סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
תיאטרון
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: אורית הראל "משחקים" בבית ליסין - מזעזעת ואמתית
 

 
 
ההצגה "משחקים בחצר האחורית" עדיין, למרבה הצער, רלוונטית כפי שהייתה. הצגה שכדאי לצפות בה - וחשוב לראות אותה


המחזה של עדנה מזי"א נושק לאקטואליה

כמעט 30 שנה חלפו מאז עלתה ההפקה הראשונה של "משחקים בחצר האחורית" מאת עדנה מזי"א בתיאטרון חיפה.

המחזה, שנכתב בהשראת פרשת האונס בשומרת, עלה ב-1993, אחרי זיכוי הנערים שהואשמו באונס קבוצתי בנערה בת 14 בערכאה ראשונה, ולפני ההרשעה של ארבעה מתוך חמישה מהם בערעור שהגישה המדינה, הרשעה שבעקבותיה הם קיבלו עונשים דומים למה שהמחזאית נתנה לדמויות הנערים במחזה. לפני כ-15 שנים עלתה הפקה שנייה של המחזה, הפעם בתיאטרון הקאמרי ובאולם קטן, שבו הכול התרחש בטווח נגיעה כמעט מהקהל.

עכשיו הוא עולה בהפקה שלישית, הפעם בבית ליסין, והוא עדיין – למרבה הצער – רלוונטי כפי שהיה, למרות שהחוק השתנה במקצת, למרות שהדיבור נעשה יותר פתוח לכאורה, למרות הרצון לראות את עצמנו כחברה מתקדמת ונאורה. למרות. ע"ע פרשת האונס באילת לפני כשנה לדוגמה.

היום, כמו אז, התחושה היא שהמחזה של מזי"א נושק לאקטואליה, והוא נותר כשהיה: דרמה דחוסה, שנוגעת באזמל חד בקצות העצבים, הצגה אפקטיבית להפליא, מזעזעת ואמתית-להכאיב.


משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון


משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון



כל שחקן בעצם מגלם שתי דמויות שונות

בישירות שמחדדת את כל תווי התמונה החברתית, העלילה נעה בין דבורי, הנערה שרק רוצה למצוא חן בעיני אסף, הנער שהיא מאוהבת בו והוא אחד מארבעת הנערים שמנצלים את תמימותה, חריגותה ונואשותה למניפולציות שסופן אונס, לבין דמויותיהם של התובעת ומולה ארבעת הסניגורים במשפט, כשאת התפקידים עוטים עליהם בעזרת גלימה דבורי וחבורת הנערים. כך יוצא שכל שחקן בעצם מגלם שתי דמויות שונות מעולמות שונים, כשההבדל הגדול מכולם הוא בין דבורי חסרת הביטחון, שרוצה לרצות, להתחבב ולהתקבל, לבין התובעת הקשוחה, החזקה, והעומדת על שלה.

מזי"א הצליחה ליצור דמויות בני נוער אמינות, שמדברות ומתנהגות בהתאם לגילן (כולל צילום בסמארטפון בגרסה הנוכחית), לבנות עלילה מרכזית שמתקדמת בקצב מצמית ולשזור בה באופן משכנע גם את ההליך המשפטי שבא אחריה. וגם – ואולי בעיקר – לדייק את המציאות הכול-כך מורכבת פסיכולוגית. מכאן נובע כוחו של המחזה הקצר והטעון הזה (שעה ורבע), שמשאיר את הצופים המומים בסופו. עובדה: זו ההפקה השלישית שאני רואה, וגם הפעם כשהאורות כבו בסופה, הקהל נותר שניות ארוכות בדומיה, ורק אז התעשת למחיאות כפיים. סוערות.

  



השחקנים, כולם, עושים את שלהם כהלכה


אחרי מיכל מתתיהו בחיפה וחני פירסטנברג בקאמרי, שהיו נהדרות כל אחת בדרכה כדבורי, נכנסת עכשיו לנעלי הנערה המורכבת הזו כרמל בין והיא מצליחה להעביר היטב את הפגיעות וחוסר הביטחון של דבורי שמבצבצים מתחת למעטה הקוּליות המדומה, מקרינה את התום והתמימות של מי שמרוב רצון למצוא חן מסתנוורת ואינה רואה את המניפולציות שעושה לה הנער שהיא אוהבת, ואיתו שאר חבריו. בדבורי שלה ברור לגמרי מה לא ברור לנערים שבעצם לא רואים אותה ממטר.

את הנערים מולה מגלמים יואב רוטמן (אסף, שבו היא חפצה), עמית פרנקו (סער, שמחזיק מעצמו הגברבר שבחבורה), מיכאל גבעתי (גידי, שכל הזמן מרגיש צורך להוכיח את גבריותו) ועידן שקרוקה (שמוליק, היחיד שרואה לאן הכול הולך ובעצם מחבב את דבורי, אבל נגרר עוד יותר אחרי חבריו).

הם כולם עושים את שלהם כהלכה, נטמעים בנערים שמשחקים לדבורי בראש ולמעשה – משחקים בחיים. שהם הורסים.


משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון



משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון


כלוב בסצנת האונס


ההצגה שראיתי הועלתה באולם הגדול של בית ליסין, שבימתו כווצה למגרש משחקים מעוגל ותַחוּם במרכזה, מעגל שבו עוצבה (בידי קרן גרנק) החצר האחורית המוזנחת ונהפך למעין כלוב בסצנת האונס. כלוב שמציב חיץ ומרחיק קצת את המתרחש מהקהל. אני לא יודעת אם זו תפיסה אמנותית מכוונת, אמצעי שנועד להקל את הסצנה הקשה על השחקנים, שילוב של שניהם או משהו אחר אבל כך או כך, הבמה והאולם הגדולים פחות הולמים לטעמי את המחזה הנוגע-מזעזע הזה.

עידו רוזנברג
ביים את ההצגה שכדאי לצפות בה - וחשוב לראות אותה. גם אם חלק ניכר מהצופים לא יודעים או זוכרים את פרשת שומרת, מציאות חיינו כאמור, עדיין חוזרת ומציפה פרשות דומות שמזכירות באופן המטלטל ביותר עד כמה אנחנו רחוקים עדיין כחברה מהבנה והפנמה של גבולות בינאישיים נכונים. כפי שכתב עמיתי צבי גורן ז"ל בביקורת על ההפקה הקודמת של המחזה בקאמרי: "צריך להמשיך להזעיק, ומוכרחים להאמין שפעמון התיאטרון יישמע."


משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון



משחקים בחצר האחורית, צילום: אור דנון

לרכישת כרטיסים


למועדי מופעים >

09/01/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע