|
|
המחזה כתוב בהומור מריר ועדין המעיד על היותו קומדיה שחורה כתובה היטב ומודעת לרגישויות של הנפשות הפועלות. 'ליזלוטה במאי' היא הצגה יפה ומפתיעה ועדות ליוזמה הברוכה של יוצרים צעירים להעלות בכוחות משותפים מחזות מיוחדים. מומלץ בכל לב."
|
|
|
|
מחזה הונגרי בוחן בדרך מקורית ויפה את האופציה של אישה בודדה למצוא מזור גברי
זה תמיד קורה לה
המחזה ״ליזלוטה במאי״ מאת המחזאי ההונגרי ז׳ולט פוז׳גאי עלתה בארצות שונות, בארצות הברית, באנגליה וברומניה ושם ראתה אותה השחקנית תמר חנה שטיירמן, התלהבה וגייסה חברים - הבמאי אלון אופנהיים והשחקן יואב דונט - לתכניתה להעלות את המחזה בארץ בעזרת אתר גיוס התמיכות ברשת.
מה שהלהיב את שטיירמן, שאף תרגמה את המחזה מהתרגום האנגלי של פיטר לינקה, היה מצד אחד סיפורה המיוחד של ליזלוטה, אישה בודדה בשנות השלושים לחייה שלאחר מות הישישה שטיפלה בה מגלה כי אמנם ירשה את ביתה, אך גם כי מיטב שנותיה עברו עליה בבדידות מזהרת. נחושה בדעתה להשיג לעצמה בן זוג הולם, היא יוצאת אל דרך החתחתים של דייטים, אחוזת תקווה שיימצא בן הזוג הראוי לנשמתה הרכה. היא מחליטה כי לא תיתן לשום דבר לעמוד בדרכה, וברגע שיימצא המועמד הנכון לזוגיות המאושרת היא תזמין אותו לביתה להיכרות עמוקה יותר, לחיים או למוות.
מיכאל אשר, יואב דונט ותמר חנה שטיירמן ב"ליזלוטה במאי" (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
אבל מה שמתחיל ללבלב עם המועמד הראשון, קרול שהוא בן כיתתה לשעבר, ממשיך אל לודוויג, שהוא רואה חשבון, וממנו אל הנריק, ואל האינסטלטור היינריך, ומשם אל המשורר רולאנד, ואל הנווד ניקולאוס, מסתיים תמיד או כמעט תמיד שלא באשמתה והדייט שמתחיל תמיד עם זר פרחים בידיו של האורח מסתיים בטרם עת, ומותיר אותה בבדידותה עד לדייט הבא. אחרי הנווד המפתיע צפויה לה הפתעה נוספת כאשר על דלתה מתדפק ג׳נטלמן בחליפה לבנה.
שבעה מחזרים לכלה אחת
המחזה כתוב בהומור מריר ועדין המעיד על היותו קומדיה שחורה כתובה היטב ומודעת לרגישויות של הנפשות הפועלות, ליזלוטה מזה, ומזה שבעה הגברים - כולם בני 35 - שעל פי דרישת המחזאי יגולמו על ידי שחקן אחד. הזיווג הזה בין שחקנית אחת המגלמת דמות אחת לבין שחקן אחד בשבעה תפקידי חיזור יוצר אתגר לבמאי, לשחקנים, ואפילו למעצבים.
יואב דונט ב"ליזלוטה במאי" (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
הפתרון הבימתי הפרינג׳י במהותו של הבמאי אלון אופנהיים הצליח להכיל את המהות ואת המבנה של המחזה בדרך טבעית, מרתקת, מצחיקה ובמינון מדויק של מאפייני הדמויות. תמר חנה שטיירמן הייתה ליזלוטה נפלאה ברוך ובכאב של החיפוש שלה אחר האושר, בתקווה שנולדת מחדש, מאירה ומתפוגגת. היא יצרה דמות שלמה, והרכיבה מהפאזל הגברי תמונת בדידות מרגשת עד כאב.
יואב דונט הוא בן הזוג ״המושלם״ כפול שבע של ליזולטה. דונט לא רק מצליח לעצב את פניו כשבע מסכות שונות, אלא גם את תנוחות הגוף, הצעדים האופייניים, הקול ודרך הדיבור. הוא מפונק או נפחד, והוא גברי מפוברק או כמעט בהחלט אמיתי, ותמיד גם הוא כמו ליזולטה משדר סוג של בדידות המחפשת גאולה. משחק שכולו תענוג לצופה החל בחיבור עם שטיירקמן וכלה בייחודיות של משחקו.
יואב דונט ותמר חנה שטיירמן (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
ההצלחה של שניהם, ושל הבמאי, נסמכת על שיתוף הפעולה המצוין של ארבעת המעצבים: אביה בש סוקול נדרשה להכין שבעה סטים של בגדים לשבעה הגברים, גיווני ביגוד לליזולטה ועשתה זאת מצוין ובהתחשבות מלאה בצורך של דונט להחליף את התלבושות במהירות. מי שמסייע מצוין להעביר את דונט מדייט לדייט הוא המוזיקאי מיכאל אשר, שנכנס לבמה במבע מיתמם, ועם המוזיקה הסוגסטיבית של אלון גלזינגר מבשר על כשלונו המורבידי של הדייט.
הבמאי בחר להאט את התהליך, בצד הבמה, וללוות אותו תוך כדי כך שינויים מזעריים בתפאורה היפה של תות הרבט, שבנתה מתקן מיוחד לשש התלבושות השונות, הנשלפות בזו אחר זו. שינויי הזמן והעונות הוטעמו היטב עם התאורה שעיצב שי סקיבא. והייתה גם תנועה טובה שעיצבה שירלי ברבי.
בסיכומה, ״ליזלוטה במאי״ היא הצגה יפה ומפתיעה ועדות ליוזמה הברוכה של יוצרים צעירים להעלות בכוחות משותפים מחזות מיוחדים. מומלץ בכל לב.
תמר חנה שטיירמן ב"ליזלוטה במאי" (צילום: ארל'ה הצמצם הבוער)
22/02/2017
:תאריך יצירה
|