|
|
השלושה מאלתרים, יוצרים את עצמם כבבואה רגעית, מוצאים סימני דרך כאילו יצאו למשחק שמהלכיו קצובים בזמן. עכשיו או בכלל לא. מה שלא הספקנו לא יתרחש ונצטרך למצוא לו תחליף. מיד. אולי נשחזר, אולי נשדרג, אולי ניסוג אל ההתחלה."
|
|
|
|
המחול החדש של עידן שרעבי היא חידת-יצירה השואלת אותו מה ישתנה בהופעת הערב
מהסולו אל הטריו
עידן שרעבי הוא אחד היוצרים העצמאיים המרתקים של תמונת המחול הישראלית ושפת התנועה שלו מעידה עליו שהוא אינו נאחז במה שהיה ואינו מתכנן את מה שיהיה, אלא חוקר לעומקה את הזהות הייחודית של כל תנועה ברגע שהיא מתקיימת. בסטודיו או על במה זו חידה שהוא מבקש לפתור.
זה אינו חדש ואינו מיוחד דווקא לו, אבל זה מוצהר ומשתכלל מיצירה ליצירה, מסולו לדואט, מדואט לטריו ומשם לכל מבנה שייבחר. או ליתר דיוק לכל רקדן המופיע עמו ״כאן״, שזו כבר הייתה הגדרת יצירה שלו בעבר, ו״עכשיו״ שזה שם יצירתו החדשה שהחלה בתחילת השנה כסולו והפכה לדואט יצירתי נסיוני עם ניב מרינברג, כמלחין-פסנתרן מלווה וכרקדן שעונה אחריו כהד.
ניב מרינברג (צילום: תמי וייס)
משם התפתחה NOW לטריו עם צירופו של הרקדן ניקולאס ונטורה, יליד ונקובר, קנדה, ולמד בלט קלאסי ומחול בן זמננו בבית הספר למחול של להקת רמבר בלונדון. ונטורה הגיע אל שרעבי אחרי שמכרים משותפים הצביעו על הדמיון הפיזי ביניהם - עובדה המשמשת היטב את הרעיון המוביל את היצירה החדשה, על פיו המבנה שלה מתגלה בצורה שונה בכל הופעה מול קהל, ופה ושם גם במגע ישיר אתו.
שרעבי מתאר את היצירה כ״נכתבת ונמוגה״ בתהליך של ״חיפוש אינסופי תוך כדי ניסיון להמיס את אקט הכוראוגרפיה ולמצוא זיכוך של רגע. חיפוש, אתגר, קונפליקט, פשרה, קבלה. באותו רגע של הכרה באינסוף האפשרויות, נתחמים גבולות היצירה. עכשיו.״
NOW (צילום: תמי וייס)
הטעיות וירטואוזיות
במידה מסוימת היצירה יכולה להכשיל את הצופה בה. לאחר הפתיחה המהורהרת, ולצלילי המוזיקה של מרינברג, ונטורה נותר לבדו בתוך התנועה המורכבת, כרגיל ביצירותיו הקודמות של שרעבי, מחיתוך בין מעגלי הגוף לזוויותיו. כאשר ונטורה ינוח מעמלו יבוא במקומו שרעבי, וכאשר גם הוא ינוח ייקח את ההובלה ממרינברג שכמו נמס לרגלי הפסנתר שלו, מתאושש ויוצר את הסולו שלו.
באלה, ובדואטים או בטריו, ניתן לזהות עמודי תווך או עוגנים שמהם ואליהם ובהטעיות ווירטואוזיות השלושה מאלתרים, יוצרים את עצמם כבבואה רגעית, מוצאים סימני דרך כאילו יצאו למשחק שמהלכיו קצובים בזמן. עכשיו או בכלל לא. מה שלא הספקנו לא יתרחש ונצטרך למצוא לו תחליף. מיד. אולי נשחזר, אולי נשדרג, אולי ניסוג אל ההתחלה.
NOW (צילום: תמי וייס)
יחד עם הרקדנים הנדרשים להתפרק ממה שעשו ולהתחדש בכל הופעה כך גם נדרשת הידיעה של הקהל וההבנה כי הוא צופה במה שלא ראו הצופים בערב הקודם, או לפני חודש או מה שיגיע אל ההופעות הבאות. הדיאלוג הזה משתנה כמובן בהתאמה לחללים שבהם ההופעות מתקיימות, בדרך הושבת הקהל, ואפילו בתגובה למוזיקה החיה של מרינברג או זו המוקלטת של לורין היל.
כי כן NOW היא יצירת-מסע בזמן שלוקחת את המבצעים ואת הקהל גם יחד אל תוככי השאלה ״מה נשתנה״ ואל התהייה ״מה ישתנה״ כשני מחוגים של השעון העובר פעם אחר פעם את המגדלור המאיר של העכשיו.
NOW (צילום: תמי וייס)
30/08/2016
:תאריך יצירה
|