זמרת הסופרן הווירטואוזית מגיאורגיה נוחתת להפקה שהיא אירוע היסטורי באופרה הישראלית. ריאיון
שחזור מדויק
רגע לפני עליית "טוסקה", הפקת האופרה העוצמתית שתוצג באופרה הישראלית, נחתה בישראל זמרת הסופרן הגיאורגית המשובחת יאנו תמר, שתככב, יחד עם טטיאנה מלניצ'נקו, בתפקיד הראשי באופרה.
ההפקה ליצירה מאת פוצ'יני, בניצוחו של דניאל אורן ובבימויו של אלסנדרו טאלבי,משחזרת את הבכורה העולמית ההיסטורית שעלתה בינואר 1900 ברומא, בנוכחות המלחין הטוסקני הדגול.
התפאורה, התלבושות והעיצוב המרהיבים של אדולפו הוהנשטיין - מענקי המעצבים בתחילת המאה ה-20, יעטרו את במת האופרה הישראלית ממש כמו אז, באירוע בבית האופרה של רומא שהפך את "טוסקה" לאחת האופרות הבולטות ברפרטואר האופראי, ואת פוצ'יני למלחין האופרה האיטלקי המרכזי של התקופה.
מימין: אדולפו הוהנשטיין, באדיבות האופרה הישראלית. משמאל: פוסטר של טוסקה מאת פוצ'יני, 1899
שתי נשים חזקות
תמר עטורת השבחים וההישגים, שתויגה בעיתונות העולמית בין השאר כ"זמרת דגולה", ו"בעלת קול מדהים", נכנסת לנעליה של טוסקה, זמרת האופרה הנודעת הסובלת מהטרדות מיניות חוזרות ונשנות מצד מפקד המשטרה המושחת סקרפיה. היא נעתרת להצעתו לאחר שהבטיח להשתמש בכדורי סרק בהוצאתו להורג של אהוב לבה, המהפכן מריו קוורדוסי, בעוד סקרפיה כותב תעודת מעבר המבטיחה את חירותם של הנאהבים – היא רוצחת אותו. כשהיא מגלה שרומתה, וכדורי הסרק היו קליעים אמיתיים שקטלו את אהובה, היא קופצת אל מותה מגג מבצר סנט אנג'לו.
"טוסקה היא דיווה - במלוא מובן המילה," קובעת יאנו תמר בשיחה טלפונית איתה. "גילמתי את התפקיד הזה פעמים רבות בכל רחבי העולם - במונפלייה, בבסטיליה, בברלין, בטוקיו - ובכל פעם אני נהנית מחדש."
היא דומה לך?
"בכלל לא. היא קפריזית, קנאית, יש לה דם חם. והיא מאוד מאוהבת בבעלה. גם אני מאוהבת בבעלי אבל אני לא קנאית. שתינו נשים חזקות ונשיות, אבל היא דיווה בחיים, ואת זה אני לא אוהבת. אני דיווה רק על הבמה, שם זה משעשע ומרגש."
טוסקה, תמונה באדיבות האופרה הישראלית
"דניאל אורן הביא אותי"
זו פעם ראשונה שאת מופיעה כטוסקה עם התפאורה המקורית מ-1900?
"כן. מאוד מרגש לעבוד כך. התפאורה משחזרת אתרים אמיתיים ברומא - כנסיית סנט אנדריאה דלה ואלה, ארמון פארנזה, מבצר סנטאנג'לו - זה פשוט מרהיב. את כאילו נשאבת חזרה אל התקופה ההיא."
הבימוי של האופרה הוא מן הסתם קלאסי, לא מודרני?
"כן. הבמאי אלסנדרו טאלבי ביים את האופרה בסגנון קלאסי, מה שנקרא 'שמרני', אבל גם מאוד רענן. היה לו חשוב שלא אראה כמו אישה זקנה שעולה על הבמה. הוא רצה שהיחסים בין טוסקה לאהובה יהיו צעירים, חיים, ואני אוהבת את זה מאוד. גם המוזיקה של פוצ'יני מלאה חושניות, וזה נותן המון כוח לדמות הטמפרמנטית של טוסקה."
את אוהבת הפקות מודרניות?
"בעיקרון אני מעדיפה הפקות קלאסיות אבל שם הכל ברור ואין מה להסביר. הפקות מודרניות, אם הן עשויות טוב, עשויות לעורר את המחשבה והדמיון. יצא לי לעבוד עם הרבה מאוד במאים חדשניים, למשל רוברט קרסן שאיתו עשיתי את 'הטורבדור' של ורדי בברגנץ ועוד אופרות. אני מעריצה את האיש הזה."
דניאל אורן, צילום: מקסים ריידר
ואם כבר מדברים על הערצה, הבנתי שאחת הסיבות שבחרת להשתתף בהפקה היא המנצח דניאל אורן.
"וואו, כן. הוא מוזיקאי ענק", היא מתפעלת. "היה לי המזל לעבוד איתו בקונצרט הסימפוניה התשיעית של בטהובן וב'אאידה' של ורדי, וזה היה מדהים. תענוג. הוא אחד המנצחים הגדולים ביותר ל'אאידה', והוא הסיבה העיקרית שהגעתי לכאן. אני לא רוצה להישמע יומרנית, אבל אני מרגישה סוג של דיאלוג עם מנצחים מהקליבר הזה. זה מה שאני תמיד מחפשת. מה אני בסופו של דבר? עוד אחד מכלי התזמורת, והמטרה העליונה שלי היא להיות בהרמוניה עם שאר הכלים. אופרה, בעיניי, צריכה להיות משהו מאוחד והרמוני. ככה היא הכי חודרת ללב."
