סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן המופע של רמה מסינגר: עוד לא דיווה
 

 
 
נכון שלא הוגן להשוות נאמברים מובילים ממחזות זמר מצליחים וקלאסיקות פיאפיות נצחיות מול שירים אישיים, לא מוכרים וחסרי קילומטרז'. ובכל זאת, ההרגשה וגם המסקנה הזמנית הן שרמה מסינגר זקוקה לסיפור טוב ובשרני כדי לייצר דרמה מלהיבה וסוחפת. ואת זה אין לה עדיין בשירים החדשים"
כרגע יש למסינגר, שחקנית מוערכת, מופע לוועדי עובדים. מחכה לה עבודה רבה בדרך לזאפה


בגיל 45 השחקנית והזמרת רמה מסינגר עומדת בפני אלבום בכורה. מוטב מאוחר, כפי שנהוג לומר. יהיו בו 11 שירים, 10 מהם חדשים.

המלים שלה והלחנים של אריק אביגדור, בן זוגה ב-20 השנים האחרונות, אבי שלושת ילדיה, מעצב סאונד ומלחין מוזיקה להצגות תיאטרון. השיר הנוסף הוא "הדברים שאותי משמחים" מהמחזמר "צלילי המוזיקה", שבו כיכבה לפני כמה שנים.

"הכל כאן נפלא", יקראו לאלבום. זכותה להרגיש כך אחרי כל-כך הרבה שנים טובות בתיאטרון המקומי, שבו זכתה בשני פרסי תיאטרון (במרחק 13 שנה זה מזה) כשחקנית בתפקיד הראשי של דמויות של זמרות – בהצגה "קול קטן" בבית ליסין (1999), שבה גילמה עקרת בית שמגלה יכולות חיקוי נדירות של זמרות בינלאומיות וישראליות (ליזה מינלי, אסתר עופרים, חווה אלברשטיין ואחרות), ובהצגה "סוביניר" בבאר שבע (2012), שבה הפליאה בדמותה של זמרת הסופרן פלורנס פוסטר ג'נקינס, שלא היתה מודעת לזיופיה הנוראיים.

שתי ההצגות היו עדויות מוחצות לכישורי המשחק והשירה שלה. דווקא מחזות זמר שבהם נטלה חלק – "הברווזון", "כנר על הגג", "אירמה לה-דוס", "צלילי המוזיקה" וגם המחזה "פיאף" – לא זיכו אותה בפרסים, אם כי לא מנעו ממנה את האהבה, ההערכה והתשואות של הקהל.

גדולה מהחיים, לבושה לעבודה

לטעמי, עוד קודם לאלבום מקורי ראשון, היה טבעי עבור מסינגר להקליט אלבום ראווה. אוסף של קטעים נבחרים מהמיוזיקל שבהם השתתפה, של שירים מהצגות מוזיקליות בכיכובה וגם גרסאות שלה לקלאסיקות ישראליות שונות, כפי שביצעה בשורה של מופעים ומחוות בהשתתפותה (רחל בלובשטיין, תרצה אתר, חיים חפר, יפה ירקוני, רבקה מיכאלי). אולי לא מהלך הכי מודרני ואופנתי, אבל במקרה שלה, לנוכח התנסויותיה, הישגיה ובעיקר יכולותיה, אלבום כזה עדיין מתבקש. הוא אפילו הכרחי לקריירה שלה כזמרת מופיעה.

במיוחד לנוכח הפער העצום בין השירים שבנו אותה לבין השירים "שלה", כפי שהם מעומתים בהופעתה הבימתית. נכון שלא הוגן להשוות נאמברים מובילים ממחזות זמר מצליחים וקלאסיקות פיאפיות נצחיות מול שירים אישיים, לא מוכרים וחסרי קילומטרז'. ובכל זאת, ההרגשה וגם המסקנה הזמנית הן שרמה מסינגר זקוקה לסיפור טוב ובשרני כדי לייצר דרמה מלהיבה וסוחפת. ואת זה אין לה עדיין בשירים החדשים.

רמה-מסינגר-אביטל-פלג-דניאל-קמינסקי.jpg
רמה מסינגר, צילום: אביטל פלג, דניאל קמינסקי

דומה שבתוך תוכה היא מודעת לכך, ולכן עוטפת את השירים – שירים שאספה בהצגות ובחיים, עם תפריט טעימות מהאלבום שיראה אור החודש – בסיפורים ובתובנות מחייה האישיים והבימתיים, שמאפשרים לה להפגין את יכולות המשחק וההגשה המרשימות שלה.

היא עושה זאת במימיקה מושלמת, באירוניה למיטיבי לכת ובחילופי דמויות וזהויות במיומנות וירטואוזית, וזה על אף שאינה מחליפה תלבושות או איפור, אלא נשארת נאמנה לחצאית לבנה "מנופחת", מנצנצת ובובתית, לסטרפלס (חצי בעצם, עם כתפייה אחת) שחור והדוק ונעלי עקב זעירות, שחורות ומבריקות. גדולה מהחיים, לבושה לעבודה.

ששה לנעוץ שיניים בנתח העסיסי

מסינגר פותחת עם "מראה", שיר "מקצועי" של שחקנית על הפער שבין החיים על הבמה, עם המסכה באור הזרקורים, לבין החיים מחוצה להם, כבנאדם חשוף, רגע לאחר הסרת האיפור.

