|
|
בסופו של דבר Q&A יצרה שאלה אחת גדולה, ועליה שפע תשובות. כל אדם הוא בה בעת שאלה ותשובה. ובכך רייצ'ל ארדוס הביאה לאינטימדאנס 2017 את היצירה המלאה והשלמה ביותר, עמוקה בהתבוננות שנוגעת במישרין בעצב הרגיש של הקשר האנושי."
|
|
|
|
יצירתה השלמה והמעמיקה של רייצ׳ל ארדוס היא זריקת פתיחה מאתגרת לאינטימדאנס 2017
להגיע
אל
האישי
והאינטימי
מהי שאלה, ומה מיקומה בשיח האנושי? עצם הצגת השאלה הזאת מעידה על כך שמדובר באחת מתופעות השיח המהותיות למרחב שבו אנו חיים, פועלים, יוצרים או אפילו נאלמים. כן, שותקים. לשם כך אולי נוצרה השאלה הרטורית שמניחה מראש שהתשובות אינן נחוצות באמת אלא רק השאלות. וחכמים אמרו כי השאלה היא המעשה החשוב ביותר לידע, לתבונה, לנגישות כללית או פרטית ואישית.
ומה בעניין התשובות? עליהן ככל הנראה נדרשות הרצאות מתוחכמות או אפילו חכמות מסוג חוברת מאמרי יודעים וחכמים, ״תגובת שרשרת״ שנספחה לאירועי אינטימדאנס 2017 כ״אירוע״ שיקצר המצע אי פעם להעריכו. כי התשובות, או התגובות - שהן אינן תשובות אלא הצעת אלטרנטיבה אינטלקטואלית או מדעית, פה ושם אולי מרתקת בפני עצמה, לצורך שלנו לשאול -מבקשות, במקרה של יצירות אמנות, שנציב במקומן משהו אחר. נאמר מחשבה. לעתים טובה, לעתים עקרה שאפילו מתיימרת להיות נצחית.
אבל הכוריאוגרפית רייצ׳ל ארדוס, שיצירתה ״Q&A - אינטימיות ב-36 שאלות״ עולה במסגרת הפסטיבל, איננה כותבת מאמרים אלא יוצרת מחול. היא מנסה להגיע אל האישי והאינטימי בתנועה המורכבת שהיא יוצרת לרביעייה המצוינת של שני הרקדנים מתן דוד ותומר גיאת ושתי הרקדניות שי הרמתי ואורי לנקינסקי. היא מניחה לפתחם, ובחוברת קטנה המוגשת לקהל, מקבץ של 36 שאלות שאיגד ב-1977 הפסיכולוג ארתור ארון יחד עם קבוצת עמיתים חוקרים.
השאלות מוגדות מראש ומיועדות לשיחה בין שני אנשים זרים זה לזה, ובהדרגה חודרות עמוק יותר אל נבכי הנשאלים. שאלות כמו ״מה בעיניכם יום מושלם?״ מתגלגלות אל ״מהי המשמעות של החברות בעיניכם?״, ומגיעות אל שאלות של הצלת פריט אחד משריפת הבית, או מותו של מי יהיה מטריד במיוחד, או החיפוש אחר פתרון לבעיה אישית.
Q&A - אינטימיות ב-36 שאלות (צילום: דוד קפלן)
ארבעה כיסאות וקהל
הרביעייה האנרגטית, שלעתים משפיעה הומור בריא על המצב, מניעה את עצמה, ארבעה כיסאות ומיקרופון אלחוטי אחד, בין ארבעה דפנות ששלושה מהם מאוכלסים בקהל. המגע האינטימי, ההתייחסות לנוכחות כמאתיים זרים - לא כולם, כמובן כי הרי אנחנו מצויים באירוע מחולי ובתיאטרון תמונע שיש להם קהלים נאמנים - היא מצב שאילתי בפני עצמו.
ובה בעת, באמצעות רעיונות קצרים או מתפתחים, ארדוס מפתה אותנו להבין את מיקום השאלות בסולם הערכים של היחסים האנושיים, ומצליחה ליצור מרחב מחייה שבו הרביעייה מתחברת או מתפרקדת, יוצרת זיווגים או מפנה מקום ליחיד או ליחידה שיש להם שאלה פרטית לעצמם. הקהל אמנם נותר יושב במקום, אך ברגעים רבים התחושה היא של תנועה כללית.
זו אמנם תגיע בקטע הסיום של היצירה כאשר גברים ונשים מהקהל מוזמנים להצטרף לפרפורמרים, שלכל אורך היצירה ידעו לטפח מגע אישי עם הצופים. המצטרפים יוצרים זוגות היושבים זה מול זה. זרים זה לזה. והמשימה שלהם היא להביט זה בעיני זו, זו בעיני זו, זה בעיני זה ולהתמיד בכך, לכאורה במשך ארבע דקות, אך ארדוס נזהרה, לצערי, והיצירה הסתיימה כמעט מיד.
Q&A - אינטימיות ב-36 שאלות (צילום: דוד קפלן)
וכך בסופו של דבר Q&A יצרה שאלה אחת גדולה, ועליה שפע תשובות. כל אדם הוא בה בעת שאלה ותשובה. ובכך רייצ'ל ארדוס הביאה לאינטימדאנס 2017 את היצירה המלאה והשלמה ביותר, עמוקה בהתבוננות שאיננה נחבאת מאחורי סלעי-חוכמה, אלא נוגעת במישרין בעצב הרגיש של הקשר האנושי.
02/07/2017
:תאריך יצירה
|