|
|
איה קפלן ביימה הצגה שמצליחה להביא את הסיפור המרגש של אהבת טייבלע והשד מבעד להדגשת הצדדים הקומיים-פרודיים... גישתה מדגישה את הפמיניזם של טייבלע וחברתה האלמנה שינדל בעולם מסורתי שבו הגברים כובלים אותן ומשתמשים בהן לצרכיהם. אבל במידה מסוימת של הפתעה היא גם מצליחה להעצים את רגשות האהבה הכנים של השניים עד להכנעתם"
|
|
|
|
בוגרי בית הספר למשחק גודמן בנגב נותנים את הנשמה לסיפורו של יצחק בשביס זינגרֿ
בכל רביעי ושבת
כמרבית יצירותיו הגדולות של המספר האידי יצחק בשביס זינגר, חתן פרס נובל לספרות, גם סיפוריו הקצרים ומחזות שכתב, הם מעשה מרכבה של הומור יהודי מוטרף, דרמה אנושית כובשת לב וסטיות שלא ברא השטן. כזהו גם המחזה שכתב עם איב פרידמן על טייבלע, אישה עגונה שמתענגת על קריאת ספרים ומתמחה בסיפורים על שדים ורוחות. את המחזה הזה עיבדו לפני כשלושים שנה המתרגם דן אלמגור והבמאי חנן שניר להצגה בהבימה, שאחר כך גם הועלתה בתאטרון חיפה. גרסה אחרת העלה לפני חמש שנים תאטרון מיקרו הירושלמי. עתה שב המחזה לבמה, הפעם של בית הספר למשחק גודמן בנגב בשיתוף עם ״קבוצת תאטרון בנגב" בעיבוד של הבמאית איה קפלן לגרסתם של אלמגור-שניר. סיפור העלילה מתאר איך אלחנן, עוזרו של המלמד, מושא ללעג העיירה ולרחמיה של טייבלע, מצליח להערים עליה ולהופיע בפניה כשד, לפתות אותה ובמהלך של ביקורים בימי רביעי ושבת לפתח עמה סיפור אהבה מרגש. במקור של בשביס זינגר אלחנן השד חולה ומת, אך בעיבוד הישראלי אלחנן מצליח, בעזרת חבר, להערים עוד יותר ולהינשא לה אחרי שזייפו הודעה על כך שבעלה מת, והיא חופשייה מעגינותה. יש במחזה יותר מאיזכור אחד ל״הדיבוק״ המפורסם, החל בקביעת שמו של האברך כאלחנן ובקיאותו בקבלה, וכמובן גם מותו כבגרסה המקורית, ועוד יותר כאשר במהלך הדברים כאשר בעיירה מתפשטת השמועה על שד שנכנס לביתה של טייבלע מגיע הרב עם עוזריו ובטקס השבעות - הנקרא כפרודיה על הטקס בהדיבוק - הוא מגרש את השד מגופה של טייבלע.
טייבלע והשד שלה (צילום: יחסי ציבור)
פמיניזם בעולם מסורתי איה קפלן ביימה הצגה שמצליחה להביא את הסיפור המרגש של אהבת טייבלע והשד מבעד להדגשת הצדדים הקומיים-פרודיים, עד לרגע שבו העניין עובר מהתחום הביזארי הגלוי אל הדרמטי הגלוי. גישתה מדגישה את הפמיניזם של טייבלע וחברתה האלמנה שינדל בעולם מסורתי שבו הגברים כובלים אותן ומשתמשים בהן לצרכיהם. אבל במידה מסוימת של הפתעה היא מצליחה להעצים את רגשות האהבה הכנים של השניים עד להכנעתם. קפלן ביימה הצגה מרגשת עם רעיונות בימתיים קומיים ודרמטיים אפקטיביים. את התפאורה היעילה והתלבושות היפות כולל מסיכות פורימיות עיצבה יהודית אהרון. את התאורה המשרתת היטב את שכבות הסיפור עיצבה עדי שומרוני ואת המוזיקה המקורית ששיאה הנפלא והמצחיק הוא קינת-החתונה של טייבלע ואלחנן הלחין אבישי פיש. עמית זמיר הוסיף מגע של תנועה, וזיו זוהר מאיר הדריך את השחקנים בשפה ודיבור, יחד עם פיש שהדריך אותם ביידיש. אך בעיקר, וכפי שראוי שיהיה כאשר צופים בהצגת בוגרים של בית ספר למשחק, קפלן הצליחה להפיק משחק משובח מכל משתתפי ההצגה. תומר אברהם, כרב, יחד עם עפר פרימן ויקיר אליהו כצמד השמשים הם שלישייה קומית-סאטירית מבריקה, כקבוצה וכיחידים. בתמונת גירוש השד, בהצעות השידוכים שהם מביאים לטייבלע ובחתונה הם קןמדיאנטים מושלמים. כמוהם גם רועי גור כמנשה, החבר הטוב, שמוכן לעשות הכל בשביל אלחנן תמורת לילה טוב אחד עם טייבלע, וזוכה בכל הקופה אתה יחד עם שינדל אהובתו. גור הוא קומיקאי בחסד, ומעלתו היא שמבעד לקומי הוא מצליח להיות גם רציני. טלי קוניגסברג טובה בפשטותה וישירותה כשינדל, חברה ו״תלמידה״ חרוצה של טייבלע.
טייבלע והשד שלה (צילום: יחסי ציבור)
את התפקיד הנשי המיוחד של טייבלע מגלמת בלהט זוהר מיידן שיודעת לנסוך לדמות קסמי הומור המחפים על מצבה הטרגי כעגונה, לצד רצינות תהומית בסיפורים על השדים. היא נפלאה בנאיביות שלה במפגשיה הראשונים עם אלחנן השד. אבל היא בעיקר חושפת נשיות כואבת, מתגעגעת, בהתאהבותה, ואחר כך היא נוגעת ללב בכאב ההתפקחות מתעתועי השווא. את התפקיד הכפול לכאורה של אלחנן והשד מגלם ניצן רוטשילד במשחק מרתק וחכם, שמצליח להבליט את הדמות האחת, האמיתית, של אלחנן המסתתרת בדימוי העלוב והנלעג מזה, ומזה בדימוי הגברי, אפילו פרחחי-וירטואוזי של השד. הוא ישיר באהבתו ובתשוקתו, ובתמונת הסיום המרגשת הוא פושט מעליו כל כסות שלבש ונחשף במלוא אנושיותו וכאבו. וכך חוברים ב״טייבלע והשד שלה״ סיפור נפלא, הצגה מצוינת ושחקנים מבטיחים כהזמנה לערב של תאטרון מצוין.
טייבלע והשד שלה (צילום: יחסי ציבור)
12/10/2015
:תאריך יצירה
|