בית אריה קלנג הפך למשכן לאמני העיר ולתערוכות מתחלפות. התערוכה הפותחת: "שבת אחים"
השקת התערוכה "שבת אחים גם יחד" תציין את פתיחת בית האמנים החדש באשדוד (בית אריה קלנג), שישמש משכן לאמני אשדוד ולתערוכות מתחלפות של יצירותיהם.
התערוכה "שבת אחים", שאוצרת יעל ויזל, מתמקדת ברהיט יומיומי- הכיסא ומתייחסת אליו כדיוקן.
בית אריה קלנג
בית האמנים ישכון בבית אריה קלנג החדש, אשר מטרתו להיות לנקודה הראשונה לביקור באשדוד ולהיכרות עם העיר, בעבור התיירות הבינלאומית, התיירות המקומית ובית לכל אמני אשדוד באשר הם.
בית אריה קלנג הוא המבנה הציבורי הירוק הראשון באשדוד והוא משתרע על שטח של 1962 מ"ר ומחולק ל-3 קומות.
בקומת הכניסה ישכנו מרכז המבקרים של אשדוד שנמצא בשלבי פיתוח. בנוסף תשכון בקומה חנות "תוצרת אשדוד" בה ימכרו עבודות אמנות, עיצוב וספרים שיצרו תושבי אשדוד ומוצרים ביצור חיצוני בנושא אשדוד.
בקומה תחתונה ישכן בית האמנים החדש ויציג תערוכות שיתחלפו מידי רבעון לערך, בנוסף יוקם בקומה בית קפה עם אג'נדה חברתית.
בקומה העליונה שוכנים משרדי איגוד ערים לאיכות הסביבה חבל יבנה ומשרדי 'חופית' החברה לתיירות אשדוד.
לדברי ראש עיריית אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי: "פתיחת בית האמנים מהווה יום חג עבור אמני אשדוד, שפועלים ותורמים כבר שנים לנוף האמנותי של העיר ולקהילה. בבית זה ייהנו תושבי אשדוד ואמניה מפעילות אמנותית ותרבותית אשר תעשיר את חיי הרוח, החברה והתרבות בה, ופתיחתו מהווה חלק ממערך עשיר של חיי תרבות ואמנות באשדוד ההולכת ותופסת את מקומה הראוי על מפת התרבות בישראל"
בית אריה קלנג (צילום: נעמי אדר הופמן)
על התערוכה
הכיסא הריק המשמש לאמנים מעין כן ובסיס ליצירתם ובכך הופך מאובייקט שימושי לאובייקט אמנותי. מעין תמונת נגטיב של האמן וזהותו. בתערוכת יוצגו כ-70 וריאציות שונות ומגוונות על מוטיב הכיסא של אמנים מאשדוד.
תהליך היצירה של האמן מתחיל בבחירת הכיסא המסוים, ממשיך ברעיונות ובאסוציאציות שהכיסא מעורר בו, מתמקד ומתמצת ביצירה הסופית שתמזג את הכיסא עם חומרים, דמויות ומרחבים חדשים. כל אמן והמגע האישי שלו, האופן שבו הוא בונה את עבודתו האמנותית, התבוננותו בכיסא הריק הלובש ופושט צורה.
כך נולד אובייקט חדש חד פעמי, המייצג את האמן והיוצר דיאלוג בין האובייקט לצופה. הכיסא, מעצם תפקודו תופס פיסת מקום משלו וכאביזר פונקציונלי הוא מוכן לשרת בנאמנות את כל החפץ ביקרו, כשהכיסא מוצג כאובייקט אמנותי, הוא מאבד את תפקודו הפונקציונאלי והופך לעיתים למעין דיוקן של האמן יוצרו.
האמנים המציגים בתערוכה נתבקשו לבחור כיסא משומש וישן שיש לו "היסטוריה" משלו וליצור כראות עיניהם. כמו כן מתכתבים הכיסאות בשימוש החוזר עם מהותו של בית האמנים החדש שנבנה על פי עקרונות הקיימות.
"הכיסא הריק הוא אחד ממוטיבים מרכזיים בתולדות האמנות. במאה ה-19 בחר ואן-גוך בכיסא כסוג של דיוקן עצמי ומאז עשו אמנים רבים שימוש בכיסא ובחפצים המונחים עליו", אומרת יעל ויזל, אוצרת התערוכה, "מרסל דושאן השתמש בכיסא הריק כ"רדי מייד" כאשר הבריג אופן לשרפרף מטבח (1913). הייתה זו פריצת דרך בפיסול במאה העשרים. האמן הבריטי דיוויד הוקני יצר קולאז' בהדפס ובצילום, של כיסא פרוש ושטוח מכמה נקודות מבט (1987). מנשה קדישמן, בעבודתו "דמות וכיסא"(1989), מנתק את האדם ומשליך אותו מהכיסא ובכך יוצר מערך כוח הנע בין האדם למושבו. פרופ' מרדכי עומר אצר את התערוכה "הנעדר הנוכח", המציגה את הכיסא הריק באמנות הישראלית ככלי קיבול המעיד בנוכחותו על הנעדר (1991)".
פרק מיוחד בתערוכה מוקדש לאמני אשדוד שאינם עמנו עוד. כאן מדגישים צלליות הכיסאות ביתר שאת את ה"נעדרים הנוכחים" כשליד כל צללית של כיסא מוצבת יצירה אחת של האמן שיצר ופעל באשדוד במהלך השנים ותרם להעשרת חיי האמנות בעיר.
"כיסא הוא הגדרה של מקום ואני תקווה שהבית ישמש כמקום תוסס ופורה לאגודת האמנים ולאמני אשדוד" מוסיפה ויזל אוצרת התערוכה.
אחת לחודש ישתנה עיצוב התערוכה, והפרויקט ייקרא "משחק הכיסאות": כחודש לאחר הפתיחה יעל ויזל אוצרת התערוכה תבחר בשני אמנים המציגים בתערוכה ותציע להם "לשחק" ולעצב את החלל מחדש, דבר שיגרום לריענון התערוכה ויהפוך אותה לתערוכה דינמית המשתנה מידי חודש, על אף שהמיצגים עצמם (הכיסאות) לא ישתנו.
ריימונד קנדיוטי, נסים סדון (צילום: חיים יפים ברבלט)
השקת התערוכה "שבת אחים" תתקיים ביום שלישי, 12 בינואר 2016 בבית אריה קלנג, רח' יאיר 2, אשדוד. שעות פעילות: 17:00-07:30, ימים א'-ה'. טלפון: 08-9221883. תאריך נעילת התערוכה: 15 במאי 2016.