"מי האשה שמולי ואיפה היא גרה?", היא תוהה במובן מאליו, ומיד מפליגה עם "פדם פדם פדם" אל אדית פיאף, האורקל והזמרת הכי גדולה בעולם לדעתה. מסינגר כבר היתה בנעליה, והיא ששה לנעוץ שיניים בנתח העסיסי.
את "הדברים שאותי משמחים" היא מגישה במפתיע בסולם נמוך מדי. מפתיע נוכח הגבהים שהיא מגיעה אליהם והמודולציות שהן פיס אוף קייק עבורה. אולי מתאימה אותו לצליל הקברטי-ג'אזי שבו מעטרים עידן סוכובולסקי בפסנתר וסלעית להב בחליל בתמיכת אלון עזיזי בקונטרבס ואסף דגן בתופים (במברשות, לא במקלות).

בשיר הבא, "אירמה לה דוס בוכה", עוברת להב לאקורדיון ומספקת גוון שאנסוני הולם לסיפור האהבה הטראגי של הזונה הפריזאית המתוקה וטובת הלב.

שיר הנושא מהאלבום החדש נתון בין שני סיפורים על פרופורציות בחיים – אחד שמסתיים בשקשוק של רכבת משא שמחזיר למציאות של החיים, ואחר שמסתיים על הפנים בתוך שלולית שתן. "על מה כבר קיטרתי/ על מה הצטערתי/ על איזו מלה, שוב מתחילה/ ממה התייאשתי, זה מה שביקשתי/ הכל כאן נפלא", מתעקשת מסינגר לצלילי החליל היפים של להב.

מאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה מופתעת

האופטימיות שלה נמשכת גם ב"טוב", הסינגל הבא, השלישי מן האלבום שבדרך. "טוב כזה אף פעם לא יהיה לי", טוענת רמה, ומבקשת, אם רק אפשר היה, לעצור הכל עכשיו. כשייצא השיר לרדיו הוא יהיה דואט עם דניאל סלומון, המעבד והמפיק המוזיקלי של האלבום. בהופעה הפרטנר שלה הוא סוכובולסקי. עם תרגול נוסף השיר הזה עוד יפתיע.


רמה-מסינגר-אביטל-פלג-דניאל-קמינסקי2.jpg
רמה מסינגר, צילום: אביטל פלג, דניאל קמינסקי

הפינג-פונג בין מוכר לחדש נמשך. כנגד "מעבר הקשת לענן" – עם פתיח בעברית והגוף כולו באנגלית – ואלתורי ג'ז בחליל, מתייצב "לה", במקום שיר חתונה והנוהג של שמלה לבנה. בעצם הוא מקדים את "הקיץ הזה תלבשי לבן", עיבוד משובב וקופצני שמכשירו כאקט קברטי חביב ומפתיע. כמו התובנה שמאחורי כל גבר מצליח עומדת אשה מופתעת.

ההומור האירוני של מסינגר עובד שעות נוספות. אם אשה בלי גבר זה כמו דג בלי אופניים נשמע כמו נונסנס, באמת של "כשאשתך אומרת 'מה?', זה לא שהיא לא שמעה, היא נותנת לך הזדמנות לשנות את דעתך" גלומה המלצה לחיי זוגיות שלמים יותר. כמו השיר "באמצע החיים, באמצע המירוץ", שיר על נשיות ואמהות בעידן של צריכה תחרותית (או שמא תחרותיות בצריכה).

כנגד סיפורה של נעמה, האשה ה-937 מתוך אלף נשותיו של המלך שלמה, שעד שהגיע תורה להתייחדות עם בעלה (אחת לשלוש ורבע שנים!) הוא בוחר לנסות איתה משהו חדש וקורא לה את "קוהלת" (שיר שבשובבותו ומבטאו כמו נפלט מהמחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", או לא זכה להיכנס אליו), היא מציגה שיר מקראי-פמיניסטי אחר, רציני לא פחות, שדן ברגע שבו אלוהים המציא את הזוגיות.

הסיום הוא פיאפי כפול: "כשאני בזרועותיו" בעברית, ו"לא, אני לא מתחרטת על דבר" בצרפתית. מסינגר בעוצמתה ובמיטבה. בהדרן היא חוזרת ל"שיעור במוזיקה" ("דו רה מי") מ"צלילי המוזיקה", כשצמוד לו בונוס קצרצר מהיודל המלהיב של "הרועה הבודד".

במרקם ובהרכב הזה נותר בחוץ "דיווחי תנועה", השיר הראשון מהאלבום ששלחה רמה מסינגר לרדיו. בצדק. אמנם הכתיבה ההומוריסטית אופיינית לה, אך הפירוק של שמות של צמתים ומחלפים ברחבי הארץ ממשמעותם לטובת אמירה חברתית-ביקורתית משהו לא מסתדר עם תבנית המופע. בשלב זה יש לרמה מסינגר מופע לוועדי עובדים. צפויה לה עוד עבודה רבה בדרך לזאפה.


רמה מסינגר, "רמה בהופעה". תיאטרון גבעתיים, מוצאי שבת, 28 בספטמבר 2013.


*** לעדכונים, הנחות, מבצעים ועוד בקרו אותנו ב- פייסבוק ופרגנו בלייק

למועדי מופעים >

30/09/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע