סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן השיעור – אחת ועוד אחת
 

 
 
מחזהו המוקדם של אז'ן יונסקו חוזר לבמה בגרסה "יהודית-יפנית" מפתיעה ומרתקת


נביא האבסורד והפרינג'
 
מבקרי תיאטרון הם כמו חתולים, רק עם הרבה יותר נשמות, שכל אחת מהן עלולה להגיע אל קצה בגלל הסקרנות המוליכה אותם לראות הצגה חדשה. וכשמדובר בפרינג', הסקרנות יכולה לחסל נשמות בקצב מהיר יותר. אבל הסקרנות ננשפה בעורפי לפני כשבועיים, כאשר באישון לילה, כשכבר סגרו את המטבח במסעדה שבה התרווחתי מעט אחרי הצגה, ניגש אליי מלצר חביב שזהותי הייתה ידועה לו איכשהו, ושואל אם אסכים לבוא לראות הצגה שלו.
 
התשובה המיידית במקרים כאלה, מבלי לבדוק בציציות, היא ש"אשמח לבוא, אם רק יהיה לי ערב פנוי”. מה שמוליך מיד למסירת כתובת האימייל, ולאנחת רווחה זמנית. במקרה הזה התעקש המלצר. זה "השיעור" של יונסקו, הוא אמר בחיוך נבוך, והמבוכה שלו עברה אליי. כשהאימייל הגיע, והמועד התאים, הסקרנות זקפה ראש.
 
אלה היו הנסיבות המיידיות לכך שהגעתי אמש לצוותא 2 לראות את "השיעור", מחזה במערכה אחת מאת אז'ן יונסקו, המחזאי הרומני-צרפתי, ויהודי מצד אמו, שמוכר בעיקר בזכות  "הכיסאות" (1952) ו"קרנפים" (1959), ובמכלול מחזותיו יכול להיחשב כנביא האבסורד והפרינג' של שנות ה-50 וה-60. את "השיעור", שהיה המחזה הקצר השלישי שלו, כתב יונסקו ב-1951, וכעבור שנה העלה אותו יחד עם המחזה הראשון שלו, "הזמרת הקירחת" שנכתב שנה קודם.
 
צמד המחזות הועלה באוקטובר 1952 בתיאטרון הקטן La Huchette, בגדה השמאלית של פריז, וירד אחרי חצי שנה. כעבור חמש שנים הפך המקום, על 85 המושבים שבו, לתיאטרון של יונסקו, ומאז ועד היום מועלה בו מדי ערב צמד המחזות, ויהיה מספר הצופים באולם כאשר יהיה, אך לפחות שניים. כך ראיתי אותם שם, בחברת עוד ארבעה צופים, בביקורי הראשון בפריז, במרץ 1972.
 
החוויה האמנותית מאותם ימים כבר קהתה, אך רישומה סייע דיו לסקרנות שעורר בי אותו מלצר ששמו יאיר שרמן, שלמד תיאטרון בניו יורק, חזר לארץ, ו"השיעור" הוא כרטיס הכניסה שלו, כבמאי ושחקן, לזירת התיאטרון הישראלי. אני יכול להעיד כי הסקרנות שלי לא הרגה הפעם אף אחת מנשמות-החתול-המבקר. להפך, היא מעוררת סקרנות רבה להמשך.

השיעור-ענקית.jpg 
"השיעור". צילום: שי להב
 
רב, תפילין ו"חדר"
 
בגרסתו המקורית "השיעור" מתאר את בואה של תלמידה חדשה אל ביתו של פרופסור לקבל שיעור לקראת מבחנים חשובים. השיעור מתחיל בשאלה "כמה זה אחת ועוד אחת" ומהר מאוד הופך, למרות אזהרותיה של סוכנת הבית, לעינוי אבסורדי המתחיל בשאלות אריתמטיות חוזרות ונשנות, עובר לפילולוגיה מסוכנת, ומשם אל הסיום הדרמטי המפתיע. מחזה קצר שניצב במקום מכובד מאוד בתולדות מחזות האבסורד, שיונסקו ובקט עיצבו עימם את תמונת התיאטרון העולמי שאחרי מלחמת העולם השנייה.
 
בגרסתו המרתקת של יאיר שרמן התלמידה הופכת לתלמיד, והעיצוב המיוחד של ההצגה נשען במידה רבה על מסורת התיאטרון היפני, עם תנועה מעובדת לפרטיה, איפור ותפאורה מסוגננת של אבי אוזן, הכוללת מצב של צלליות, תאורה מרשימה של קרן גרנק, מוזיקה מצוינת של לירון גרוסמן, ותלבושות אפקטיביות במיוחד של יערה שקד.
 
אבל מעבר לעיצוב החיצוני, שרמן, בסיועה של דנה רייך, תרגם וערך את המחזה כאילו הוא מתרחש ב"חדר יהודי". השינוי הזה מתברר במהלך הדברים, ומגיע לשיאו לקראת סיום, כאשר הפרופסור חושף את פאותיו הארוכות ואחר כך גם שולף תפילין.
 
במקור שולף המורה סרט זרוע עם צלב קרס, אך יונסקו כתב כי זו רק הצעה, ואמנם במהלך השנים ובגרסאות שונות בחרו הבמאים שהמורה ישלוף משהו אקטואלי למקום ולזמן. בחירתו של שרמן בעולם ה"חדר" ובתפילין, מעניקה למחזה משמעות מקומית, עכשווית.
 
שרמן הוא גם המגלם את דמות הפרופסור-הרב בתנופה ובאנרגטיות, והוא מפתח בהדרגה נבונה את המעבר שלו ממורה סבלני לרודן אכזר, ההודף את אזהרותיה של סוכנת הבית, שקארין היימן בשמלתה הגדולה מיטיבה לעצב את שתלטנותה הנכנעת.
 
מיכל גרס מגלמת להפליא, בקלילות פיזית, בנגינת קולה, את התלמיד המחונן שנכנס רך ומבולבל, ניצב בחיל ורעדה לפני רבו, מתבלבל בתשובות, מאבד קשר ונחלש, והיא מצליחה לחדור מבעד לעיצוב המוחצן אל תוככי הנפש התועה והמפוחדת.
 
בעוד עשרה ימים ייפתח אצלנו פסטיבל "לילה פרינג'” וה"השיעור" הזה נבחר לפתוח אותו בצוותא. אני מבטיח לשוב ולהיות שם.


למועדי מופעים >

22/04/2010   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (12 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
12. הצלחה
אריאל דה מגניפיסנט , (04/05/2010)
11. מ-ע-ו-ל-ה!!!
תומר , מודיעין (28/04/2010)
10. עיבוד מרשים!
יונה אוסטר , ירושלים (25/04/2010)
9. צוותא נותנים בראש!!!!
ארז , ת"א (25/04/2010)
8. הפקה בימוי ומשחק מעולים!!!
גיל , תל אביב (25/04/2010) (לת)
7. מעולה
נעה , תל אביב (25/04/2010)
6. אני בדרך
מירילי , ת"א (24/04/2010)
5. איזה כיף
נועה פיין , ney york - jerusael (23/04/2010)
4. הצגת השנה
מני לוין , תל אביב (23/04/2010)
3. המלצנ חמה
תמי אברמוביץ , ירושלים (22/04/2010)
2. ראיתי. מומלץ בחום!!!
יפעת , (22/04/2010)
1. איזה יופי!!!!
נעמה , תל אביב (22/04/2010) (לת)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע