סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מחול
לוח האירועים 2022 אוגוסט 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
28293031
ריאיון
 
מאת: ענת זכריה המחול הנצחי של טרישה בראון
 

 
 
אני חושבת שלעבודה של טרישה יש איכויות נצחיות ובאותה נשימה גם משמעות היסטורית. המשאלה שלי תהיה לשאת את המורשת שלה לעתיד בהתאם לרוחה, לשמור על העבודה אותנטית, ללמוד ללא הרף מהעקרונות הכוריאוגרפיים שלה ולהמשיך לעורר השראה ברקדנים ובקהל במשך שנים רבות."

שיחה עם קרולין לוקאס, המנהלת האמנותית של להקת טרישה בראון המגיעה להופעות בסוזן דלל לציון שנת היובל לפעילות הלהקה. על היחסים עם המנטורית פורצת הדרך, מחלוצות המחול הפוסט-מודרניסטי שגם לאחר מותה ממשיכה להשפיע על סצנת המחול העולמית


במרץ 2017 בגיל 80, מתה הכוריאוגרפית טרישה בראון, מיוצרות המחול החשובות והמשפיעות ביותר על המחול הפוסט-מודרני. במאמר ב"ניו יורק טיימס" לאחר מותה כתב עליה הרקדן המיתולוגי מיכאיל ברישניקוב שאף שיתף איתה פעולה: "עליך להשתמש במוחך ובעינייך ולנסות להשתלב בתוך הדברים - משימה שעשויה להימשך זמן רב מאוד. טרישה הייתה אדם משונה ובעל נקודת מבט איתנה, גם בכוריאוגרפיה שלה וגם בציוריה. לרקוד עמה הייתה בעבורי חוויה חשובה מאוד ובלתי נשכחת".
 
 
על גגות הסוהו
 
בראון למדה מחול מודרני במכללת מילס באוקלנד וב-1961 עברה לניו יורק והייתה מעורבת בהקמת קבוצת תיאטרון המחול האוונגרדית "ג'דסון". ב-1970 נמנתה עם מייסדי הקולקטיב הניסיוני  Grand Union ולצד זאת הקימה את להקת טרישה בראון.
 
באותו עשור היא העלתה עבודות בחללים לא שגרתיים ואף ללא מוזיקה. בין היתר העלתה את "הליכה על הקיר" בהשתתפות רקדנים קשורים לרתמות שהלכו על קירות ו"חתיכה של גג", שבה רקדניה פוזרו על גגות בתים בסוהו בניו יורק. בראון חקרה את התנועה עצמה, את התנועה של הגוף והתנועה בחלל, בלי משמעות מיוחדת, בלי סיפור מסגרת או אמירה, ללא שיקול רגשי או מעורבות אישית. תנועות פשוטות ויומיומיות באופן שמבטא פשטות ומבוצע באנרגיה יומיומית. העבודות הראשונות של בראון עסקו בחיפוש בלתי נלאה – אחר פריצת הגבולות של המחול המודרני, של מה זה בכלל מחול, מה הוא גוף אנושי ומה הוא הגוף האנושי שנע בחלל.  


Group primary accumulation - photo. S.Buttigieg 2016


יחד עם הכוריאוגרף מרס קנינגהם היא נחשבת לאחת ממייסדי זרם "המחול הטהור", שדגל באוטונומיה של המחול מאמנויות אחרות. הדרך המרכזית עימה הם עבדו הייתה ה-- Chance operation – שיטת המקריות, "החלטות" שלא מתבצעות על ידי הכוריאוגרף אלא באופן מכני "חיצוני", לדוגמה על ידי זריקת קוביות, אי צ'ינג, טבלאות של איברים ומשימות תנועתיות, החלפת אורות ברמזור וכולי. הריקודים הפכו להיות "קונספטואליים" - מבוססים על רעיון מארגן חיצוני והתרחקו מאמירה אישית של יוצר. בראון שאבה רעיונות ושיתפה פעולה עם זרמים אוונגרדיים אמנותיים כמו הדאדא, הפופ ארט והסוריאליזם. 
  
בשנות ה–80 החלה בראון ליצור עבודות לצלילי מוזיקה קלאסית ולצד זאת עבדה עם אמנים מוכרים בתחומם. כך, את המוזיקה ליצירה Set and Reset שהעלתה ב-1983 כתבה המוזיקאית לורי אנדרסון ואת הבמה עיצב האמן רוברט ראושנברג. ב-1991 הייתה בראון ליוצרת הראשונה שזכתה בפרס קרן מקארתור.
 
מאז שנות ה–80 מבוצעים ריקודיה של בראון על ידי להקות נוספות. בדצמבר 2012, לאחר כארבעה עשורים שבהם יצרה עבודות, הודיעה הלהקה כי שני ריקודיה החדשים יהיו האחרונים בקריירה שלה ולאחריהם היא תפרוש. שנתיים לפני מותה ב-2015 הגיעה הלהקה להופיע בפסטיבל ישראל במסגרת סיבוב הופעות עולמי והעלתה כאן מקבץ מיצירותיה האייקוניות, שקשרו 30 שנות יצירה. עכשיו הם חוזרים לכאן, לסוזן דלל, לציון שנת היובל לפעילות הלהקה. 
 

