סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: צבי גורן פסטיבל ישראל 2011 – ליידי טוויסטד
 

 
 
יצירת ביכורים מעניינת משתמשת ב"מקבת" כדי לספר איך יוצרים קולנוע ותיאטרון מסיפורים אישיים


הצצה אל מטבח יצירתי
 
ג'ייסון דנינו הולט הוא אחד הבוגרים הפוריים של הסטודיו למשחק ניסן נתיב, ועוד לפני שסיים את לימודיו כשחקן מבטיח כבר נודע כמנחה בשערים הטלוויזיוניים, והחל לאותת על כוונות נוספות כשביים בפסטיבל עכו, לפני כשמונה חודשים את ההצגה הקאמפית "משורה ישחרר רק המוות". בימים אלה גם הוקרן סרטו הדוקומנטרי על מפגשו המיוחד עם אמו אחרי שנים של ניתוק.
 
והנה עתה, במסגרת הפקות האולפן של פסטיבל ישראל 2011, הוא זכה לחשוף גם את יכולת הכתיבה המחזאית שלו במחזה השואב השראתו מ"מקבת" של שקספיר, וממחזות אחרים ארס-פואטיים העוסקים באמנות הבמה. החיבור בין ההשראות האלה בבימויו ובשיתוף-יצירה עם ארבעת השחקנים המשתתפים הניב ערב מעניין הבוחן בארבעה סיפורים המחוברים ביניהם בימוי, משחק ויצירה דרמטית ואת היחס ביניהם ובינם לבין המציאות של הנוטלים חלק בדרמה.
 
סיפור הפתיחה מגלה שחקנית הרוקדת לצלילי הלהיט TWISTED IN MY SOBRIETY של הזמרת טניטה טיקאראם ותנועותיה כאילו נקבעות בחוטים סמויים הנשלחים מידיו של גבר  הניצב על שולחן. תפקידו האמיתי בעניין נחשף רק בסיפור החותם את המחזה. כשמסתיים השיר הבובה עוברת אל פינת הבמה שבה ניצבים מראה גדולה, כסא וכן עם בובות ראש שעליהן פאות נוכריות. זה המקום וזו נקודת המונולוגים של שלוש שחקניות על התפקיד שלהן במציאות חייהן. חיים של סיוט נפשי ופיזי ש"כתמם לא יימחה".

טוויסטד-ענק-הילה.jpg
צילום: הילה אהרון בריק
 
המונולוג הראשון, של הבובה, מזניק  את הדרמה באמצעות סיפורה של בת (ליאל דניר) המחליטה לעשות מעשה כנגד עינויים שמענה אותה אביה המרוסק ממות אשתו, או אז מתברר כי אנו כבר מצויים על בימת צילומים של סרט, שהבמאית שלו  מנסה לעצב אותו בהתאמה לחייה שלה עם האב, וכדי להיפרע ממנו הפגיון הקולנועי שביד השחקנית שלה הופך להיות חי מאוד.
 
בסיפור הבא מתברר כי הסצנה הפילמאית הייתה למעשה סצינה מתוך מחזה המועלה בפרינג', וגם כאן הבמאית פוסעת צעד אחד רחוק מדי בניסיונותיה לשכנע שחקן ושחקנית לשחק מתוך החוויה האישית המכאיבה של כל אחד מהם. או אז מתברר כי כל מה שראינו עד כה היה מחזה שכותב המחזאי ושני התפקידים הראשיים מיועדים לו ובת זוגו. קולה של טניטה טיקאראם מבשר על התפנית החדשה והאחרונה בסדרה.
 
נשמע מסובך, או נשמע הזוי – הכל לפי הטעם האישי של הצופה. אני אהבתי את המשחק המשולש הזה בין הציטוטים מ"מקבת", בתרגום של רחל שור, לבין הפיתוח שהעניק לעניין דנינו הולט – השואב לא מעט משיעורי משחק – של היחס בין עולם אישי ופרטי לביטויו הבימתי האסוציאטיבי. כאילו הוזמנתי להציץ אל המטבח היצירתי. מי שסעד בו ודאי יכיר את הטמפרטורות הגבוהות והמלודרמטיות המעוותות שנשלפות בו מקרביהם של שחקנים, צעירים או מנוסים.
 
ג'ייסון דנינו הולט ביים את ההצגה ביד טובה, והרעיונות המסויטים של המחזה מוצגים בבהירות ובענייניות טובה – כלומר עם הגזמה מכוונת – במשחקם הטוב של מיקי ליאון, כבובנאי-מחזאי-שחקן, ליאל דניר כבובה-במאית תאטרון-בת זוגו של המחזאי, מגי אזרזר כבמאית קולנוע-שחקנית, ונעה בירון כשחקנית המחפשת את הדרך הנכונה למשחקה.
 
מוטי קליין עיצב תפאורה טובה וקלה של תפאורה באולפן, שהיא גם מרתף חזרות וביתו של המחזאי. התאורה הטובה של עדי שמרוני מאפיינת היטב את המצבים המשתנים ואת מיקומיהם, ברק איש שלום ושירה וויז עיצבו תלבושות יפות ומאפיינות, ומרינה בלטוב שבה והראתה מהי תנועה בימתית עניינית וטבעית. לצד הלהיט הנודע יש גם מוזיקת אווירה ואפקטים של גל לב.
 
הפקת ההצגה נעשתה בשיתוף עם המרכז הגאה בגן מאיר, תל אביב, ושם גם היא תועלה שוב בסוף השבוע.

למועדי מופעים >

31/05/2011   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע