סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן נורמה - הכיבוש והיצר
 

 
 
האופרה של בליני חוזרת עם דניאל אורן ועם צמד זמרות מעולות ותזמורת ראשל״צ במיטבה


מסר פוליטי ואנושי

האופרה "נורמה" מאת וינצ'נצו בליני, לליברית של פליצ'ה רומני על פי מחזה מאת אלכסנדר סומה, נחלה כישלון חרוץ כאשר הועלתה לראשונה בלה סקאלה, מילנו, לפני כ-180 שנה. זאת, למרות שהמלחין האמין כי המוזיקה שכתב היא "מן הטובים שבחיבורי המוזיקה שלי ואני חייב לומר שאהיה מאושר אם אצליח לחבר מוזיקה ברמה זו עד סוף ימי".   

הליברית של האופרה הוא מהמצוינים והמרתקים באופרה האיטלקית בכללה, כפי שניתן להעריך בסיוע התרגום המצוין של ישראל אובל. הוא נחלק בין נושא הכיבוש ונושא היצר. הכיבוש הוא של הדרואידים (וכל הקשר לכיבוש אחר הוא על אחריות הקושר) על ידי גייסות יוליוס קיסר. הם מחכים לאות של נורמה, הכוהנת הגדולה, לקום ולסלק המושל פוליונה ואת חייליו.  אלא שהיא, בתפילה הזכה, Casta Diva מעדיפה מתינות ושלום.

אלא שהמסר הפוליטי הזה הוא בעצם קולב לחלק היצרי והדרמטי האנושי הפרטי העוסק בתוצאות בגידתה של נורמה בשבועת הכהונה, התאהבותה והתמסרותה לפוליונה. הוא, מצדו מאבד עניין בנורמה לאחר שילדה לו שניים, ומתאהב בכוהנת דרואידית צעירה ממנה, אדלג׳יזה. 

גילוי הבגידה מוליך את נורמה לזנוח את קו השלום, והיא קוראת למרד, הרס והרג של הרומאים. נוסף על כך היא מכריזה ברבים על אשמתה ובגידתה, וכשהיא עולה על המוקד מצטרף אליה פוליונה, אכול חרטה ולוהט מאהבה מחודשת.

נורמה-166.jpg
נורמה (צילום: יוסי צבקר)

״אני אמא״

כחלוף המאה ה-19 ובאמצע המאה ה-20 כבר לא נמצא איש שיזלזל ביצירה החשובה הזאת, השזורה פניני בל-קאנטו – וכל זאת לא במעט בזכותן של מריה קאלאס, שהתפקיד של נורמה כאילו נכתב עבורה, למידותיה, למוזיקליות הייחודית שלה ושל זמרת המצו אֶבֶּא סטיניאני ששרה את תפקיד היריבה אדלג'יזה. בהמשך הצטרפו לרשימת המבצעות הגדולות בתפקיד נורמה זמרות כמו ג'ואן סאתרלנד (שהחלה את הקריירה בתפקיד הזעיר של קלוטילדה, לצדה של קאלאס) ומונסרא קבאייה
  
ולא בכדי. כי לצמד התפקידים האלה - וזו כשלעצה ייחודיות אופראית - נדרשות זמרות בעלות שיעור קומה, איכות ומוזיקליות שיש בהן מעבר לטוהר הכלי הקולי שלהן, כדי להעביר את המרקם המוזיקלי והדרמטי. 

נורמה מזכירה את מדיאה, אך בהבדל מהטירוף המביא את הדמות המיתולוגית לכלל רצח ילדיה כנקמה ביאזון שבגד בה, נורמה עוצרת בעד היד האוחזת בפגיון. וברגעי השיא של הדרמה כשהיא מבקשת מאביה לחוס על ילדיה היא פולטת לעברו "אני אמא". זהו רגע מצמרר במוזיקה לא פחות מהאריות הנהדרות שלה, לא פחות מהדואטים שלה עם יריבתה ועם פוליונה ורגע השיא הרגשי בהחלטה שלה להקריב את עצמה.

נורמה-צבקר-16.jpg

במילה אחת - תודה!
   
זו הפעם השלישית ש״נורמה״ מגיעה אל בימת האופרה הישראלית, ובכל פעם זו הפקה אחרת, שנולדה בבית אופרה אירופאי אחר. הפעם זו הפקה מטורינו, שנהנית בעיקר מתפאורה המדגישה את התקופה ההיסטורית באמצעות מסכי אבן גבוהים מתנייעים, ובימת מזבח המזכירה את אבני המונומנט סטונהנג׳ באנגליה. התאורה מחזקת ברגעים רבים את התחושה, ורק חבל שהבימוי המתוחדש הותיר על כנה את הפרונטליות השטוחה.

אבל בעיקרו של דבר, מהפתיחה הגדולה ועד הסיום, המוזיקה עשתה את שלה ובגדול, בהנהגתו הבלתי מתפשרת של דניאל אורן. הוא הוביל את המוזיקה של בליני באמצעות נגינה מופתית של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון, שזהרה בקטעים רבים, וליווה במסירות ובהזדהות מלאה את מקהלת האופרה, שהוכנה היטב על ידי מנצחה איתן שמייסר, ובעיקר את הסולנים הנהדרים.

את תפקידה של נורמה שרה זמרת הסופרן הארמנית הראצ׳והי באסנץ, בהופעתה הראשונה כאן. היא בעלת קול נפלא ברגיסטרים הנמוכים ותחת הדרכתו של אורן היא היטיבה למצות את הרוך והשלווה בתפקיד. הישגה הגדול היה בתמונה הראשונה אחרי ההפסקה בהתחבטות בין רצונה לנקום כמדיאה באמצעות הריגת הילדים לבין היותה אם החסה עליהם. כמו בתמונה הזאת גם בתמונה האחרונה היא הוסיפה מטען רגש לקולה המושלם ולמוזיקה.

את תפקיד אדלג'יזה שרה ג׳ניפר הולוויי מארה״ב, אף היא בהופעתה הראשונה באופרה הישראלית, היא כבשה את לב הקהל במצו-סופרן היפה ובמשחקה המרגש כצעירה שאהבתה הכנה נקלעת למשבר נאמנויות. הדואטים שלה עם נורמה היו נפלאים ומרגשים. 

מצוין כצלע השלישית, פוליונה, היה הטנור רב העוצמה  גוסטבו פורטה במסורת הופעותיו הרבות המצוינות בהפקות שונות של האופרה הישראלית, כהופמן, אותלו וקווראדוסי. מכר ותיק אחר ששב והרשים בקול הבאס שלו הוא קרלו סטריולי בתפקיד אביה של נורמה ומנהיג הדרואידים. גיא מנהיים שכלל עוד קצת את תפקיד פלאביו, שכבר שר בהפקה הקודמת, וענת צ׳רני הייתה קלוטילדה טובה ונאמנה. 


נורמה-צבקר23.jpg
נורמה (צילום: יוסי צבקר)

בסיכומו של דבר, גם הפעם שובה של "נורמה" אל בימת האופרה הישראלית, היא חג אמיתי לשוחרי האופרה הזאת, ולמעריציו הרבים של דניאל אורן. והפעם נלווה לאירוע גם נופך של פרידה מחנה מוניץ, בתום 31 שנות עבודתה באופרה הישראלית, מהן 21 שנים כמנכ״לית. ועל אלה, ופועלה בהן, במילה אחת - תודה. 

רכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

01/12/2016   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע