|
|
היצירה של בלט ירושלים משובבת נפש, מעדן לאוהבי סוגת המחול הניאו-קלאסי העכשווי וגם למי שיצפה ללא היכרות מוקדמת עמה. זו תעודת בגרות חשובה שראויה להכרה ותמיכה ולקהל שיבטיחו את המשכיותה של הלהקה."
|
|
|
|
גרסת בלט ירושלים לסיפור שלום עליכם בגרסת המחזמר מפתיעה ברעיונותיה
רעיונות
מקוריים
כאשר להקת מחול או תיאטרון קטנה - אם להזדקק לתבחיני משרד התרבות לצרכי תמיכה - חוגגת עשור לקיומה ומציגה עצמה לקהל כלהקה שכבר עונה על מעמד הלהקה הבינונית, עולה השאלה אם אמנם יש על מה לדבר ואם יש סיבה לחגוג. והמענה המיידי ביחס לבלט ירושלים היא כי על משרד התרבות ליזום מהר את התמיכה הראויה למפעל החשוב הזה, שבכל שנה מאז הקמתו הוא עושה צעד גדול קדימה.
"בלט ירושלים" הוקם לפני עשר שנים עם תלמידי בית הספר לבלט שייסדה בעיר נינה טימופייבה - אחת הבלרינות הגדולות של הבולשוי ברוסיה. בתה נדיה טימופייבה יחד עם מרינה נאמן מנהלות את הלהקה שמופעיה השונים בתחום הבלט הניאו-קלאסי עכשווי, כולל של יוצרים ישראלים צעירים, הועלו בארץ ובחו"ל, וזכו לתהודה וביקורות מקצועיות חיוביות. הלהקה מארחת סדנאות של כוריאוגרפים נודעים מאירופה ולפני שנה העלתה בהצלחה גרסה של "אילוף הסוררת" על פי שקספיר.
כנר על הגג, צילום: מאיה אילטוס
עתה, ולכבוד עשור לפעילותו, בלט ירושלים מעלה גרסה מיוחדת של סיפור טוביה ושבע בנותיו מאת שלום עליכם, בזיקה ישירה ומהותית למחזמר הנודע "כנר על הגג". את הכוריאוגרפיה ליצירה המיוחדת יצר הרקדן-כוריאוגרף יגור מנשיקוב, יליד רוסיה, שהיה סולן ראשי בבלט ציריך, בפולין, בבלט הישראלי ובבלט נס ציונה. מנשיקוב בחר לחיות בארץ ובשנה האחרונה הצטרף ללהקה הירושלמית יחד עם הרקדנית מריה סלקטור, ושניהם נפלאים בתפקידי חווה ופיידקה הרוסי.
הרעיון המעניין הראשון שעמו גם נפתחת יצירתו של מנשיקוב הוא דמותו של הכנר, שאינו רק מטפורה אלא דמות של ממש, מרכזית מאוד בבלט. הרקדן האוסטרלי ג׳וזף איטקין מגלם אותו ביכולת מיוחדת של תנועה קלאסית ומודרנית ומשחק שמפתח את הדמות מתמונה לתמונה, ואף זוכה לתפוס את מקומה של הסבתא בחלום המשכנע את טוביה ואשתו להשיא את בתם צייטל - ענאל זטיקיין הענוגה - לאהוב לבה החייט - אבי לרנר הצעיר שמפגין יכולת מבטיחה.
כנר על הגג, יגור מנשניקוב, צילום: מאיה אילטוס
תעודת בגרות חשובה
בן הזוג העיקרי של הכנר, והדמות המרכזית ביצירה היא זו של טוביה, ומנשיקוב השכיל ליצור עבורו קטעי סולו וקטעים קבוצתיים בהנהגתו. את אלה מבצע למופת הרקדן מיתר בסון, גברי וחזק, וברגעים הנדרשים רך ואוהב, שופע חן והומור, ובסיפור של הפרידה הכפולה מבתו האהובה חווה הוא נוגע ללב. טובה מאוד בהפקה הזאת הרקדנית תכלת הר ים בתפקיד השדכנית, ואלכסנדר שבצוב מצוין כקצב המאוכזב.
כנר על הגג, צילום: מאיה אילטוס
תמונת החלום ואחר כך תמונת החתונה והגירוש מהעיירה הן הישג אמנותי מעניין גם כרעיון וגם בביצוע, ומרתקות במיוחד בסיועה של התאורה האפקטיבית של אמיר קסטרו וחברת Sound & Light Ribenzam. התאורה העניקה מרחבים יפים בתוך התפאורה שפולינה אדמוב יצרה עם מרקם חלונות. פסקול המוזיקה מאת ג'ורג' גרשווין, ליאונרד ברנשטיין, אלפרד שניטקה ועיבודי לתזמורת של להיטי המחזמר, יצרו מסגרת מעניינת משל עצמה. מטבע הדברים הגרסה של מנשיקוב איננה ממשיכה לתאר את סיפורי שאר הבנות - אלכסנדרה לבינטון, שרה למפרט, דנה למפרט הטובות כל אחת בדמותה - ואהוביהן - גל מהזרי ואילן גולובוביץ׳ מלהקת פרסקו. כאן גם המקום לציין את התלבושות המצוינות שעיצבו מעיין פז ומיכל להב.
כנר על הגג, צילום: מאיה אילטוס
בסיכומה, "כנר על הגג" של בלט ירושלים היא יצירה משובבת נפש, מעדן לאוהבי סוגת המחול הניאו-קלאסי העכשווי וגם למי שיצפה ללא היכרות מוקדמת עמה. זו תעודת בגרות חשובה שראויה להכרה ותמיכה ולקהל שיבטיחו את המשכיותה של הלהקה.
כנר על הגג, צילום: מאיה אילטוס
21/10/2018
:תאריך יצירה
|