אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה סולנים בסערה במוזיאון ת"א
 

 
 
סולני הקאמרית הישראלית, הצ'לן פיטר ברונס (גרמניה) ועוד בקונצרט מיצירות מוצרט היידן וטרטיני


סולני התזמורת הקאמרית הישראלית וסולנים מובילים יגישו בקונצרט הקרוב בסדרה "סולנים בסערה" במוזיאון תל-אביב תכנית מיצירות מוצרט, היידן וטרטיני.
 
רשימת הסולנים: ואלריה וטרוצ'יו (איטליה) -  פסנתר, סרגיי אוסטרובסקי – כינור, פיטר ברונס (גרמניה) - צ'לו, עומרי רווה – אבוב ומאוריציו פאז -  בסון.
 
הצ'לן פיטר ברונס היה תלמידו של פרופסור פיטר פוגלר בבית הספר למוזיקה "הנס אייסלר" בעיר הולדתו, ברלין. בתור סולן ונגן מוזיקה קאמרית הופיע ברונס באולמות מהנודעים באירופה, באמריקה ובאסיה וכן בפסטיבלים היוקרתיים ביותר. הוא ניגן עם תזמורות חשובות רבות, שיתף פעולה עם גדולי המנצחים וסייר עם תזמורות כמו השטאטסקאפל דרזדן, הסימפונית אם־די־אר, הסימפונית הלאומית אר־אֵי־אַי והסימפונית של ברלין.
 
בשנים 2000-1993 שימש מנהל אמנותי של פסטיבל המוזיקה הקאמרית שלוס מוריצבורג. בשנים 2005-1998 לימד נגינת צ'לו בבית הספר למוזיקה של דרזדן ומאז 2005 גם בבית הספר למוזיקה של לייפציג. מאז 2006 משמש מנצח אורח של התזמורת הקאמרית מנדלסון של לייפציג.
 
תכנית הקונצרט: יוזף היידן - סינפוניה קונצ'רטנטה בסי במול מז'ור לאבוב, בסון, כינור, צ'לו ותזמורת; וולפגנג אמדאוס מוצרט - קונצ'רטו מס' 9 במי במול מז'ור לפסנתר ולתזמורת ק' 271 "ז'נומי";  ג'יוזפה טרטיני - סונטה בסול מינור לכינור לקונטינואו "סלסול השטן", בעיבוד לכינור ולתזמורת; יוזף היידן- קונצ'רטו מס' 1 בדו מז'ור לצ'לו ולתזמורת. 
  
על היצירות (כתב: אורי יעקב)
 
יוזף היידן- סינפוניה קונצ'רטנטה בסי במול מז'ור לאבוב, בסון, כינור, צ'לו ותזמורת
 
ב-27 בפברואר 1792 בוצעה בלונדון יצירה חדשה מאת איגנץ פלייל, תלמידו של היידן: סינפוניה קונצ'רטנטה לחליל, אבוב, בסון, כינור, ויולה, צ'לו ותזמורת שזכתה להצלחה גדולה בקרב הקהל הלונדוני. היידן שהה באותה העת בלונדון במסגרת ביקורו הראשון בבירה הבריטית.
 
יוהן פטר סלומון, הכנר והאמרגן שהזמין את היידן ללונדון, ארגן סדרת הקונצרטים שבה בוצעה יצירתו של פלייל, וככל הנראה הוא שעודד את היידן לכתוב יצירה במתכונת דומה. הבכורה לסינפוניה קונצ'רטנטה בסי במול מז'ור בוצעה בלונדון ב-9 למרץ של אותה שנה, מה שמעלה את ההשערה הסבירה כי היידן כתב את היצירה במהלך השבועיים שחלפו בין שני הביצועים. פרט נוסף שמחזק את הטענה כי היצירה נכתבה בעקבות הביצוע של יצירתו של פלייל ולא מתוך יוזמה "עצמאית" של היידן נובע מהעובדה שהיידן מיעט לכתוב בז'אנרים הקונצ'רטנטיים באותה תקופה.
 
