מחזה סרבי בסטודיו יורם לוינשטיין מאפשר להתוודע לצד האחר של הלאומנות ביוגוסלביה לשעבר
פליטים בערב הסילבסטר
המחזאית הסרבית ביליאנה סרביאליאינוביץ` היא אחת הדמויות השנויות במחלוקת בארצה, ופופולרית מאוד מחוצה לה. היא נולדה בשטוקהולם, אך כיום היא טוענת שנולדה בבלגרד. מכל מקום היא סיימה את לימודיה באקדמיה של בלגרד ב-1995 ובאותה שנה הופיע המחזה הראשון שלה "הטרילוגיה הבלגרדית" שהוצג לראשונה רק כעבור שנתיים והיה להיט גדול בכל אירופה. מחזותיה הבאים זכו להצלחה פחותה אך זיכו אותה בכמה פרסים חשובים. אלא שהיא גם דמות פוליטית מאוד, ממתנגדי המשטר הישן של מילושביץ ובעלי בריתו, והשנה אף התמודדה על ראשות העיר בלגרד. המחזה מורכב למעשה משלושה סיפורים של גולים סרבים שנמלטו מעירם במהלך אותה שנה שבה נכתב המחזה, 1995, כאשר מטוסי נאט"ו הפציצו את סרביה וכפו עליה להגיע להסכם דייטון שהסדיר את סיום מלחמת הבלקן הגדולה של סוף המאה ה-20. באותה שנה גם הגיע לשיאו הטבח הנורא בסרבניצה. המחזאית איננה מתייחסת לא לטבח, לא להפגזות המסיביות ולא לסיומה של המלחמה בסוף אותה שנה. מה שמעניין אותה הוא סיפורם של הפליטים הצעירים והמשכילים שמוצאים עצמם בפראג, בסידני ובלוס אנג`לס, בערב הסילבסטר. המחזה מתעלם מהנסיבות ההיסטוריות לטובת ההיבט האנושי האוניברסלי - הפליטים נאבקים בשפה חדשה, במציאות שונה, ובמאמץ להתקיים בעבודות מזדמנות. סיפור מוכר כאן ובכל מקום שפליטים מתמקמים בו. וברקע - דמות אחת הקושרת את שלושת הסיפורים ללא מילים. אנרגיה תוססת, חן מסתורי המחזה מועלה עתה בסטודיו למשחק יורם לוינשטיין, כהצגה ראשונה של תלמידי המחזור שיסיים בעוד כשנה את לימודיו, בתרגום שוטף של עינת ברנובסקי, ובבימוי של רוני מנדלסון. מנדלסון עיצב את התמונות השונות בהקפדה על השונה, והיטיב במיוחד לביים את משחקה של קבוצת השחקנים הצעירים שעיצבו את תפקידיהם באופן שלם. כפיר קורנר ויואב בנאי מלאים אנרגיה תוססת כשני אחים שמנסים למצוא פרנסה כזמרים בבאר בפראג, בעוד הצעיר בהם חולם לחזור הביתה אל אהובתו אנה – שהיא אותה דמות המקשרת את הסיפורים, כמייצגת את הבית שנעזב ואת החיים הנמשכים ומתחדשים שם. חן יאני מגלמת בחן מסתורי צעירה מקומית שהאח הבכור מביא כדי לפרק את מטענו הכואב של אחיו. הגר דנון מעצבת בעוצמת-עצבים בוטה אם צעירה שתינוקה מוציא אותה מדעתה, וכשהוא נרדם סוף סוף נדמה כאילו השתיקה אותו לנצח. גיא אדלר כבעלה משחק על חבל דק של אדישות והעמדת פנים, שנחשפת בסיועה של ידידתם הסנובית במשחק מבריק של מאיה גולדשטיין (לסירוגין עם תמר אלקן ושתיהן גם מגלמות בסוף את אנה). איציק כהן משחק ברגישות את בעלה המשכיח את האמת שלו בכוסות אלכוהול. בסיפור השלישי נפגשים במסיבה ג`ובן, שאותו משחק בקלילות מקסימה יוגב יפת, ומארה, במשחקה העדין של הדס מורנו, והמפגש הזוגי הנעים הופך לאלים עם הופעתו של דאצ`ה, במשחק אנרגטי של אבי איתן, שהוא כבר יליד ארה"ב לאב שהיגר לשם עשרים שנה קודם לכן. יובל מסנר סיפק מוזיקה טובה, ועמית זמיר עיצב תנועה מעולה לתמונת הפתיחה. אורי ברנשטיין עיצב תאורה יעילה ומאיה פלג עיצבה תפאורה מופשטת מרשימה ותלבושות טובות. "הטרילוגיה הבלגרדית" היא הזדמנות להתוודע גם אל הצד האחר במרקם הלאומני המיוחד של יוגוסלביה לשעבר, שהסכם השלום אמנם שם קץ למלחמה האירופית האחרונה (לעת עתה) העקובה מדם שניהלה, אך גם פירק אותה לשש מדינות עצמאיות.
09/12/2008
:תאריך יצירה
|