סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
פסטיבלים
לוח האירועים 2024 נובמבר 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
ביקורת
 
מאת: צבי גורן מצחיקונת - כל מה שיש לה
 

 
 
תחת שרביטו של הבמאי צדי צרפתי, מיה דגן מביאה לתפקיד פאני ברייס את כל הכישרון שצברה ב-20 שנות נוכחותה הבימתית. היא קומיקאית מצוינת, היא דרמטית כנדרש, היא שרה בקול גדול וגם רוקדת בשמחה, ועם אלה היא חיה את התפקיד."
מיה דגן מביאה את כל הניסיון שצברה לתפקיד הקומיקאית היהודית-אמריקאית הגדולה


פאני של ברברה

כל מה שיש במחזמר ״מצחיקונת״, מוזיקה, טקסטים, דיאלוגים וריקודים, נועד לשרת את ההילה של הכוכבת-הקומיקאית היהודית הגדולה פאני ברייס שכבשה את הבמות בארה״ב בתחילה המאה ה-20. אבל עם כל הכבוד לה - ונתנו לה הרבה כבוד במשקל הראוי לכל פעילותה עד מותה בחטף בהיותה בת 59 - בסופו של דבר מי שעשתה זאת עבורה, ובעצמה זכתה לתהילה הגדולה הייתה ברברה סטרייסנד, שגילמה אותה על הבמה ובסרט שזיכה אותה באוסקר.

כניסתה של סטרייסנד לתמונה חתמה למעשה כמה שנים של ניסיונות לאייש את המחזמר שכתבו ג׳ולי סטיין, מוזיקה, בוב מריל, שירים, ומחזה מאת איזבל לנארט על פי סיפור שכתבה. כך, בסדר הזה - וכך זה גם בא לידי ביטוי בגרסה שעולה עתה בתיאטרון הקאמרי בבימויו הקצבי-חזיתי של צדי צרפתי, בתרגום אופייני של דורי פרנס, ובהפקתו של חיים סלע.


מצחיקונת-קמינסקי 011 ענקית.jpg
מיה דגן מצחיקונת (צילום: דניאל קמינסקי)
 
סיפור תולדות ״מצחיקונת״, כפי שמופיע בפירוט רב בתכנייה, מלמד ומאיר עד כמה בסופו של דבר מדובר באחד המחזמרים הבינוניים אם לא החלשים ביותר בתולדות הסוגה הזאת בברודוויי. כמות הידיים שבחשו בקדרה, כולל אלה של סטרייסנד, ניכרים היטב. 

ומעבר לכך, היא הפכה את התפקיד המזוהה איתה ועם השפע הבלתי נדלה של יכולותיה ואישיותה, ומשום כך, ובידיעה שלא תימצא מי שתצליח להיכנס לנעליה, כמעט ולא הועלו הפקות חדשות ב-50 השנים שחלפו, למעט אחת שבה פאני הפכה לגבר, ולפני שנה חצי זו שעלתה בלונדון, זכתה בתשבחות וירדה מהבמה לפני חודשיים, ובשנה הבאה תחודש לצרכי מסע הופעות ב״פריפריה״ הבריטית.

מצחיקונת-2-דניאל-קמינסקי.jpg
מצחיקונת (צילום: דניאל קמינסקי)

רק שני להיטים

עלילת המחזמר - ארוכה וראויה לקיצוץ נוסף על זה שנעשה גם בשעתו - מתארת איך אותה פאני ברייס, חולת במה מילדותה, קומיקאית, חקיינית וזמרת ללא הכשרה של ממש, אבל מלאת ביטחון עצמי, מצליחה לשכנע שני מפיקים כי יש לה את מה שהם צריכים: המגנט שמביא לאולמותיהם את הקהל והירוקים שבכיסיו. 

