נתן דטנר חתם על שלוש שנות ניהול נוספות בתיאטרון באר שבע. הוא מציג הישגים ראשונים ומסרב לגרור את התיאטרון לגירעון חדש בגלל חרב קיצוצי התקציב.
בתהליכי התייעלות
כמעט שלוש שנים עברו מאז שנתן דטנר מונה כמנכ"ל ומנהל אמנותי של תיאטרון באר שבע, כחלק ממהלך שנועד למנוע את סגירתו של התיאטרון שבעברו נרשמו הצלחות אמנותיות רבות, עד כי בסוף העשור הקודם החלה הנסיגה ההדרגתית, הגירעון תפח, וסכנת הסגירה הייתה מוחשית.
כיום בתום שלוש השנים, ולאחר תכנית התייעלות שרשמה חיסכון ניכר בהוצאות התפעול וקיצצה בגירעון השוטף, מונה דטנר לתקופת כהונה שנייה בת שלוש שנים אך הוא מזהיר כי אין בכוונתו להמשיך לגרור את התיאטרון לגירעון חדש בגלל קיצוץ התמיכה הממשלתית מ-9 מיליון שקלים לששה מיליון בלבד.
אזהרתו של דטנר נאמרה במהלכה של מסיבת עיתונאים שבה הציג את הרפרטואר הקומפקטי של העונה החדשה והישגים בפעילות הקהילתית של התיאטרון, אף כי כבר איננו מוגדר כתיאטרון עירוני, והתמיכה העירונית צומצמה ל-1.1 מיליון שקלים. "אנחנו כעת בעיצומו של מהלך מקיף לשינוי היחס לתיאטרון כדי שיוכל להמשיך. אנחנו בתיאטרון תרמנו בהתייעלות 1.5 מיליון שקלים לצמצום הפער שנוצר בעקבות הקיצוץ בתמיכה הממשלתית, אך מכאן ואילך זה חייב להיעצר, ככה אי אפשר לעשות תיאטרון. אם לא יימצא הפתרון נצטרך לסגור".
הרפרטואר: טולסטוי, צ`כוב, סיימון, יעל רונן
הרפרטואר של העונה החדשה ייפתח עם ייבוא טרי של הצלחה מברודוויי בדמות המחזה "מאורת השפן" מאת דייויד לינדסי אבאייר, המגולל פרשת התמודדות של זוג צעיר עם מות ילדם בתאונת דרכים. מיכל ינאי תככב בהצגה שיביים רועי הורוביץ.
לאחר מכן יועלה המחזה המקורי "קיבוץ L.A " שכתבה חגית רכבי-ניקולייבסקי לפי הזמנת התיאטרון, והיא אף תביים אותו בכיכובם של ליאת גורן ואלי דנקר. המחזה עוסק בחיי ישראלים בגלות ובמחיר הנלווה אליהם.
דטנר עצמו יביים את עיבודה של הלן אדמונדסון לרומן "אנה קרנינה" מאת טולסטוי, שליהוקו עדיין לא נסגר, והוא יככב ב"אחרון המאהבים הלוהטים", מחזהו האחרון של ניל סיימון, שלא הוצג עד כה בישראל. את ההצגה יביים לזלי לוטון, ולצדו של דטנר תופיע אודיה קורן. דטנר אמור גם לככב לצדו של ישראל (פולי) פוליאקוב במחזמר "פנטאסטיקס" בבימויו של אלדד זיו, שאמור לעלות בהפקה משותפת עם התיאטרון העירוני חיפה.
שלוש הצגות אחרות המיועדות לעלות בתיאטרון הן "השחף" מאת צ`כוב, "אמנות" מאת יסמינא רזא בתרגום של נסים אלוני, ו"שטח הפקר" מאת יעל רונן ובבימויה. המחזה יהיה עיבוד בימתי לסרט שזכה באוסקר על מפגש טעון חומר נפץ, תרתי משמע, וסיטואציות קומיות בין חייל סרבי לחייל קרואטי וביניהם לבין הכוח הרב-לאומי שנועד לפקח על הפסקת האש במלחמת הבלקן.
פעילות קהילתית
דטנר מבהיר כי מדובר בהצהרת כוונות שמימושה מותנה ביכולתו לגייס את המשאבים הכספיים המלאים להפעלת התיאטרון, ופתרונות נכונים לליהוק. "בתנאים שלנו קורה לכולם שהצגות הנקבעות בתכנון הרפרטואר יכולות להיגרר משנה לשנה, ורעיונות חדשים יכולים לצוץ במפתיע".
לצד ההצגות, שכמה מהן עתידות לעלות כבר במשכן החדש של התיאטרון שהשלמת בנייתו אמורה להסתיים בעוד חצי שנה, מצביע דטנר בגאווה על היקף נרחב של פעילות קהילתית בתחום התיאטרון, וקודם כל הפקת הצגות קאמריות ברוסית עם שחקנים ויוצרים רוסיים תושבי באר שבע. לפעילות הזאת, המביאה בחשבון את 60 אלף העולים ממדינות חבר העמים לשעבר החיים בעיר, נקבעה סדרת מנויים מיוחדת הכוללת שלוש הצגות ברוסית והצגה רביעית מהרפרטואר העברי של התיאטרון.
בנוסף על כך יש סדרות מנויים מיוחדות לילדים ולנוער, מותאמות לקבוצות הגיל השונות, וכן סדרה מיוחדת לסטודנטים באוניברסיטת בן גוריון, שמעניקה תמורת 100 שקלים בלבד צפייה בחמש הצגות, הרצאות מיוחדות, ומאפשרת לסטודנטים להגיש בעקבותיה עבודה סמינריונית המזכה אותם בשתי נקודות במכלול הנדרש לקבלת תואר בוגר. "הדרישה לסדרה הזאת עצומה," אומר דטנר, "אך בגלל מגבלות התקציב של האוניברסיטה, המסבסדת את הסדרה, יכולנו לקבל אליה רק 450 סטודנטים, אך אני מקווה כי בהמשך תימצא התרומה שתאפשר לעוד כאלפיים סטודנטים לפחות ליהנות ממנה".
לצד הסדרות, פועלת בקיץ קייטנה מיוחדת לילדים, ובמהלך השנה מתקיימות סדנאות דרמה מיוחדות לילדים ולנוער, בתכנית למודים הנמשכת שלוש שנים, וסדנאות דרמה ייעודיות למבוגרים. בכל אלה נהנים המשתתפים גם ממנוי להצגות.
כל פעילויות אלה הן חלק מתוך מה שדטנר מציג כהישגו הגדול בשלוש שנות הניהול עד כה, כשהפך את התיאטרון המקרטע שקיבל "למשהו שהוא מקדש תרבות, מעבר לתיאטרון כתיאטרון המעלה הצגות."
28/09/2006
:תאריך יצירה
|