|
|
|
ידיעה |
|
|
|
|
|
מאת: מערכת הבמה
|
בכורה ישראלית: קונצ'רטו למנדולינה |
|
|
הקאמרטה הישראלית ונגן המנדולינה אבי אביטל ביצירה חדשה של אבנר דורמן הקונצרט הקרוב של תזמורת הקאמרטה הישראלית ירושלים יכלול בכורה ישראלית ליצירה חדשה של אבנר דורמן "קונצ`רטו למנדולינה" שנכתבה לבקשתו של נגן המנדולינה אבי אביטל ובביצועו וכן אריות בביצועה של זמרת הסופרן הישראלית קלייר מגנאג`י . על הקונצרט, תחת הכותרת "טחנות רוח", ינצח אבנר בירון, מנהלה המוזיקלי והמנצח הקבוע של התזמורת. תכנית הקונצרט: גיאורג פיליפ טלמן - סוויטה לכלי קשת בסול מז`ור לפי "דון קישוט"; אנטוניו ויואלדי - קונצ`רטו בדו מז`ור למנדולינה ולכלי קשת, ר` 425; יוהאן סבסטיאן באך - קנטטה לסופרן רי"ב 202, "סורו, צללים נסערים" (קנטטת החתונה); אבנר דורמן - קונצ`רטו למנדולינה (בכורה ישראלית); גיאורג פרידריך הנדל - מוטט לסופרן ולתזמורת ר"ה 242, "הרגעו רוחות". על היצירות פרקיה השונים של הסוויטה לכלי קשת בסול מז`ור לפי "דון קישוט" מאת טלמן מתארים אירועים מתוך הרומן של סרוונטס. הסוויטה מופיעה כאן במשמעותה התכניתית, ולא כאוסף של מחולות. ולמרות האמור לעיל, האווירה הריקודית שוררת בחלק מפרקי הסוויטה, ולדוגמה הפרק השני, שבו מתוארת יקיצתו של קישוט במחול במשקל משולש ובעל ניחוח ספרדי. הפרק השלישי הסוער מתאר את המלחמה בטחנות הרוח. בפרק הרביעי מתווים הכינורות את אנחות האוהב של קישוט בפני דולסיניאה. מרש קומי מתאר את אופיו הערמומי של פנצ`ה בפרק הבא (ברקע ניתן לשמוע בבירור את נעירות חמורו). בפרק הבא דוהר קישוט על סוסו רוסיננטה במשקל שש שמיניות, ומאחוריו מתנהל בעצלתיים פנצ`ה על חמורו האיטי. הדהרות מתגברות בפרק החותם את הסוויטה, עד שהדיה אובדים במרחק – קישוט עולה על יצועו ונותר עם חלומותיו. הקונצ`רטו בדו מז`ור למנדולינה ולכלי קשת, ר` 425 מאת ויואלדי הוא מבין הבולטים בקונצ`רטי של המלחין. הכתיבה התובענית למנדולינה, כמו גם האיפוק בכתיבה לכלי הקשת המלווים, מצביעים על אפשרות שנכתב לסולן מסוים, אולי לתלמידתו הוונציאנית אנה מריה, שהצטיינה בפריטה על כלי זה. איננו יודעים בעבור איזה זוג כתב באך את קנטטה לסופרן רי"ב 202, "סורו, צללים נסערים" (קנטטת החתונה). עם זאת, אורכה של היצירה וסיומה הריקודי מצביעים על כך שבוצעה בטקס קבלת הפנים שלאחר טקס החתונה עצמו. המלחין הצעיר אבנר דורמן הוא מלחין הבית של הקאמרטה הישראלית. על היצירה החדשה שלו שתושמע בבכורה הוא כותב: אחד מהדברים האהובים עלי כמלחין הוא לגלות ולחקור כלי נגינה חדשים. כאשר אבי אביטל פנה אלי בבקשה לכתוב עבורו קונצ`רטו, היכרותי עם המנדולינה הייתה מצומצמת למדי. השתמשתי בה ליצירות קאמריות רק פעמיים לפני כן, ולא הכרתי את רוב הרפרטואר שנכתב עבור כלי זה. כשלמדתי להכיר טוב יותר את המנדולינה, גיליתי את האפשרויות הצליליות וההבעתיות הרבות הטמונות בכלי. הקונפליקטים העיקריים ביצירה הם בין צליל ודממה ובין תנועה וקיפאון. ההשראה לכך הגיעה ברובה מהטכניקה הבסיסית של הנגינה במנדולינה, הטרמולו (דהיינו חזרה מהירה על אותו הצליל), אשר כורך יחדיו תנועה וקיפאון: התנועה המהירה יוצרת מומנטום, בעוד גובה הצליל אינו משתנה". יחתום את הקונצרט המוטט לסופרן ולתזמורת ר"ה 242, "הרגעו רוחות" מאת הנדל. בספרים מתקופתו של הנדל מוגדר המוטט של אותם הזמנים כיצירת סולו דתית המולחנת לטקסט לטיני. המוטט היה מורכב בדרך כלל משתי אריות, שביניהן מחברים שני רצ`יטטיבים, ופרק הללויה מסיים. אף שצורת המוטט זוהתה בעיקר עם הכתיבה הכנסייתית הקתולית-רומית, ניתן למצוא יצירות בנוסח זה גם במסורת הפרוטסטנטית. הנדל חיבר שלושה מוטטים לפי מתכונת זו בעת שהותו באיטליה, בקיץ 1707. הם נועדו לפטרונים שלו ברומא. קונצרטים נוספים במוזיאון תל-אביב לאמנות (3 קונצרטים), באולם ימק"א בירושלים, בהיכל התרבות מודיעין, באולם ויקס רחובות ובמרכז הבמה גני תקווה.
12/04/2009
:תאריך יצירה
|
|
|