סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
טור אישי
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: טיפקס נגד כל העולם
 

 
 
להקת טיפקס, שתצא השבוע לפינלנד בדרכה לייצג את ישראל באירוויזיון, נאלצת להפוך את תחרות הזמר האירופית הבינלאומית לזירת ההתגוששות על עתידה -  ולא רק בעולם, אלא גם מבית. עמוס אורן מחזיק אצבעות


 חברות מסרבות להיקשר תדמיתית לטיפקס
 
כמעט שלא זכור מצב בתולדות השתתפות ישראל בתחרות האירוויזיון, שנציגה הרשמי לא זכה לתמיכה מקיר לקיר בציבוריות המקומיות. דווקא "`טיפקס", סמל לקונצנזוס ומופת לצליל ישראלי אותנטי, תהיה הראשונה מאז הבדיחה האומללה של להקת "פינג פונג", שהפכה לשנואת הציבור בשנת 2000, שתצא לייצג את המדינה מלווה בתחושה קשה, ובהרגשה שחלקים וגורמים מרכזיים, בממסד הפוליטי ובכלכלה הפרטית בארץ, נותנים לה כתף קרה ואולי אפילו מייחלים לכשלונה.
 
הבעיה המרכזית המשותפת לכל נציגי ישראל באירוויזיון היא כלכלית. איך מכסים את העלויות הגבוהות הכרוכות בהיערכות לקראת השתתפות בתחרות. בשנים האחרונות, בניגוד לשלושת העשורים הראשונים, מתירה רשות השידור - גם אם בשתיקה - לאמנים המייצגים חבירה עם גופים עסקיים (ספונסרים) כדי להקל בנטל הכספי שהאירוויזיון יוצר. אלא שלמרבה האכזבה, כל הגורמים (ומדובר במאות חברות, יבואנים ויצואנים!) אליהם פנו נציגי הלהקה, סירבו להתקשר תדמיתית עם "טיפקס", בגלל השיר "פוש דה באטן", שמצטייר בעיניהם כפוליטי, כמעורר מחלוקת וכמזמין הפגנות.
 
חברות וגופים בעלי אינטרסים מסחריים באירופה (ביניהם כאלה שכבר תמכו בזמרים ישראלים לאירוויזיון, כמו דוד ד`אור ושירי מימון) לא הסתירו את חששם מפני מחאות פוליטיות בהלסינקי, מה שעלול לפגוע בשמם ובעניינים שלהם. ולא בגלל הלהקה המבצעת, אלא בגלל תוכנו הבעייתי-לדעתם של השיר. ההיגיון שלהם הוא מסחרי-כלכלי, לא אמנותי-פטריוטי. גם עם הסיכויים היפים של "`טיפקס" להעפיל מן השלב המוקדם (10 במאי) ואף לסיים גבוה בשלב הגמר (מוצאי שבת, 12 במאי).
 
גם גורמים ממלכתיים מתנערים מן השיר
 
הקשיים בהשגת חסויות עלולים להשפיע גם על האירוע החשוב לא פחות מבחינת "טיפקס" בשבוע האירוויזיון, המסיבה שהיא תקיים יומיים קודם השלב המוקדם באחד מאולמות הבירה הפינית, שנשכר למטרה זו מבעוד מועד. במרכז המסיבה הזו תעמוד הופעה חיה, באורך מלא כמעט, של הלהקה. טיפקס מתייחסת להופעה זו כ"שואו קייס", הצגת תכלית לקניינים - מנהלים, מפיקים ונציגים בכירים של תעשיית המוזיקה האירופית - במטרה להפגין את מהותה, כישרונה ויכולותיה. התקווה המוצהרת והלא-מוסתרת היא שהופעה כזו עשויה לקדם את טיפקס במגעים שהיא מנהלת לגבי חוזי הופעות, הקלטות והפצה באירופה.
 
גם "מסיבה" זו עולה כסף. אירועים דומים קודמים בעבר נתמכו על ידי תרומות וחסויות-משנה. שערכן הכספי שולי עד זעום, אך במצטבר יכולות לסייע משמעותית בכיסוי העלויות (שכר אולם, שכירת כלי נגינה בהלסינקי, הטסת כלים מהארץ, מזון ומשקה לרשות האורחים, פרסום והדפסה ועוד). הן יכולות לשדרג תדמיתית את רמת האירוע, לעשותו חוויה בלתי-נשכחת לבאיו ולהופכו לשיחת העיר הלסינקי, אולם התועלת הכלכלית שלהן עבור ההפקה הכללית של "טיפקס באירוויזיון", אינה משמעותית, וסובלת גם מחוסר היענות וגם מהגבלות שונות (בהטסת משקאות אלכוהולים למשל).
 
השנה החליטה העיר המארחת להקים "יורומרקט"(שוק אירופי) בתחומה לתקופת האירוויזיון. לרשות כל מדינה משתתפת יועמד דוכן-ביתן לקידום ענייניה. הניסיונות למלא דוכן זה בתוכן נתקלו גם הם בקשיים. לא רק מצד גופים עסקיים פרטיים, אלא גם מצד גורמים ממלכתיים וממשלתיים. הללו, כמו משרדי החוץ והתיירות, מבקשים להצניע את הקשר שלהם עם טיפקס, מתנערים מן השיר, מגדירים אותו כ"אמירה פוליטית מיותרת" וחוששים מן הנזק שעלול לגרום דוכן כזה לתדמית ישראל, אם חלילה, יתמלא החשש מפני הפגנות ומחאות.
 
