סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן אבן גבירול והרוקנרול
 

 
 
המחווה של ברי סחרוף לשלמה אבן גבירול במסגרת פסטיבל העוד הייתה אירוע היסטורי, נדיר, מפעים וחד פעמי


12 שירים חדשים של סחרוף

המישגה היחיד במופע הפתיחה של פסטיבל העוד, שבו נפגשו הזמר ברי סחרוף ומוזיקאיו עם שירתו של שלמה אבן גבירול (הרשב"ג), היה שלא הכינו הדרנים. טעות גדולה. המחווה העכשווית המסעירה לשירה הנאדרת והעתיקה עברה כל-כך מהר, בנשימה עצורה, שאפשר היה לשמוע עוד ועוד, לו רק הולחנו שירים נוספים מעבר לתריסר שבחרו סחרוף ורע מוכיח. להתראות בבחינות הבגרות.
 
נדירים הקונצרטים בהם גם משק כנפי ההיסטוריה נכנס לפרטיטורה. לא מקלקל או גורע בהנאה, רק מוסיף ערך ומשמעות, לווית הוד וכבוד למוזיקה המבוצעת. המחווה של הזמר והיוצר ברי סחרוף למשורר שלמה אבן גבירול, הייתה כזו. אירוע היסטורי, נדיר, מפעים וחד פעמי. מבהיר לנוכחים, באי תיאטרון ירושלים המריעים בעמידה, שהיו שותפים לרגע יוצא דופן. מותיר אותם משתאים ומתלהבים, אפופי סערה רגשות, תחושת הנאה, הכרת תודה ואהבה אין קץ לחיבור הבין-דורי.
 
הבינגו היה כפול. אחת - במבחן התוצאה וההפקה המרהיבה, ההחלטה האמנותית שהפגישה שני ענקים, הייתה קפיצת מדרגה חשובה מאין כמותה בעבור "פסטיבל העוד". אמנם לא הצדעת פתיחה ליוצר ערבי בולט, כפי שהרגיל הפסטיבל בשבע שנותיו הראשונות, אבל הרשב"ג, שעשה את שלושים ומשהו שנותיו באנדלוסיה הספרדית תחת שלטון התרבות הערבית, היה ועודנו כר חיבור ומפגש של תרבויות. בכוח מופע כזה לשדרג את הפסטיבל באופן משמעותי בשנים הבאות. להופכו מאירוע נישתי לחגיגה לאומית. שנייה - תריסר שירים חדשים של ברי סחרוף הם מתנה שלה לא זוכים בכל יום. ועוד כאלה שמבהירים כי לרוק`נרול שורשים מוצקים ועתיקים בתרבות השירה היהודית. בהחלט תובנה מעוררת השראה ומזקיפה קומה. וואללה, מה הינו עושים בלי הספרדים האלה?
 
החיבור היה הולם ומושלם. מצד אחד, אחד הגדולים במשוררי ישראל, הנציג הגדול ביותר של "שירת תור הזהב" בספרד, משורר ופילוסוף, שבחייו הקצרים והמיוסרים הספיק יצירה עשירה, שעיקרה -מבחינתנו - עשרות פיוטים, שירי טבע, חשק ויין. מצד שני, אחד הגדולים ביוצרי הרוק הישראלי בן זמננו ובכלל, שלגמרי לא במיקרה גם הוא ממוצא ספניולי (טורקי), וסקרנותו-הרפתקנותו המוזיקלית בשלושים שנות יצירה, תרמה לביצור ולהעשרת המוזיקה הפופולרית הישראלית בכלל, ולדמותו כנסיך מיוסר, בפרט. 

תפירה עלית עבודת יד

סחרוף ורע מוכיח, רעו ושותפו לאורך 15 השנים האחרונות, בחרו להלחין ולבצע תריסר שירים. ספק אם השירים נכתבו בזמנם להלחנה, אבל החריזה המוקפדת והריתמוס הפנימי (הרי לכם שימוש מעשי בחומר המשונן לבחינת הבגרות בספרות) - שלא לדבר על הכתיבה האקרוסטיכונית-נרקיסיסטית-טווסית-ראפרית האופיינית לאותה תקופה - של אבן גבירול כמו נוצרו למנגינות וכאילו חיכו אלף שנים למוזיקה של השניים. בהיעדר חלוקה לבית ופיזמון, "נאלצו" השניים לשיטות שונות של בחירת שורות ספורות משיר ארוך, לבלבל את השורות, לחזרה על שורות נבחרות או על מלים מסוימות, וללא מעט מעברים מוזיקליים (במתכונת C PART) גם בתפקיד פזמון גם כדי להשוויץ (ובצדק) בהפקה המוזיקלית המרהיבה, העשירה ומשובבת הלב.
 
לכאורה, המשקלים הסדורים והמחזוריים, הברורים והמדויקים כל כך, כופים אשכרה רוק`נרול ישיר ובועט, מתיז וכועס. אך במקום להלבישם בכסות מחוספסת ואגרסיבית, של גיטרות בוטשות ובס-תופים רועמים, בחרו השניים - מוקפים בחבורת נגנים מיומנה ומופלאה - לבנות עבורם גשר בין תרבויות ולארוג להם שלמת "מוזיקת עולם" ייחודית ונשגבת.
 
