סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ידיעה
 
מאת: מערכת הבמה הרקויאם של ורדי בתל אביב ובירושלים
 

 
 
האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית י-ם בחגיגת ורדי כפולה עם סולני הפקת "הטרובדור"


האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור מבצעים במסגרת הסדרה הליטורגית המשותפת את אחת היצירות הליטורגיות הפופולריות ביותר – הרקויאם של ורדי.

פרדריק שאזלן
, מנהלה המוזיקלי של התזמורת הסימפונית רשות השידור ינצח על התזמורת ועל זמרי מקהלת הקיבוץ הארצי בניהולו המוזיקלי של יובל בן עוזר והמקהלה הקאמרית רמת גן בניהולה המוזיקלי של חנה מור.

הסולנים בקונצרט יהיו  סולני הפקת האופרה "הטרובדור", העולה באופרה הישראלית: זמרת הסופרן הבולגרייה סבטלה וסילבה, אחת הכוכבות הגדולות בעולם האופרה של היום, זמרת המצו סופרן האלבנית אנקלז'דה שקוזה, הטנור הארגנטינאי גוסטבו פורטה, וזמר הבס הרוסי מיכאיל קוללישווילי.

הרקויאם של ורדי

הרקויאם של ורדי היא אחת מיצירות הרקויאם המשמעותיות ביותר שנכתבו לאורך השנים וללא כל ספק אחת המבוצעות ביותר. ולמרות שמדובר ביצירה ליטורגית לכל דבר אין ספק כי היא כתובה בסגנון האופראי הורדיאני שהושרש היטב במוזיקה האיטלקית באופרות הרבות שהוא הלחין. לדעת רבים הרקויאם של ורדי היא אופרה לכל דבר עם כתיבה מוזיקלית אופראית צרופה המשלב קטעי סולו, דואטים ואנסמבלים לסולנים עם שירת מקהל עוצמתית ביותר.

בנובמבר 1868 מת בפריז ג'ואקינו רוסיני בהיותו בגיל 76. ורדי הציע כי את יום השנה למותו של רוסיני יציינו על ידי רקויאם מיוחד אשר כל המלחינים האיטלקיים החשובים בעת ההיא ישתתפו בהלחנתו. הוא עצמו הבטיח להלחין את הפרק "שחרר אותי" המסיים את הרקויאם. תוכנן כי מיסה זו לזכרו של רוסיני תבוצע בכנסיית סן פטרוניו בבולוניה, אחת הערים האיטלקיות שרוסיני היה קשור אליה במיוחד. כל הפרקים אכן נכתבו והועתקו בזמן, אבל ביצעו המיסה לזכרו של רוסיני מעולם לא התרחש. האמרגן המקומי פשוט סירב לאפשר לתזמורת ולמקהלה שלו להשתתף באירוע הייחודי כיוון שחשש שיצירה זו תפגע בעונת האופרה שהוא ארגן ושהכנסותיה היו אמורים לעזור לו בפרנסת משפחתו הענפה.

ברור כי מועצת העיר בולוניה יכולה היתה בקלות לשנות את רוע הגזרה, לו הי הפרוייקט חשוב לפרנסי העיר. אבל בעת ההיא בולוניה חשה גאווה רבה על היותה מעוז התרבות המודרנית (שנתיים לאחר מכן הועלתה בעיר הצגת הבכורה האיטלקית של לוהנגרין) והמיסה לזכר רוסיני נראתה כפרוייקט שולי למדי. אך כיוון שאיש בבולוניה לא רצה להתנגד לביצוע המיסה בפומבי, הם פשוט דאגו לפעול באיטיות מרגיזה ומכוונת ובסופו של דבר לא נותרה כל ברירה אלא לבטל את ההופעה. בשנת 1871 עלה ניסיון נוסף לבצע את המיסה לזכר רוסיני לרגל הסרת הלוט מפסל ראשו של רוסיני בבית האופרה לה סקאלה במילנו. ועדה מיוחדת הורכבה כדי לבדוק מחדש את המיסה ולהחליט אם היא אכן יצירה מוזיקלית הראויה לעמוד בזכות עצמה.