דווקא מנהלת חגיגות 40 השנה לאיחוד ירושלים נכונה להשקיע בדוכן זה. ולא במפתיע. בראשה עומד יצחק זוננשיין, ראש מחלקת הבידור הקודם בערוץ הראשון, ש"הושאל" על ידי רשות השידור לעיריית ירושלים. אולם גם עליה מופעל לחץ להורדת פרופיל, בטענה שירושלים המאוחדת אינה גורם גורם-שמחה במדינות סקנדינביה בכלל, בפינלנד בפרט. כרגע מסתמן שהדוכן יציג "פלייבור אוף יזרעאל", עם תבלינים, תמרוקים ותכשיטים מתוצרת הארץ וכן מוצרים שקשורים בטיפקס כמו חולצות טי מודפסות ודיסקים שלהם, ביניהם מיני-דיסק (אי.פי.) שיופק במיוחד בשביל האירוע, המעמד וההזדמנות.
 
אכזבה מהולה בבאסה
 
בהיעדר תמיכה, כלכלית ופוליטית, התחושה בטיפקס ערב הנסיעה (ב-2 במאי) היא של אכזבה מהולה בבאסה. הלהקה מרגישה שהיא לבדה מול כל העולם. שולחים אותה להיאבק על נפשה. התמיכה הכספית החסרה מהקהילה העסקית, מפילה על טיפקס ומנהליה את נטל ההוצאות הכרוך בהכנות לייצוג ישראל, שאמור להגיע לכחצי מיליון ₪. רק אם תצליח, יבואו לחבק אותה. אז הם יצטרכו לשלם ביוקר.
 
לתחושת אכזבה זו, נוסף גם עלבון ממדיניות ההשמעה של גלגל"צ. תחנת הרדיו הפופולרית כמעט ולא השמיעה את "פוש דה באטן" מאז בחירתו, בניגוד לעבר, כששירי אירוויזיון ישראלים זכו לפמפום בהשמעות ללא יחס לערכם ולאיכותם, רק בגלל משמעותם וסמליותם. השנה הוחלט משום מה לגזול מהשיר את הכבוד האוטומטי שנובע ממעמדו. ובנימוקים של "לא `לגמור` אותו" ו"לא להמאיס אותו על הציבור", יוגברו השמעותיו בתחנה רק מתחילת מאי. כאילו שאת השירים שנטחנים ללא הכרה וללא לאות במשדרי התחנה לא פוחדים להמאיס. כדי לכפר במשהו על גישה מעוולת זו תקיים גלגל"צ משדר מיוחד משירי טיפקס מכל הזמנים, בערב התחרות, ב-9 במאי.
 
לפחות הציבור הרחב נוטע בחברי טיפקס הרגשה שהם נציגים נאמנים וראויים. מוסיפות לכך גם התגובות מקהיליית האירוויזיון האירופית, שבאות לידי ביטוי בטוק-בקים, בהערכת הסיכויים ובמיקומו המרשים של השיר בשערי ההימורים.
 
ובל זאת מסתערים על אירופה
 
בכל מקרה, חברי הלהקה נחושים להוציא את המיטב עבורם מן ההזדמנות החד-פעמית שנקרתה בדרכם. הם משדרים בטחון עצום בשיר וביכולתם. הם יודעים שהאירוויזיון לא חיכה להם והתחרות תמשיך להתקיים גם בלעדיהם. ובכל זאת, כפיו שקובי אוז התבטא כבר, הכוונה שלהם להביא את טיפקס לאירוויזיון ולא את האירוויזיון לטיפקס.
 
כבר בשלב זה, לפני התחרות והתוצאות, ההרגשה היא שהם רק הרוויחו מהסיטואציה. הבחירה בהם והיענותם לאתגר הלא-פשוט עשתה להם רק טוב. ניערה אותם, מטאפורית ומעשית. הזרימה דם חדש בעורקי הלהקה הוותיקה, פתחה להם את העיניים ועוררה בהם תיאבון לאתגרים, צלילים וקהלים חדשים, בעיקר בחו"ל.
 
האירוויזיון הצית אש יצירה כבויה, טען את הדרייב באנרגיות לא מוכרות, "פוש דה באטן" הוליד יצירה שאפילו לא ידעו שהיא נמצאת בקרבם, סימן כיוון חדש ללכת בו. הכניסה לאולפן בטרם-עת, שלא לפי הלו"ז המתוכנן, החייתה את הלהקה. היא מקליטה, חושבת על אלבום חדש, על הופעות בחו"ל, על יוזמות חדשות, על עתיד חדש. תשומת הלב הבינלאומית המחמיאה, מביאה התעניינות, חיזורים, הצעות. הכל עדיין בגדר מגעים, משאים ומתנים. החתימות, אם בכלל, תידחנה לבוקר שאחרי, אבל גם הטעם שווה משהו.
 
הם לא אומרים זאת בקול רם, אבל יפים הסיכויים שטיפקס אחרי האירוויזיון, תהיה להקה אחרת. הכיוון יהיה יותר רוק`נרולי, יותר קצב, יותר דינמיות, יותר התרחשות בימתית.
 
מי שראה את הלהקה בארבע הופעותיה בערב יום העצמאות, יכול היה לעמוד על טיבו של השינוי המתגבש. טיפקס של מחר היא להקה צעירה שמסתערת על אירופה, להכות אותה בכלי נשקה היא - לא צליל מקומי-שדרותי, אלא צליל ישראלי-בינלאומי. כמו שלא ציפיתם לסערת האדרנלין ולאמירה החשובה של "פוש דה באטן", סימכו על אוז שיידע איך לעשות זאת.


26/04/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (3 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
3. היתי אמש בתחרות "ויוה לאירוויזיון" באשדוד והיה פשוט מדהים
תמר , ת"א (28/04/2007) (לת)
2. ימח שמו של הממסד
רפי צבר , ת"א (28/04/2007)
1. מוסיקה מעניינת עם מסר כלל עולמי - ציניות
d , Tel Avid (27/04/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע