הבוגרים החדשים של הסטודיו של ניסן נתיב רוקדים וצולעים היטב בבימויו של עופר עמרם
אלף שעות של טירוף
שלוש שנים חלפו מאז שהועלה בקאמרי ״הם יורים גם בסוסים״ על פי ספרו של הוראס מקוי שהופיע ב-1935 בתרגום ועיבוד של שלמה מושקוביץ׳ ודדי ברון. והנה גרסתם חוזרת בסטודיו של ניסן נתיב ושבה לפעולה הנישאת על בימוי של עופר עמרם ותנועה שעצבו הוא, מרינה בלטוב גראס וסרג׳יו דיאז, בתלבושות של דניאלה מור ועם תאורת-שואו שעיצב אורי רובינשטיין.
המחזה המתאר תחרות ריקודים מרתונית הוא עיבוד-מוזיקלי שערך שלמה מושקוביץ ודומה בחלקו לגרסה הקולנועית של סידני פולק מ-1969 עם ג'יין פונדה, מייקל סאראזין וגיג יאנג שזכה באוסקר על משחקו כמנחה תחרות הריקודים.
תחרות הריקודים מתרחשת באולם מול קהל רעב לשעשועים באמריקה של שנות המשבר הכלכלי. אל הבמה מגיעים זוגות אמיתיים או אקראיים, שמתנדבים להציג בפומבי, ובמהלך אלפי שעות רצופות, את הייאוש הכלכלי והאנושי שלהם, תוך ריקוד מרתוני כמעט בלי הפסקה למנוחה והתרעננות, תמורת הסיכוי לזכות בפרס הגדול – 5,000 דולר. ואולי גם למען ההמשך, לתהילה הנמשכת יותר מרבע שעה.
הם יורים גם בסוסים (צילום: אורי רובינשטיין)
ככל מופע ריאליטי, חי על במה או ערוך ומבוים בטלוויזיה, גם כאן המחיר של המשתתפים בו גבוה לעין ערוך מהנדמה. דקות התהילה כרוכות בדמים, והייאוש בהחלט לא יותר נוח כשרוקדים או שרים אותו לפי פקודה או בלעדיה. המטבעות שהצופים במופע החי זורקים אל הבמה הם כמו המסרונים הנשלחים בזמן שידור תחרויות וריאליטי בטלוויזיה. מפתיע שעד כה לא אומץ מרתון הריקודים של הרומן על ידי אחת הרשתות.
אין עלילה במובן המקובל אלא קטעי סיפורים של אהבה, מסירות, נאמנות, תקוות, ומנגד של ייאוש, בוגדנות, תרמית, אלימות וסבל. זוגות זוגות הם נכנסים ל״תיבה״ באמונה שיוכלו לכללים ולאפיסת הכוחות הצפויה. אך היציאה כואבת אף יותר מהכאב הפיזי, התשישות מעוותת את הנראה, ואלף שעות שעוברות הופכות את האנושי לטורף, אם לא נטרף בעצמו לפני כן.
הם יורים גם בסוסים (צילום: אורי רובינשטיין)
מבחן של משחק ותנועה
היוצרים והמעצבים שנזכרו ראויים למחמאות על עבודתם אך הם יסלחו לי אם כמו שהיגבתי בשעתו על ההצגה המרשימה בקאמרי גם הפעם אפנה את הזרקור לעבר 19 הבוגרים הטריים, שהרי למענם בחרו מנהלי הסטודיו את המחזה הזה דווקא כמבחן מסכם של מיטב יכולות המשחק והתנועה שלהם.
את השואו של של מרתון הריקודים מנהל-מתחמן רוקי, במשחק נמרץ ועולץ של אורי פפיסמדוב. רותם כץ מגלם בתנועה מתמדת על גלגיליות את רולו, העוזר בפיקוח מתחייך על רציפות התנועה של המתחרים. הילה גלוסקינוס עניינית כאחות הנקראת לפעולה ברגעים של דרמה.
גלוריה ורוברט הם הזוג העלילתי המרכזי שחובר להם יחדיו על ידי המנחה בתחילת השואו. מיכאלה אלקין מצוינת כשהיא עוברת מהלך מוקצן מאנטיפטית גאה וכמעט סוציופטית, לאישה נוגעת ללב הנחשפת כרדופת עבר קשה, פגיעה וייאוש ללא סיכוי. יובל אורון מגלם ברגישות את רוברט, וככל שהשואו מתקדם כך משחקו צובר נוכחות מוצקה, ובעיקר מול גלוריה הנשברת ומול שאלותיו של שופט - בגילומו של שחר נץ - המנסה לפענח את הפרק האחרון בקשר ביניהם.
מולם, וברגעים מכריעים גם כנגדם, ניצבים ג'יימס, הרקדן החתיך שפניו אל האולפנים הגדולים, במשחק ותנועה תואמים של טל מרציאנו, ואליס, שחקנית מתחילה, שדנה סורין מעצבת מצוין את המעבר החריף שלה מצעירה הנאחזת בתקווה שגם לה יימצא תפקיד בסרטים, אל הבובה השבירה שמתנפצת תחת הלחץ.
ניתאי שלם נוגע ללב כאדי החייל, החל מריקוד הסולו המרהיב שלו, כסרט נע של חייל ההופך לחיה, דרך ביטויי האהבה והמסירות לבת זוגו שירלי, במשחקה התוסס של מאיה לנדסמן המלאה תאוות חיים, אך כורעת ומועדת. מרתקים במשחקם הדרמטי יעל מור כמארי הנאבקת בניכורו, אלימותו והימוריו של וי, שאותו מעצב פיראס נאסר שגגיע לשיא משחקו בעיצוב גאווה המתרסקת לפתע, מציבה את גבריותו באור חדש והוא מוצא נחמה במארי ובתושייתה עם הריקוד הצעיפים המפתה שלה, שמור מבצעת נהדר.
הם יורים גם בסוסים (צילום: אורי רובינשטיין)
מאי קשת מצוינת כרוני, שההריון המתקדם שלה לא מזיז למריו בעלה הרעב לפרס המובטח שסיוון פרסנר מבטא מצוין גם את כוחניותו וגם את מסירותו. אנושיות מעניינת מאפיינת את משחקה של דר רוזנבאום כגולדי המעדיפה לשתוק כדי לחסוך אוויר וכוח לריקודים עד שאין ברירה והיא מתפרצת נהדר כנגד ג'וני שאותו מגלם נאור וטורי, קל התנועה למרות משקלו העודף. עוד משתתפים ירדן קריאוני וקובי וולפסון כזוג הראשון שיוצא מהמירוץ, ודניאל גד היושב באולם כספונסר המחפש במי להשקיע.
בסיכומו של דבר ״הם יורים גם בסוסים״ היא הצגה טובה וראויה כמבחן אישי וקבוצתי מוצלח של המחזור המסיים עתה את לימודיו בסטודיו של ניסן נתיב.