סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה רביעיית אריאל במוזיאון תל אביב
 

 
 

חברי ההרכב יופיעו במוזיאון תל אביב ברביעיות של היידן ובריטן ובחמישייה של ברהמס



בקונצרט הקרוב בסדרת הקונצרטים מופת א' במוזיאון תל אביב לאמנות תתארח רביעיית אריאל.
 
חברי הרביעייה הם: אלכסנדרה קזובסקי, גרשון גרצ'יקוב, כינור. יאן גרונינג, ויולה, עמית אבן-טוב, צ'לו
 
ההרכב ינגן רביעיות מאת היידן ובריטן ואליו יצטרף הפסנתרן טל חיים סמנון, לנגינת חמישיית פסנתר מאת ברהמס.
 
לפני הקונצרט (בשעה 19:40) ירצה אלון קליבנוב  על תכנית הקונצרט.
 
אורי יעקב על היצירות:
 
יוזף היידן- רביעיית כלי קשת ברה מז'ור אופוס 64 מס' 5, "העפרוני"
 
שש הרביעיות אופוס 64 נכתבו בשנת 1790, ולמעשה הן היצירות האחרונות שהיידן כתב במסגרת שרותו הקבוע בחצר הנסיך ניקולאוס מאסטרהאזי. הן נכתבו בעקבות הזמנה של יוהן טוסט, סוחר מצליח שבעברו היה כנר בתזמורתו של היידן בחצר אסטרהאזי, והיידן כבר הקדיש לו כמה יצירות קודם לכן.
 
שלוש רביעיות מתוך האופוס יצאו לאור לראשונה ב-1791, במהלך ביקורו הראשון של היידן בבירת הממלכה הבריטית.
 
הכינוי "העפרוני" דבק ברביעיה אופוס 64 מס' 5 ככל הנראה בשל המוטיב המופיע בכניסת הכינור הראשון בפרק הראשון. שימת הדגש על מוטיב מיוחד המופיע בכינור הראשון, הוא אלמנט לא מפתיע בהקשר של טוסט, הכנר, וככלל האופוס משובץ בהמצאות רבות השראה בכל האמור בכתיבה לתפקיד הכינור הראשון. כינוי נוסף, שגור פחות, שדבק ביצירה הוא "חמת החלילים", המתייחס דווקא לאופיו העממי של פרק הפינאלה. בד בבד עם אופיו הכפרי והפשוט, מדובר בפרק פוליפוני, ובאמצעו אף משולב חלק פוגאלי. 
 
רביעיית-אריאל-Jesse-Weiner.jpg
"רביעיית אריאל" (צילום: ג'ס ווינר)


בנג'מין בריטן- רביעיית כלי קשת מס' 2 בדו אופוס 36

 
שנת 1945 הייתה מן השנים הפוריות והמשמעותיות בקריירה של בריטן. ביולי של אותה שנה הוזמן על-ידי הכנר הנודע יהודי מנוחין להצטרף אליו כפסנתרן לסיבוב הופעות שכלל בעיקר הופעות בפני הניצולים שנותרו במחנות הריכוז והעבודה ברחבי אירופה. סיבוב ההופעות, שכלל בין השאר הופעה במחנה "ברגן בלזן", השפיע לדבריו של בריטן באופן מכריע על התגבשות תפישת עולמו כאמן וכאיש שמאל.
 
באותה שנה גם נערכה הופעת הבכורה לאופרה "פיטר גריימס" שהייתה ההצלחה הגדולה הראשונה של בריטן, וקיבעה את מעמדו כמלחין הבריטי המוביל של זמנו. אירוע נוסף שהתרחש באותה שנה היה חגיגות ציון יום השנה ה-250 למותו של הנרי פרסל, המלחין המרכזי של אנגליה בתקופת הבארוק.
 
בריטן, שגם כך ראה בפרסל מקור השראה ראשון במעלה, ראה באירוע הזדמנות ליצור מחווה משמעתית למלחין הנערץ עליו, והעלה על הכתב שלוש יצירות חדשות: "מדריך התזמורת לבני הנעורים" (סדרת ווריאציות ופוגה המבוססות על נושא מאת פרסל), מחזור השירים "סונטות קודש מאת ג'ון דון" ורביעיית כלי הקשת השנייה בדו. שתי היצירות האחרונות בוצעו בבכורה באותו קונצרט שנערך במסגרת החגיגות לכבוד פרסל.
 
יוהנס ברהמס- חמישיית פסנתר בפה מינור אופוס 34

 
בניגוד ליצירות אחרות של ברהמס אשר כתיבתן השתרעה על פני עשרות שנים, חמישיית הפסנתר על כל גרסאותיה נכתבה תוך כשנתיים. ייחודה הוא בעריכה המחודשת של היצירה להרכבי כלים שונים, עד לחתימת הגרסה הסופית.
 
תהליך הכתיבה החל בשנת 1862, והיצירה יועדה להרכב של חמישיית כלי קשת עם צ'לו שני, נוסף על הרכב רביעיית כלי הקשת המסורתי (זאת להבדיל משתי חמישיות כלי הקשת המאוחרות יותר של ברהמס, שבהן ויולה שנייה). כמנהגו, עם סיום הכתיבה ברהמס מיהר להעביר את תווי היצירה החדשה לשניים מן האנשים הקרובים אליו ביותר וגם המוזיקאים המוערכים עליו מכל: הכנר יוזף יואכים והפסנתרנית קלרה שומן. שניהם הביעו התלהבות גדולה מן היצירה, אך הסתייגו בעיקר מן הבחירה בהרכב הכלים.
 
תחילה, היה זה יואכים שטען כי אין בהרכב היצירה "להחזיק את משקלם של החומרים העומדים בלב היצירה", והציע לערוך לה גרסה עם פסנתר.
 
ברהמס החליט לגנוז את הגרסה לכלי קשת, ומייד ניגש למלאכת עריכת היצירה להרכב של שני פסנתרים תחת הכותרת "סונטה". לאחר ששלח לקלרה את הגרסה החדשה, כתבה לו את דעתה שלה בנושא בחירת הכלים: "זוהי יצירה מופלאה, אך אי-אפשר להתייחס אליה כאל סונטה; היא גדושה ברעיונות המחייבים תזמורת מלאה. אני מפצירה בך להביט בה שוב". לבסוף, בקיץ 1864 ברהמס החליט, בעצתו של הפסנתרן והמנצח הרמן לוי, לערוך ליצירה גרסא שלישית לפסנתר ולרביעיית כלי קשת, והיא הגרסא המבוצעת כיום בדרך-כלל. 
 
 
הקונצרט יתקיים ביום שלישי, 1 בינואר 2013 ב- 20:30 באודיטוריום רקנאטי במוזיאון תל אביב לאמנות. טל': 03-6077020.
 


למועדי מופעים >

24/12/2012   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע