|
|
אין רגע דל בהצגה הנהדרת הזו, הפתעה רודפת הפתעה, הברקת טקסט מולידה ברקים ורעמים של הקהל, שלעתים מבליעים את העובדה שהמחזה קצת דוקר אותנו, הצופים בהצגתו ונהנים כאילו אין מחר ואין אמת כואבת מאחרי הדברים האלה. האשמה נופלת על המחזה, כמובן, ולא פחות מכך על הבימוי הממזרי של יגאל זקס שידע להניע את המסע ההירואי-ביזארי לכל כיוון ולכל הצחקה שקופצת כמו מפלצות ברכבת שדים."
|
|
|
|
ששת
גיבוריה
של
קומדיה
ישראלית
שחורה
מטריפים
את
הקהל
בפארסה
של
רצח
מטורף
מסע
מטורף
אל
האמת
עלילת המחזה ״חשש לאירוע״ מאת נעם גיל נפתחת כאשר גופתו של יוחנן בלום שרועה בסלון הבית ואשתו עדינה מסבירה לבנה ובתה כי ״הוא ישב על הכורסא ואני עמדתי במטבח והיכנתי ארוחת ערב ופתאום הסכין שלי בלב שלו. לא רציתי לדקור אותו, בחיי אלוהים שלא, אבל אבל…״
משם נפתח המסע המטורף שגיל מוליך באותה מיומנות דרמטית שכבר הוכיח בעבר ואף זיכתה אותו אשתקד בפרס ״קיפוד הזהב״ על המחזה ״המתנחל״. שני המחזות הועלו על ידי ״קבוצת עבודה״ בתיאטרון תמונע, ובבימויו של יגאל זקס, אלא שהפעם גיל וזקס רקחו פארסה מבריקה שדוקרת סיפורי בלשים, סיפורי משפחה, סיפורי אמונה ועוד מרכיבים שמאפיינים את ישראל 2017.
שני הצאצאים המיותמים מאביהם מחפשים דרך להציל את האם מהכלא. אבל הבן אבנר, משורר בארון ורכז חוגים כושל בנס ציונה, מייצר רק פחד היסטרי, בעוד אחותו הלסבית, רותי, שהיא מאבטחת בחניון ביבנה, הוגה את התכנית לפיה הם מעבירים את גופת אביהם לפאתי התנחלות מרוחקת.
החשד המיידי נופל על השכנים בכפר הערבי הסמוך. האירוע מוגדר כ״חבלני״, כפי שמבטא זאת עמוס רבין, קב״ט ההתנחלות, בניגוד לדעתו הנחרצת של אחיו יחיאל, חוקר המשטרה העיקש, שחושד מהר כי האירוע הוא פשוט רצח. בעזרת התקשורת, שאותה מביאה דפנה, מראיינת שהמוניטין שלה הוא ביקורתית וחריפה, המת ובני המשפחה הופכים לגיבורים לאומיים והפנטזיה ההירואית שבני המשפחה נקלעו אליה יוצאת משליטה.
חשש לאירוע, צילום: אורלי דניאלי
הפתעה רודפת הפתעה
אינני יכול לספר את פרטי העלילה מעבר לזה, אבל אני רשאי לומר שאין רגע דל, הפתעה רודפת הפתעה, הברקת טקסט מולידה ברקים ורעמים של הקהל, שלעתים מבליעים את העובדה שהמחזה קצת דוקר אותנו, הצופים בהצגתו ונהנים כאילו אין מחר ואין אמת כואבת מאחרי הדברים האלה. האשמה נופלת על המחזה, כמובן, ולא פחות מכך על הבימוי הממזרי של יגאל זקס שידע להניע את המסע ההירואי-ביזארי לכל כיוון ולכל הצחקה שקופצת כמו מפלצות ברכבת שדים. והאמת הטובה היא שיש לו שש מפלצות שעושות את העבודה במרץ ובכישרון.
אורלי טובלי היא האם-הרוצחת והתמונות שלה הן מלאכת מחשבת של משחק קומי משוחרר. דן קיזלר מדליק פיוזים בתפקיד הבן שההיסטריה היא שיר שמח עבורו, עד שימצא את גאולתו הנפשית במהלך הראיונות שהמשפחה מעניקה בשפע. ליז רביאן כאחותו מרבה לשתוק, אבל כשהיא פותחת את הפה זה באר של יין נתזים או סם אונס. ומעיין וייסברג, כנציגת התקשורת, מצוינת במיפוי כללי האתיקה והמקצוע.
חשש לאירוע, צילום: אורלי דניאלי
שני האחים המתמודדים על האמת הם מעיין בלום (אין קשר למשפחת המחזה) שגונב את ההצגה בתמימות הכנה שלו, אך גם במסר הרוחני שהוא משדר וכובש עמו את העלילה. מנגד, יגאל זקס מעצב באנרגיה כבושה את אחיו, חוקר המשטרה שמבין טוב יותר מכולם מהו האירוע.
דפנה פרץ עיצבה תפאורה חכמה כולל שבלונת הנרצח, וגם את התלבושות, ויעקב סליב יצר תאורה בלשית משובחת, המחוזקת במוזיקה המצוינת של שוש רייזמן, עם מיקס והקלטות של גיל חיים.
בסיכומה, ״חשש לאירוע״ היא הצגה נהדרת שמומלץ וכדאי לראותה. לא תתחרטו.
חשש לאירוע, צילום: אורלי דניאלי
07/11/2017
:תאריך יצירה
|