ליטורגית-יוסי-צבקר.jpg
הסדרה הליטורגית (צילום: יוסי צבקר)

בסופו של דבר הוחלט כי היצירה אינה ראויה. אחד מחברי הוועדה, אלברטו מצוקטו, המנהל של הקונסרבטוריון במילנו, הרגיש צורך עז לכתוב לורדי ולשבח את התרומה שלו למיסה זו. ורדי ענה כי מכתבו של מצוקטו כמעט ושכנע אותו להשלים את הרקויאם שלו, "במיוחד כיוון שעם פיתוח מועט הייתי מגלה שכבר כתבתי את הפרק הפותח וגם את פרק יום הדין ... אבל אין מה לדאוג, זהו פיתוי בר חלוף." למזלו של העולם כולו, הפיתוי לא נמוג. הפרק "שחרר אותי" מהמיסה לזכר רוסיני הפך לשורש ממנו צמח הרקויאם של ורדי.

האירוע שהביא להשלמת הרקויאם התרחש ב-22 במאי 1873 עת מת הסופר אלסנדרו מנצוני. הרומן ההיסטורי של מנצוני - "המאורסים", "לא היה רק ספר, אלא נחמה לאנושות כולה." נכון, הסופר היה קתולי ליברלי בעוד ורדי טען כי אין בו כל שמץ של אמונה דתית זו או אחרת. אבל הם היו נשמות רעות. שניהם פעלו למען אחדות איטליה וכל אחד ידע לשלב את התחושה הלאומית שלו עם סימפטיה אדירה לפרט. ורדי לא יכול היה למצוא מושא ראוי יותר לרקויאם שלו. הביצוע הראשון של הרקויאם התקיים ביום השנה למותו של מנצוני עם הסולנים טרזה סטולץ, מריה ולדמן, ג'וזפה קפוני ואורמידו מאייני וזכה להצלחה אדירה. אבל ורדי עדיין לא סיים את עבודתו על הרקויאם.

לרגל ההופעה הראשונה באנגליה, באולם אלברט המלכותי בלונדון ב-15 במאי 1875, הוא החליף את המבנה הפוגלי של הפרק "הפנקס פתוח", עם הסולו למצו-סופרן אותו אנו מכירים כיום. וכך בשנת החורף האופראית הגדולה של ורדי שנמשכה 16 שנה, מהבכורה של "אאידה" ב-1871 ועד ל"אותלו" ב-1887, הוא הלחין את אחת מיצירותיו החשובות ביותר וכיום גם הפופולרית מאוד - הרקויאם.

 צוות הסולנים:

סבטלה וסילבה

זמרת סופרן, ילידת בולגריה. הרפרטואר שלה כולל את דזדמונה ב"אותלו", לאונורה ב"כוחו של גורל", ויולטה ב"לה טרוויאטה", אליצ'ה פורד ב"פלסטף" (ורדי), התפקיד הראשי ב"מאדאם בטרפליי", לה רונדינה, הנזירה אנג'ליקה ומנון לסקו, ליו ב"טורנדוט" (פוצ'יני), התפקיד הראשי ב"רוסלקה" (דבוז'ק), ליזה ב"פיק דאם", טטיאנה ב"יבגני אונייגין" (צ'ייקובסקי), התפקיד הראשי ב"פרנצ'סקה דה רימיני" (רחמנינוב) וב"פרנצ'סקה דה רימיני" (זנדונאי), נדה ב"פליאצ'י" (לאונקוולו ) ועוד. 

מופיעה בקביעות באופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון, באופרה הממלכתית של וינה, בלה סקאלה במילנו וכן בבתי האופרה של פריז, סן פרנסיסקו, וושינגטון, שיקגו, רומא, פירנצה, טורינו, ז'נבה, טוקיו, נפולי, אוסלו, מונטה קרלו, ונציה ואחרים. באופרה הישראלית הופיעה בתפקיד ליו ב"טורנדוט" (פוצ'יני) ושרה את הרקויאם של ורדי וטוסקה במצדה.