ההצלחה איננה משנה את אופיה ואת היידישקייט שספגה מאמה וחברותיה בברוקלין, ואחד המעריצים הראשונים שלה, שכמובן יכבוש את לבה הוא ניק ארנשטיין (כך בהפקה הזאת במקום ארנסטין באמריקאית), שהוא מהמר כפייתי, שרמנטי, שבין רווח להפסד מחזר אחריה. הם מתחתנים, מולידים בת ועולים על סלע הקיום והגאווה שלו כגבר שאינו רוצה להיות סמוך אל שולחן ההצלחה של אשתו.

וכמו בברודוויי ובסרט, גם בהפקה הזאת הכל נבנה על נוכחות הכוכבת, על מופעי להקה בסגנון ההפקות ההיסטוריות בברודוויי של פלורנץ זיגפריד, וכאן עם כוריאוגרפיות של עוז מורג - רק בהרבה פחות רקדניות ורקדנים - תפאורה נרמזת-חסכונית של במבי פרידמן עם עשרות פנסים מנצנצים, פולו-ספוטים ותאורה של קרן גרנק, ותלבושות של מוני מודריק כשהשמלות מעוצבות בסגנון אחד למרות פרק הזמן שעובר.

על הבמה הזאת מהתחלה ועד הסוף שולטת המוזיקה של סטין, אם כי יצרה רק שני להיטים גדולים - People ו-Don’t rain over my parade (״יחד״ ו״אל תחרבו לי את המסיבה״ בגרסתו של פרנס). על הצד הזה אחראי המנהל המוזיקלי טל בלכרוביץ שגם מנצח על תזמורת בת שבעה נגנים, כולל סמפלר, ומערכת סאונד טובה בעיצובו של ניראל שרון, והדרכה קולית של מאיה אבידן.

מצחיקונת-1-דניאל-קמינסקי.jpg
מצחיקונת (צילום: דניאל קמינסקי)

חיה את התפקיד

כל אלה תחת שרביטו של הבמאי צדי צרפתי בנו את הזירה שאליה מיה דגן מביאה לתפקיד פאני ברייס את כל הכישרון שלה שצברה ב-20 השנים של נוכחותה הבימתית, מימי לימודיה בבית צבי ובתיאטרון בית ליסין עד עתה. היא קומיקאית מצוינת, היא דרמטית כנדרש, היא שרה בקול גדול וגם רוקדת בשמחה, ועם אלה היא חיה את התפקיד.

לצדה, תומך בה וגם נתמך על ידה, עמוס תמם בתפקיד ניק. הוא מביא אתו לחדר ההלבשה של ברייס את השרמנטיות, אחר כך את הריקות של ההימורים, ובמערכה השנייה, יחד עם דגן, הוא חי את הדרמה של הכישלון. זמרתו כבעבר בטוחה ותנועתו טובה. 

בתפקידי המשנה בלטו והיו טובות במיוחד אורנה רוטברג בתפקיד אמה של פאני, יחד עם אסתי קוסביצקי ואסנת בן יהודה כשתי חברותיה. הן העניקו קצת יידישקייט למחזה שמתעלם מהפן היהודי (חוץ מהשלט ״כשר״ שמופיע במסיבת הניצחון השכונתית).  

עמית רייס, קליל וג׳ינג׳י, היה מצוין כאדי ראיין, החבר שעזר, גילה ודחף את פאני לזרועותיהם של מנהל המיוזיק-הול מר קיני, בגילומו החם של שלמה וישינסקי, ושל פלורנץ זיגפלד בגילומו הצנוני כראוי של אבי טרמין. אלה ולהקה של 19 שחקנים ורקדנים (שהתאחדו לקטע סטפס מרשים במהלך התשואות בסיום) יצרו את הרקע האנושי והפרפורמטיבי לדמויותיהם של ברייס וארנשטיין.

בסיכומה של בכורה, ״מצחיקונת״ זו היא של מיה דגן וכישרונה.



מצחיקונת-קמינסקי 012 ענקית.jpg
שלמה וישינסקי ועמוס תמם   - מצחיקונת (צילום: דניאל קמינסקי)

למועדי מופעים >

08/12/2016   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (2 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
2. יפה אבל ארוך מדי
משה , חולון (30/12/2016)
1. תפקיד חייה???
הילה מרום , תל אביב (17/12/2016)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע