין מחזה מורכב לבין עושר מוזיקלי גדול, המקפל בתוכו הבנת במה וטיפול דרמטי מוזיקלי מתקדם. הלחנים המורכבים מבוצעים במיומנות, בקולותיהם הנהדרים של השחקנים, באמצעותם אנו חווים עולם מורכב על קשת רגשותיו האנושיים".
מחזמר הלום קרב על פי וונגוט - שיחה עם סיוון הנדלסמן
בפרס עבודת הווידאו זכה אופיר בן שמעון בהצגה "זה כל הזמן בורח לי" כ״עבודה המבוימת ומצולמת בדייקנות במרחב ציבורי המתכנס למרחב פרטי ומבטא היטב את תחושת הנוודות העמדת במרכז ההצגה".
לצד הפרסים החליטו השופטים להביע את הוקרתם לדליה פרידלנד ולמוצי אביב הוותיקים על השתתפותם בהצגה הרב דורית "הנסיכה לא אוכלת צ’יזבורגר”. בכך השלים חבר השופטים את ההערכה המושלמת לכל הצגות התחרות.
הנסיכה לא אוכלת צ'יזבורגר (תמונת יחסי ציבור)
120
אלף צופים במופעים מהארץ ומחו״ל
במהלך ארבעת ימי הפסטיבל גדשו את רחובות העיר העתיקה עכו מספר שיא כ-120 אלף מבקרים שצפו במגוון ההצגות ומופעי הרחוב, בילו ונהנו מחוויית התאטרון הגדולה והוותיקה בישראל. השנה, אזלו כל הכרטיסים להצגות התחרות שעלו בבכורה עולמית בפסטיבל ולהצגות האורחות מחו"ל, כבר בערב הפתיחה.
השנה, הושק חידוש ההיצע הבינלאומי של הפסטיבל שאירח הצגות ממקדוניה, צ'כיה, ארה"ב, הולנד, סין ואנגליה, וזאת במטרה לחזק את הקשרים האמנותיים בין פסטיבל עכו לפסטיבלי ואירועי פרינג' מובילים, ברחבי העולם וכמו כן, לרקום קשרים בין היוצרים הישראלים לפלטפורמות תיאטרוניות מגוונות בעולם.
הפסטיבל הקיף השנה במשך ארבעה ימים למעלה מ-400 הרמות מסך, שבהן השתתפו כ-400 אמנים מרחבי הארץ והעולם במגוון אירועים ומופעים מכל הסוגים: הצגות תיאטרון בבכורה, תיאטרון רחוב, מחול, מיצגים, מופעי מוסיקה, יריד אמנויות ופאנלים חברתיים-תרבותיים.
פסטיבל עכו 2015 מופק ומנוהל על ידי עיריית עכו. ראש העיר שמעון לנקרי ציין את המשכיות המפעל בשנה ה-36 לקיומו ״בעיקר על רקע המתרחש באזורנו.” אלברט בן - שלוש, מנכ״ל הפסטיבל הביע את ביטחונו כי ״הפלטפורמה הבינלאומית העשירה את העשייה התרבותית ואת ההיצע שעמד לרשות הקהל".
גיל אלון
, המנהל האמנותי המסיים את כהונתו ציין בשמחה ובגאווה, את העובדה ש90% מההצגות שעלו במהלך שנות כהונתו המשיכו להציג בתיאטראות השונים ברחבי הארץ, אחרי הפסטיבל. והדגיש שלרוב הצגות השנה ״שבועטות במוסכמות ובקלישאות המקובלות בחברה״ מובטח המשך הופעות.
את כהונת המנהל האמנותי של הפסטיבל בשנים הבאות מתחיל עתה הבמאי אבי גיבסון-בראל שהיה השנה חבר הוועדה האמנותית יחד עם פרידה שהם ויובל מסקין.