טוסקה, תמונה באדיבות האופרה הישראלית
טוסקה עוברת שינוי מדהים"
למעשה יש בטוסקה סיטואציית MeToo# די מובהקת. סקרפיה מטריד את טוסקה, אבל היא מסרבת להיות קורבן. היא לא נכנעת ללחציו ומעדיפה לרצוח אותו מאשר להיענות לו.
"נכון. סקרפיה מטריד אותה מינית, ואלימות בסגנון הזה מתרחשת נגד נשים בכל מקום, בעבר ובהווה. העניין הוא שטוסקה לא מוכנה לשתוק ולשתף פעולה. מכיוון שאין לה תנועה שלמה מאחוריה, כמו תנועת MeToo# המבורכת, היא מוצאת ברצח פורקן לכעס ולצורך לנקום.
"יש כאן משהו מדהים שקורה לדמות של טוסקה. במערכה הראשונה היא מופיעה כאישה צעירה ותמימה - חייכנית, מאוהבת, מלאה אמון, בוטחת בסקרפיה שיעזור לה לשחרר את אהובה. כשהוא פוגע בה היא בוכה ומתנהגת כקורבן, אבל במערכה השנייה מתחולל שינוי עצום, והיא הופכת לרוצחת, לחיה רעה. היא מגלה את הפנים האחרות שלה, וזה רגע שאני מאוד אוהבת באופרה."
טוסקה, האופרה הישראלית, צילום: Yasuko Kageyama
איך את מסבירה את השינוי הזה?
"במהות שלה טוסקה היא אימפולסיבית, לא דיפלומטית ומאוד ילדותית. היא לא חושבת לפני שהיא פועלת ואין לה שליטה עצמית. החיים שלה היו קלים, והיא אף פעם לא חשבה שבני אדם מסוגלים לרוע. היא סומכת על סקרפיה שיעזור לה, שייתן לה את המסמכים לשחרר את בן זוגה, וכשהוא פוגע בה היא נשברת. זה מה שמוביל לשינוי הגדול. היא באה תמימה והופכת לאישה חזקה שלוקחת את גורלה בידיה, למרות שזה מוביל אותה לרצח.
"גם כשהיא קופצת מראש המבצר אל מותה אחרי שגילתה שסקרפיה רימה אותה והוציא את אהובה להורג, זה בא ממקום של כוח. היא לא מוכנה להיות קורבן לנסיבות. אגב, רוב הגיבורות של פוצ'יני הן כאלה - נשים חזקות."
יאנו תמר, תמונה באדיבות האופרה הישראלית
המלכה הגיאורגית הגדולה
זו לא הפעם הראשונה שקולה הענק של תמר יהדהד באולם בית האופרה בתל אביב. שלוש פעמים סחפה בעבר את הקהל הישראלי, בשלוש אופרות שונות: כפיורדיליג'י ב"כך עושות כולן" מאת מוצרט ב-1999, בתפקיד הראשי ב"נורמה" של בליני ב-2001 וכאאידה באופרה מאת ורדי ב-2003. וגם אם לא מעט זמן חלף מאז, היא שומרת פינה חמה בלב לחוויה באופרה הישראלית, ונהנית להיזכר: "כל שלוש ההופעות אצלכם היו נפלאות. הצוות היה נהדר - אוהב, חם ומקבל, ואותו דבר הקהל. הקשר עם הקהל חשוב לי ואני מאוד מקווה לשחזר את זה גם בהופעות של 'טוסקה'.
כילידת גיאורגיה, יש לך הסבר לתופעה המסתורית של ריבוי זמרי אופרה בעלי שם עולמי שבאים מארצך כמו אניטה רחוולישווילי, נינו סורגולדזה, מיכאיל ששאברידזה ועוד רבים?
"כמה שאלו אותי כבר את השאלה הזו", היא צוחקת. "קשה לענות על זה. אני אמנם חיה כבר 30 שנה באיטליה, אבל בהחלט מודעת לכמות המפתיעה של זמרים משובחים שמגיעים מגיאורגיה. אולי זה מזג האוויר", היא צוחקת שוב.
וברצינות?
"האמת היא שיש לנו מסורת ארוכת שנים של מוזיקה פוליפונית ושל אמני שירה מצוינים. לימודי השירה מתחילים אצלנו בגיל מאוד מוקדם ולכן צומחים הרבה מאוד קולות מיוחדים ומקסימים."
שאלה אחרונה שמסקרנת אותי, מה מקור שם המשפחה שלך? בעברית "תמר" הוא שם פרטי נפוץ מאוד. יש לשמך קשר לדמות התנ"כית?
"לא", היא רועמת בצחוק. "שם המשפחה המקורי שלי היה קצת מסובך – אליבגאשווילי, וכבר בתחילת הקריירה שלי, ב-1992, ביקשו שאחליט אם להחליף אותו למשהו קצר יותר. בחרתי בתמר, שהיה שמה של אישיות רמת מעלה בגיאורגיה של המאה ה-12 – המלכה תמר הגדולה. היא הייתה אישה יוצאת דופן שהביאה להישגים רבים בממלכתה, ונחשבת עד היום לסמל חשוב, כאישה הראשונה שמלכה בגיאורגיה. אז החלטתי ללבוש את גלימתה של אישה חזקה, גדולה מהחיים, סוג של דיווה. כבר אמרנו שבמקצוע שלי זה מתבקש, לא?"
יאנו תמר, תמונה באדיבות האופרה הישראלית
האופרה תעלה בין התאריכים 28 במרץ - 12 באפריל 2019 באופרה הישראלית, המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב.
מחירי כרטיס: 195- 445 ₪/
שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.
להזמנת כרטיסים: 03-692777
רכישת כרטיסים