ההרגשה היא שניתנו יותר דגש ותשומת לב לצורה, לשורות ולמלים, מאשר לתוכן ולמשמעות השירים.
אם כי, לפעמים נוצרה התאמה חיונית, תורמת ומושלמת, כמו ב"ולב נבוב" הקדורני והמהורהר, ב"מה לך יחידה" כבלדה ים תיכונית יוונית-ספרדית, "וּבכן היה לאָיִן" כיצירה סכיזופרנית שנושקת בפסיכדליה, "האימה תתכַּבַּד" כמיני דרמה מומחזת לשיר הלל למלך הכבוד, או "בחייכם אֲדוּמֵי הֻשְפָתוֹת (אשר משכו לבי בָּעֲבותות)" הסהרורי משהו שנגינתו המצליפה הסתיימה בפינאלה לטיני סוחף (משולש של גיטרה-תופים-הקשה) כמעט כמו "סנטנה". אגב, ב"שוכני בתי חומר" לא היה צריך לגעת - מילניום שלם היה ונשאר היפ-הופ מתריס ואינטנסיבי.
 
ההפקה המוזיקלית אמנם טעונה ואנרגטית, אך גם בהירה וצלולה. הבאס "הוכחד" לטובת העוּד היעיל של עמוס הופמן, הגיטרה של ברי הייתה מצפון ומצפן, מתוות-כיוון וכוונה, והתופים של מוכיח שימשו מסגרת נוקשה ואוורירית בה בעת - כשרק לקראת הסוף, מ"כָּתַב סתיו", דרך "בחייכם אֲדוּמי השְפָתוֹת"ועד "שלום לך דודי", הירשה לעצמו להתחרע כלבבו. ביחד הם היו המצע עליו פרחו המוזיקאים האחרים, במיוחד זוהר פרסקו, בנגינה וירטואוזית על כלי הקשה מגוונים, אסף רוט בצבעים נהדרים של ויברפון, ושי צברי הצעיר, שהפגין יכולות של זמר נשמה אנדלוסי לוהט מבטן ומלידה.
 
התוספות של נאור כרמי (מ"אנסמבל היונה") ביַאלי טנבור הייחודי שלו (כמו ב"תבורך מִבְּלי קצה"), של הזמרים האורחים מירה עווד (ב"מליצתי בדַאְגתי חֲרוּפָה", שממנו בוודאי שאל מאיר אריאל ז"ל את הרעיון לחרוזי "טרמינל") ויהודה עובדיה פֶּתַיָה בשירה, ושל עדי רנרט בקלידים ואייל תלמודי בנשיפה רק הוסיפו ניצוצות לזיקוקין. ומותר היה לשפשף האוזניים בהשתאות ובהנאה על שהצליל המהפנט נשמע כה מגוון ומדויק - ללא אלקטרוניקה, מחשב, פלייבק או דגימות מוכנות מראש - הכל עבודת יד, במקום, תפירה עילית. כאילו אלף שנים היו לדף דק אחד.
 
חבל כי למרות שהמלים היו לנגד עיניו, ולמרות השתדלות חריגה והקפדה יוצאת דופן בשפתו הגבוהה של אבן גבירול, סחרוף לא הצליח להתמיד בסטנדרט המילולי-דקדוקי התובעני של הרשב"ג. פה ושם כשל בהגיה, החליף פתח בשווא, סגול בחיריק, חטא בדגש במקום רפיון. ובכל זאת, צעד גדול עבור סחרוף והעברית, שעה גדולה לרוק`נרול ולאבן גבירול. ואך סמלי שהשיר האחרון, לפני פיזור, היה פצצת מיצרר (13 נגנים בסך הכל, עם חמשת נגני "אנמסבל היונה") של "שלום לך דודי".
 
ועכשיו מה? רגע לפני שסחרוף נכנס לבחינות הבגרות (אם לא עשה זאת קודם), השפה המשותפת של שירת אבן גבירול פינת מנגינות סחרוף, חייבת המשך. הקלטות באופן המיידי, ולא לחכות 14 שנים ליום הולדתו האלף של הרשב"ג, ואחר-כך הופעות - ושני הפורמטים ראויים לתמיכת המדינה.
 

ברי סחרוף במחווה לשלמה אבן גבירול. מופע פתיחה פסטיבל העוד. תיאטרון ירושלים. 8 בנובמבר 2007.


למועדי מופעים >

11/11/2007   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (4 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
4. מחווה הזדהותי
ישראל קליין מראשל"צ , מרכז (19/11/2007)
3. דיסק דחוף!!!
רות , יפו (14/11/2007)
2. הופעה מדהימה ומרטיטה, תודה לכם!!!
בן חור , (12/11/2007) (לת)
1. התעלות רוחנית והתרוממות נפש
תל אביבית בי-ם , (11/11/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע