|
|
העריכה קצבית מאוד. ישנם רגעים בחייו של דיוויס המופיעים כשוט אחד, קצר מאוד, וכאלה המורכבים מכמה שוטים קצרצרים ערוכים במהירות יחסית. העריכה יוצרת חוויה של דפדוף לא מחייב במגזין. אתה קורא את הכותרות, מציץ בתמונות, אך דבר מכל זה לא נקלט פנימה. כך מרגיש דיוויס עד לאותה חוויה מטלטלת המתחילה אצלו תהליך של התפרקות ושינוי"
|
|
|
|
למרות משחק טוב, "הרס" של ז'אן מארק ואלה לא מצליח להתרומם כמו סרטיו הקודמים של הבמאי
"הרס" הוא סרט בעל עלילה שגרתית למדי, כמעט בנאלית, אך מצליח להיות רענן ומקורי בזכות טון מיוחד, גיבור בעל אישיות חריגה, סיטואציות מופרכות, והומור דק.
יחד עם זה, סרטו של הבמאי הקנדי- צרפתי המוערך ז'אן מארק ואלה, מאכזב בהשוואה לסרטיו המצליחים אחרים, "מועדון הלקוחות של דאלאס" "הולכת רחוק", ו"קרייזי". אלו היו סרטים יפים ומרגשים, ואילו זה החדש, כסרט בכללותו, אינו מצליח להתרומם לכדי יצירה מגובשת.
ואלה ממשיך, כדרכו, לחפש שפה וסגנון שאינם מצייתים לחוקי התסריט והמבע ההוליוודיים המקובלים. הפעם זהו סרט תודעתי לחלוטין, המשקף את נקודת המבט הייחודית של גיבורו.
גיבור מנותק מהסביבה
דיוויס הוא אמנם בנקאי השקעות מצליח, החי חיים מסודרים למדי, אך באופיו הוא אוטיסט, ילד נצחי, טיפוס מנותק מעצמו ומסביבתו.
הצלם איב בלנז'ר, שצילם גם את סרטיו האחרים של ואלה, מצלם צילום כתף באופן לא יציב ומחוספס, כך שהצילום מהווה מעין הפרעה לחיים הבורגניים שהגיבור וסובביו מנהלים. העריכה קצבית מאוד. ישנם רגעים בחייו של דיוויס המופיעים כשוט אחד, קצר מאוד, וכאלה המורכבים מכמה שוטים קצרצרים ערוכים במהירות יחסית. העריכה יוצרת חוויה של דפדוף לא מחייב במגזין. אתה קורא את הכותרות, מציץ בתמונות, אך דבר מכל זה לא נקלט פנימה. כך מרגיש דיוויס עד לאותה חוויה מטלטלת המתחילה אצלו תהליך של התפרקות ושינוי.
רק כשדיוויס (ג'ייק ג'ילנהול בהופעה כובשת) מאבד את אשתו, הוא לומד על עצמו שהוא נכה רגשית, רדום וקהה. בסצנה חמודה מאוד, הוא הולך לרופא, ואומר שאיבד תחושה. "איפה?", שואל הרופא, ודיוויס סורק את כל אברי גופו. "כמה זמן זה נמשך?" שואל הרופא. שתים עשרה שנים, עונה דיוויס. והנה, עכשיו, הוא אלמן טרי, אך אינו מסוגל לבכות. אפילו לא מסוגל להעמיד פנים שהוא עצוב. גרוע מכך, הוא מגלה שלא אהב אותה. האם הוא בכלל מסוגל לאהוב?
הרס (צילום: יח"צ)
תקלה שמובילה לאהבה
בעקבות תקלה במכונת הממתקים בבית החולים בו נפטרה, הוא כותב סדרה של מכתבים לשירות הלקוחות של החברה. המכתבים משמשים את הבמאי כאמצעי לספר את הסיפור בחציו הראשון של הסרט. זוהי טכניקה מעניינת.
כתיבת מכתבים היא דבר מיושן, וכשאדם שופך את ליבו במכתב למחלקת שירות לקוחות, זה בכלל מוזר. בזכות הכתיבה הנוגעת ללב, מתפתח רומן בינו לבין קרן (נעמי ווטס), האישה העומדת מאחורי "מחלקת שירות הלקוחות", רומן שיש בו אמת גדולה יותר מזו שהייתה בחיי הנישואין שלו.
ישנם בסרט רגעים קומיים של הומור עדין ודק, אך אלו ספורים מדי, ולכן קשה להגדיר את הסרט כבאמת מצחיק. ישנן סיטואציות מפתיעות ומוזרות, כמו סצנת הריקוד של דיוויס ברחובות ניו יורק, סצנה ממש נהדרת, אך גם היא נשארת בגדר הבלחה.
בנה המתבגר של קרן, כריס (ג'ודה לואיס) נמשך לדיוויס המוזר, והשניים מפתחים מערכת יחסים מעניינת המספקת אף היא כמה סצנות הזויות, כמו מטווח הירי שהשניים עורכים, בו כריס יורה בדיוויס, המשמש לו מטרה חיה. או כמו הסצנה בה כריס מנסה לברר אם הוא הומו. כריס מזכיר במידה מסוימת את דמותו של זאקרי, גיבור "קרייזי" (במהלכו זאקרי יוצא מהארון) וסביר להניח שיש בשתי הדמויות אלמנטים אוטוביוגרפים.
הרס (צילום: יח"צ)
במהלך הצפייה נזכרתי בסרטים תמוהים ומפתיעים שאהבתי, כמו למשל סרטה של מירנדה ז'ולי "אני אתה וכל השאר", או "פרנסס הא" של נח באומבך, או כל סרטיו של ווס אנדרסון, והצטערתי שאני לא יכולה לצרף את "הרס" לרשימה. סגנונית, הוא מתאים, אך לא מספיק מוצלח כדי באמת להכלל בתוכה.
01/05/2016
:תאריך יצירה
|