|
|
העיצוב הקיליאני בולט ביצירה 'מוות זעיר' נוצרה ב-1991. המחול לששה זוגות כולל חרבות סיוף - שעמם רוקדים הבנים ושמלות מפוסלות וממונעות שעמן רוקדות הבנות. אבל מעבר לחזות המקסימה שנוצרת, היצירה הזאת היא ניסיון מעניין של קיליאן ליצור תמונה ארוטית שמתפתחת בהומור וברמזים למשמעות שם היצירה שהוא ביטוי המייצג את רגע העילפון בשיא האקסטזה של יחסי מין."
|
|
|
|
שתי יצירות של הכוראוגרף הצ׳כי העשירו את המופע של הלהקה האורחת מברזיל בעוד כשלושה שבועות יחגוג עולם המחול את יום הולדתו השבעים של יירי קיליאן אחד הכוריאוגרפים הגדולים של המאה ה-20, ששמו נקשר בעיקר לשתי להקות מחול גדולות - בלט שטוטגארט בראשית דרכו המקצועית, וזמן קצר אחר כך עם תיאטרון המחול של הולנד, שראשיו מיהרו ומינו אותו למנהלו האמנותי, תפקיד שכיהן בו עד יום הולדתו ה-60.
מומחה להתנעה זריזה שני שלישים מ-99 יצירות המחול של קיליאן נוצרו עבור הלהקה ההולנדית, כולל הלהקה הצעירה שייסד במהלך השנים, ושתיים מהן הועלו בשנים האחרונות בלהקת המחול של סאו פאולו המופיעה עתה בארץ, נהנית מיוקרה שצברה בביקורה הקודם. ולא בכדי. זו להקה עם אנסמבל גדול של רקדנים שהבלט הקלאסי והמחול המודרני זורמים בעורקיהם ומענגים את העין. השתלבותם בכוריאוגרפיות של קיליאן מופתית, החל מהיצירה ״אינדיגו רוז״ מ-1998, שפתחה את הערב ועליה מעיד יוצרה כי המחול ״חוגג את טבעם של נעורים ויחסים אנושיים״, עם מוזיקה שמחברת את באך וקופרן עם ג׳והן קייג׳.
להקת סאו פאולו (צילום: Wilian Aguiar)
כפי שמבקרי מחול בעולם יודעים לציין קיליאן הוא מומחה להתנעה זריזה של רקדניו, וכך הוא פותח את היצירה הזו בסולו נפלא של הרקדן היפני בלהקה יושי סוזוקי, שגם בהמשך הערב יבלוט בשלמות התנועה וגמישותו בין הרקדנים הגבוהים ממנו. רגע העילפון בשיא קיליאן גם מעצב את יצירותיו וכאן הוא יוצר תמונה מקסימה עם וילון מפתיע שמאפשר לו משחקי אור וצל, וצלליות של רקדנים. ניגוד גמור לתמונה המסיימת שבה מוקרן סרט וידאו של פני הרקדניות, כולל חזה חשוף, תקריבי עיניים ופה, בעוד הרקדנים החיים קופאים במקומם לדקות ארוכות עד שהווידאו והאור שקעים לחשיכה. העיצוב הקיליאני בולט ביצירה ״מוות זעיר״ (Petite Mort) שנוצרה ב-1991 לפסטיבל זלצבורג, ובו הוא יוצר אנלוגיה מעניינת בין החלטתו לתלוש את פרקי האדאג׳יו מהקונצ׳רטו מס. 23 והאנדנטה מהקונצ׳רטו מס. 21 של מוצרט, לבין העיצוב. המחול לששה זוגות כולל חרבות סיוף - שעמם רוקדים הבנים ושמלות מפוסלות וממונעות שעמן רוקדות הבנות.
להקת סאו פאולו (צילום: Wilian Aguiar) אבל מעבר לחזות המקסימה שנוצרת, היצירה הזאת היא ניסיון מעניין של קיליאן ליצור תמונה ארוטית שמתפתחת בהומור וברמזים למשמעות שם היצירה שהוא ביטוי המייצג את רגע העילפון בשיא האקסטזה של יחסי מין. מעבר לכך, קיליאן רואה בשם היצירה עולם לא אינטימי שעובר ממאה למאה בנתיב מלחמות, בהאדרה של האונות הגברית, וביטוי לכך שהמוות, גדול או קטן, מלווה את חיינו והוא ״אולי הנאמן ביותר משחר האנושות ועד ימינו.״ ממחווה להשפעה בנוסף על המחווה שבעצם העלאת יצירותיו של קיליאן מצאתי גם סממני מחווה של השפעתו על שני היוצרים הברזילאים הצעירים שיצירותיהם השלימו את המופע. הראשונה בהן הייתה ״שמיים אפורים״ של קלאביו אוליבירה, הרוקד בברלין וזכה בפרס תחרות הכוריאוגרפיה בשיקגו. היצירה היא דואט דרמטי שבו הכוריאוגרף בוחן מערכת סבוכה של יחסי גבר ואישה - שאותם רוקדים ומרגשים לואיזה יוק וויניציוס ויאירה. היצירה, לדברי הכוריאוגרף, מדמיינת מצב שבו רומיאו ויוליה לא מתו אלא רק התעוורו. זה יוצר חיפוש נואש אחר תנועה חושית, וחיפוש הדדי זה את זו. יצירה מפתיעה ביופיה ובעוצמה שהיא משדרת.
להקת סאו פאולו (צילום: Juliana Hilal) היצירה הרביעית במופע של הלהקה האורחת היא ״ז׳ן״ של קאסי אברנצ׳ס שהייתה רקדנית ראשית בלהקת המחול גרופו קורפו ועברה, כרבים אחרים, למתחם הכוריאוגרפי. ביצירה הזאת היא מנסה לבחון את המעבר מביצוע של יצירות מאת אחרים, לכוריאוגרפיה מקורית. מסע אישי שלה שמתרגם את התנועה שנאצרה בגופה לשפת תנועה אישית שלה. בשורה התחתונה ערב המחול של הלהקה של סאו פאולו המצדיעה ליירי קיליאן הוא מפגש מחודש ויפה עמו ועם הלהקה.
02/03/2017
:תאריך יצירה
|