סבטלה-וסילייבה.jpg
סבטלה וסילייבה (צילום: יחסי ציבור)

אנקלז'דה שקוזה

זמרת מצו סופרן, ילידת אלבניה. הרפרטואר שלה כולל את סוזוקי ב"מאדאם בטרפליי" (פוצ'יני), מדלנה ב"ריגולטו", קוויקלי ומג פייג' ב"פלסטף", אמנריס ב"אאידה", אבולי ב"דון קרלו", פרציוסילה ב"כוחו של גורל" (ורדי), רוזינה ב"ספר מסביליה" (רוסיני), פלינה ב"פיק דאם" (צ'ייקובסקי), התפקיד הראשי ב"כרמן" (ביזה), ג'ולייטה ב"סיפורי הופמן" (אופנבך), שרה ב"רוברטו דוורה", אליזבטה ב"מריה סטוארדה" (דוניצטי) ועוד תפקידים רבים. היא מופיעה במטרופוליטן אופרה בניו יורק, האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון ובבתי האופרה של פריז, מינכן, מדריד, ברצלונה, בריסל, ונציה, מצ'רטה, ליון, ליסבון, טורונטו, רומא ורבים אחרים.


שקוזה-אנקלזדה.jpg
אנקלז'דה שקוזה (צילום: יחסי ציבור)



גוסטבו פורטה

זמר טנור, נולד בארגנטינה. הרפרטואר שלו כולל את דון ז'וזה ב"כרמן" (ביזה), רדמס ב"אאידה", פורסטו ב"אטילה", מנריקו ב"טרובדור" (ורדי), דה גרייה ב"מנון לסקו", דיק ג'ונסון ב"נערה מהמערב", קוורדוסי ב"טוסקה", פינקרטון ב"מאדאם בטרפליי"(פוצ'יני), התפקיד הראשי ב"אנדראה שנייה" (ג'ורדנו), טורידו ב"קוולריה רוסטיקנה" (מסקני) ועוד תפקידים רבים. הוא מופיע בבית האופרה קולון בבואנוס איירס ובבתי האופרה בפדובה, רומא, פירנצה, ברלין, פראג, פרנקפורט, פלרמו, ורשה, בודפשט ונוספים. באופרה הישראלית הופיע בין היתר בתפקיד קניו ב"פליאצ'י" (לאונקוולו), דון ז'וזה ב"כרמן" (ביזה), מריו קוורדוסי ב"טוסקה" (פוצ'יני) במצדה.



פורטה-גוסטבו-יחצ1.jpg
גוסטבו פורטה (צילום: יחסי ציבור)


מיכאיל קוללישווילי

זמר בס, יליד רוסיה. הרפרטואר שלו כולל את לפורלו והקומנדטורה ב"דון ג'ובני", זרסטרו ב"חליל הקסם" (מוצרט), המלך ב"אאידה", פיליפ השני והאינקוויזיטור הגדול ב"דון קרלו", בנקו ב"מקבת", ספרפוצ'ילה ב"ריגולטו" (ורדי), קונצ'אק ב"נסיך איגור" (בורודין), מנדוזה ב"אירוסין במנזר" (פרוקופייב), התפקיד הראשי ב"סיפור על הצאר סלטן" (רימסקי-קורסקוב), דון בזיליו ב"ספר מסביליה" (רוסיני), המלך רנה ב"יולנתה" (צ'ייקובסקי) ותפקידים נוספים. הוא מופיע בקביעות בבתי אופרה ברחבי רוסיה וכן במקסיקו, טולוז, פריז, דאלאס, אורנז' ואחרים. באופרה הישראלית הופיע בתפקיד וורלאם ב"בוריס גודונוב" (מוסורגסקי).

 מיכאיל-קוללישווילי.jpg
                        מיכאיל קוללישווילי (צילום: יחסי ציבור)


המופעים יתקיימו ב-17 בינואר 2016 ב-20:00 באופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה וב-18 בינואר2016 ב-20:00 באולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים. מחיר: 135, 175, 210 ש"ח. פרטים בקופת האופרה בטלפון 03-6927700 או באתר האופרה הישראלית
רכישת כרטיסים



22/12/2015   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. הרקויאם בירושלים
שלומית , מבשרת (19/01/2016)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע