הצגה
מרגשת
שנפלטה
מפסטיבל
עכו
חוזרת
לחיים
עם
המחזה
המיוחד
של
יהושע
סובול
האמת
של
השכול
ֿיהושע
סובול מרגיש עצמו גולה בתוך ארצו, כהגדרתו, כבר שנים רבות, ומעורר עליו את הימין פעם ועוד פעם ככל שיצירתו מתפתחת ונמשכת. תהילתו מהעבר נחשבת לו לחטאים נסלחים למי שהיה תמים לחשוב שאפשר גם אחרת ממה שהיה וממה שנצפה משמאל. אבל סובול הוא ישראלי ויהודי, כהגדרתו שוב ושוב, ומה שמעיק עליו הוא הסכנה האורבת לישראל.
בפסטיבל עכו של השנה שעברה שובץ המחזה שלו ״שקולים״, שבו מתקיים מפגש טעון בין שני זוגות הורים, פלסטינים שבתם נהרגה בפעילות מבצעית של כוח צה״ל, וישראלים שבנם המסתערב נהרג במהלך פעילות מבצעית של היחידה שלו. הוועד המנהל של הפסטיבל שפסל את ״אסירי הכיבוש״ הצגתה של עינת וייצמן, בעיקר בגלל השם שלה ושל המחזה, לא הוטרדה מהמילה ״שקולים״, אך סובול והבמאי אלון טיראן, ככמה יוצרים אחרים, החליטו לפרוש ולהחרים את הפסטיבל.
קרש הצלה להצגתם של סובול וטיראן נשלח אליהם כאשר התיאטרון הקאמרי קיים את הפסטיבל הבינלאומי ה-10 לתיאטרון, ונדרשו עוד שבעה חודשים כדי שההצגה, המתקיימת כיצירה עצמאית, תשוב ותוצג בסיוע הקאמרי כהזנקה חדשה לקראת הרצתה.
שקולים, צילום: מיקה קושלביץ
משנאמרו הפרטים הנסיבתיים האלה עולה השאלה אם כל זה היה כדאי ואם לפנינו מחזה והצגה שראוי וחשוב לראות, ואולי גם להפנים את המסר האנושי המיוחד שהם מביאים. מסר בעל כפילות - בעלילה מזה ומזה במסקנות שנגזרות ממנה. אבל כדאי לדעת כי סובול איננו מטיף ואיננו לוחץ, הוא פשוט מספר לנו בשפה פיוטית, גם ברגעיה הענייניים ה"יבשים", סיפור של שכול בשני איבריו, הישראלי והפלסטיני. ובלי לעשות השוואות ובלי שיפוט.
סובול עושה זאת באמצעות מפגש טעון מאוד שבו ההורים השכולים הישראלים מזמנים אליהם את הזוג הפלסטיני. שני הזוגות מבקשים למצוא זה אצל זה תשובות לשאלות "למה", "איך" ו"מי". בשני הזוגות יש כאב שאינו מוותר על זכות הקיום הנמשך, ובשני הזוגות קיים הצורך הנגדי להמשיך הלאה, לקבל את המצב.
אחרי
השריפה
אלון טיראן, יחד עם המפיק ובמאי המשנה גיא אלון עיצבו בחשיבה מקורית את המפגש כמתרחש בזירה מרובעת, המוקפת קהל מארבע כנפותיה. את קביעתו של סובול שהאירוע מתרחש "על פני האדמה" הם קיימו על ידי ריצוף הבמה, מראש וגם בחלקה הראשון של ההצגה, באבני חצץ שחורות. את מתחם החוץ והפנים קיבעה התאורה המצוינת של יעקב סליב, שהדגיש מצב של אחרי-השריפה ויצר מסגרת חיצונית שבה אנו חודרים לתוך הכאב. כאשר יתאחדו הכואבים בהכרת האמיתות של השכול אנו נישאר עם האדמה השרופה כבראשית ההצגה.
מבחינות רבות אלון טיראן יצר בתוך התמונה הזאת יצירה שהמבנה הדרמטורגי שלה מוזיקלי, ומזכיר את רביעיית ״המוות והעלמה" של שוברט. ארבעת הנפשות המעונות, בתלבושות הטובות של עדנה סובול, חגות ונעות בין נושאים, הרמוניות, דיסוננסים, הדגשים ושינויי ריתמוס. התוצאה רוויית מתח ועניין וציפייה למה שרגבי האדמה השרופה מכסים.
שקולים, צילום: מיקה קושלביץ
ארבעת השחקנים - סלווה נקארה וסוהיל חדד כזוג הפלסטיני ששיכלו את בתם בת ה-13 וחוצים נסערים את הקו הירוק כדי לדעת איך ולמה; ומאיה רוטשילד ואיצ'ו אביטל כזוג הישראלי, ששיכל את הבן החייל, האם נאבקת לדעת כנגד האב המבקש מנוח - יוצרים במשחקם האישי והאנסמבלי המשובח רביעיית קולות עשירה בגווניה.
כל אחד ואחת מהם מביא עמו אמת אישית של הכאב והזעם והרצון לדעת מה היה ואיך איבדו את יקיריהם. משחקם מעפיל ככל שהלב והאמת נפגשים. זה המצב שעונה על "שקולים"|, שמו של המחזה המיוחד הזה, המזכיר לנו שכאן ושם יש שכול.
בסיכומה הצגת ״שקולים״ היא תרומה חשובה ומומלצת להכרת האמת על השכול ומקורותיו.