היצירה זכתה לאהדה בקרב הקהל, אך זו התגמדה לעומת הצלחתן המטאורית של הסימפוניות ה"לונדוניות" שנכתבו גם כן באותה עת. עם זאת, היא זכתה לביצועים נוספים במאי של אותה שנה וגם ב-1794, עם שובו של היידן ללונדון. אחד האלמנטים הבולטים בסינפוניה הקונצ'רטנטית של היידן הוא השילוב של ארבעת הסולנים כחלק מהגוף התזמורתי ולא רק כסולנים העומדים למולו. 
 
התזמורת הקאמרית הישראלית01.jpg
התזמורת הקאמרית הישראלית (תמונת יח"צ)

וולפגנג אמדאוס מוצרט- קונצ'רטו מס' 9 במי במול מז'ור לפסנתר ולתזמורת ק' 271 "ז'נומי"
 
הקונצ'רטו מס' 9 לפסנתר ולתזמורת נכתב בזלצבורג בינואר 1777, כאשר מלאו למוצרט עשרים ואחת, והוא נחשב על-ידי רבים ליצירה הראשונה החושפת את מוצרט במלוא בגרותו ובשלותו האמנותית. בשאלת זהותו של הפסנתרן שלו הוקדשה היצירה רב הנסתר על הנגלה. כנראה שהיצירה הוקדשה לפסנתרנית פריזאית בשם ויקטואר ז'נומי שביצעה את היצירה בעת ביקור בזלצבורג באותה שנה. 
   
ג'יוזפה טרטיני- סונטה בסול מינור לכינור לקונטינואו "סלסול השטן", בעיבוד לכינור ולתזמורת
 
ג'יוזפה טרטיני היה כנר ומלחין שפעל באיטליה וסביבותיה בחציה הראשון של המאה ה-18. עיקר תרומתו לרפרטואר היא בסונטות והקונצ'רטים לכינור שכתב, המתאפיינים בכתיבה וירטואוזית ומלאת דמיון לכלי, תוך התבססות על עקרונות המבנה שהתווה ויולדי.
 
 
הסונטה לכינור ולקונטינואו בסול מינור היא יצירתו הידועה ביותר של טרטיני כיום. לדבריו של המלחין בעת שהותו במנזר באסיזי פגש בחלומו את השטן שהופיע ליד מיטתו וכינור בידו. טרטיני ביקש מן השטן לנגן לו, וזה ניגן לו את הסונטה במלואה. משהקיץ, טרטיני ישב והעלה את היצירה על הכתב במלואה, כמיטב זכרונו.
 
יוזף היידן- קונצ'רטו מס' 1 בדו מז'ור לצ'לו ולתזמורת
 
 
היצירה נכתבה בנקודת זמן כלשהי בין השנים 1761 ו-1765, ממש במקביל לכתיבת הסימפוניות 8-6. גם את הקונצ'רטו ניתן למקם על אותו תפר בין הבארוק לקלאסיקה, וגם בו ניתן לזהות שימוש בצורת הריטורנלו האופיינית לקונצ'רטו גרוסו הבארוקי.

הקונצ'רטו הוקדש ליוזף פייגל, הצ'לן המוביל בתזמורת החצר של אסטרהאזי, שגם ניגן את תפקידי הצ'לו הסולניים בסימפוניות 8-6. ייתכן כי פייגל היה באותה תקופה הצ'לן היחיד בתזמורת אסטרהאזי, משום שבפרטיטורה ישנו רק תפקיד צ'לו אחד שמחליף לסירוגין בין תפקיד סולו לבין תפקיד של נגן תזמורת מן השורה.

הקונצ'רטו נתגלה בשנת 1961, כמאתיים שנה לאחר כתיבתו, בתוך מחסן של טירה באזור פראג, וזכה במהרה לביצועים רבים. כיום הוא נמנה על הקונצ'רטים המנוגנים ביותר ברפרטואר הצ'לני.
 
הקונצרט יתקיים ביום שני, 20 בפברואר 2012 ב-20:30 במוזיאון תל-אביב לאמנות.  


למועדי מופעים >

14/02/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע