שני המופעים החותמים של המפגש עם המחול האירופאי עוסקים במקוריות בפולחן הגבר בן זמננו הנע ממיניות כבושה אל שחרורה.
פעם ונוס פעם דוד
עבודת הסולו של אפוסטוליה פאפאדאמאקי, "הרמפרודיט", היא במהותה מיצג-כוריאוגרפי עצור מאוד שבו הרקדן קונסטנטינוס רינוס נולד ומת כמעט ללא תנועה על הגבול המפריד בין מזבח לתהום. זה נשמע אולי מוגזם, אבל ריגוס מבצע את המשימה כשהוא מתפתל על שוליה של בימה מלבנית לבנה כשני מטר גובהה, שני מטר אורכה וכמטר ורבע רוחבה. הקהל בסטודיו ורדה של להקת בת שבע יושב בשתי טריבונות משני צידיה וצופה בדממה בתנועה הכבושה, העוברית, המחפשת את הרגע הנכון לזיהוי העצמי. גבר או אישה.
היצירה עוסקת בקונפליקט הניטש בין הדימוי לזהות, צורה ותוכן. ההרמפרודיט הוא יצור כפול זהות – גבר-אישה. ריגוס משתדל מאוד לבטא את הכפילות הזאת, אך ככל שנמשכים מאמציו להסתיר את אבר מינו הגברי בין רגליו או לבטא – בהצלחה מסוימת - נשיות יפה, וככל שעורו החלק בוהק בתאורה האקספרסיבית, עדיין ניכרת בו אותה גבריות כבושה. הבחירה בקצות הבימה כמשטח התנועה העיקרי יוצרת תחושה כי מדובר בהליכה מסוכנת על פי התהום, אולי כסמל לחברה שאיננה יודעת לקבל את הכפילות הזאת. ויש רגע אחד מופלא, כאשר ריגוס מתייצב, זקוף, כפסל ונוס, ובשינוי תנועה מזערי של גופו הופך נגד עיני הצופים לפסל דוד.
גברים ללא נשים
המופע החותם את דאנס אירופה השנה היה "חמשת המופלאים" (השם האנגלי, אגב, פשוט יותר – מופע חמשת הגברים) של להקת Barebones (מושג המציין גוף שדוף שעצמותיו ניכרות מבעד לעור). שלוש יצירות של שלושה כוריאוגרפים שבוחנות את הגבריות בהומור אנגלי וברגישות, בדמיון ובמרקם תנועה משוחרר.
המפתיע הוא ששלוש היצירות משלימות זו את זו בהתבוננות אל המצב הקיומי של חמישה גברים ללא נשים במשטח סגור אחד. כיוון שאלה מחולות, ברור כי מתקיימות בהם מערכות יחסים, התפתלויות, התפרצויות וחברותות שיש בהן מיניות טבעית מאוד, ללא הפגנה וללא התרסה. מה שמוסיף משקל מיוחד לכך היא העובדה שחמשת הרקדנים נראים כמו כל גבר צעיר בדרך למשרד שבו יבלה כמה שעות עם חבריו הפקידים, או המתכנתים וכד`, אנשי משרד, אנשי שכונה, עוברי אורח ולא רקדנים שייבחרו למופעי בלט או מחול. כאלה סתם, יומיומיים. גם היכולות הפיזיות שלהם נראות כאלה טבעיות, לא מאומנות במכוני הכושר או בשיעורי מחול, והם מפיקים מגופם בטבעיות תנועה וירטואוזית, שליטה מוחלטת, ותיאום מדויק.
עוד על "הרמפרודיטי"
עוד על "חמשת המופלאים"
30/10/2006
:תאריך יצירה
|