צילום:SANDY KORZEKWA
 
"טריטוריה חדשה בכל עבודה"
 
בשנת 1993, בראון מינתה את קרולין לוקאס לעוזרת הכוריאוגרפית שלה, "להיות העין החיצונית שלה", כפי שמעידה לוקאס, שהחזיקה בתפקיד במשך עשרים שנה עד שמונתה למנהלת אמנותית שותפה בשנת 2013. במהלך השנים האלה עבדה לוקאס בצמוד לבראון והייתה לחלק בלתי נפרד מתהליך היצירה של בראון. אחרי מותה לוקאס ממשיכה לתעד את עבודתה של בראון עבור ארכיון טרישה בראון, והיא כיום זו שמובילה את הלהקה.
 
"ראיתי את העבודה של טרישה לראשונה באקדמיה למוזיקה בברוקלין ב-1981 ומיד התאהבתי בה", היא מספרת על המפגש הראשון עם המנטורית שלה. "הייתי עדיין סטודנטית אבל עזבתי באותו ערב בידיעה שאני רוצה לרקוד עם טרישה בראון".
 
טרישיה בראון תמיד מיקמה את היצירות שלה גם בחללים ציבוריים ובחללי מוזיאונים, על גגות בתים בסוהו. מה היתרון בניסיון למקם את המחול בהקשרים תרבותיים נוספים ורחבים מהבמה הייעודית ואולם המופעים?
 
"אנחנו עובדים בטריטוריות שונות שהן לעיתים רחוקות מאותו תיאטרון פרוסניום, בו הקהל משקיף ישירות על הבמה. בין אם התפאורה שלנו היא גגות או גנים או גופי מים, מה שאנחנו מחפשים הוא למקם את העבודות כך שיווצר הדהוד בינן לבין הנוף שסובב אותן, שתיווצר תחושה של אינטימיות וגילוי. מפגש עם מחול במקומות לא צפויים הוא אירוע מעורר. בנוסף, כל מקום לא קונבנציונלי מעלה שורה של אתגרים שדורשת שיתוף פעולה של כל הצוות כדי למצוא ביחד פתרונות יצירתיים. טרישה חיפשה טריטוריה חדשה עם כל עבודה".   
 
מה החשיבות בהכנסת אמנויות, ומחול בפרט, למרחבים ציבוריים?
 
"להגיע לקהל רחב יותר ולהציע פרספקטיבה אחרת, לשנות את התפיסה שלנו לגבי איך אנחנו מסתכלים על ריקוד. צופים ש'נתקלים' במחול, לא תמיד יודעים מה תפקידם במערך הכללי: האם הם מתבקשים לעמוד ולצפות או אולי לשבת? האם הם אמורים להתמקד במחול וליצור מחויבות למופע עד תומו או שמא לחלוף על פניו, להעיף מבט ולהמשיך בדרכם? ואם יבחרו בדרך זו, מה הם מפסידים"? 
 

Watermoto, Photo: Alexander Robert recto



גאונות יצירתית ורוח חלוצית

 
מה הדבר שהכי נשאר איתך מהעבודה עם טרישה?
 
"הכל. החל מאוצר המילים התנועתי שלה ועד לגאונות היצירתית ולרוח החלוצית שלה, וכמובן חוש ההומור שלה. העבודה שלה חיה בזיכרון של השרירים שלי, יחד עם הכרת תודה עצומה על ההזדמנות לרקוד ולְנַתֵב בתוך הגוף עבודות כל כך יפה. טרישה ואני ראינו את אותם ניצוצות עפים, למזלי לעיתים היא הייתה רואה את הניצוץ מימין כשאני הסתכלתי שמאלה, ולהיפך".
 
מה היה האתגר הכי גדול שצריך היה לשלוט בו בעבודות של טרישה?
 
"כל אתגר במחול מבחינתי הוא חיובי ונפלא. בסופו של דבר מדובר היה באיך להניב זרימה של חומר ביטוי באמצעות הגוף בתוך מבנה כל כך פשוט. ואצל טרישה בשביל שזה יקרה, היית צריכה להגיע עם מאה אחוז ראש פתוח ומוכנות פיזית כדי לקבל על עצמך את ההכוונה שלה, בין אם זה היה להיות עדין ומדויק או פיזי פראי או אוורירי, וללמוד לסמוך על האינסטינקטים שלנו".
 
כשמרס קנינגהם מת הוא הורה בצוואתו להפסיק את פעילות הלהקה שנתיים בדיוק לאחר מותו בסיום "סיור מורשת". אתם בחרתם להמשיך לפעול. איך עובדת להקה שהכוריאוגרפית שלה לא חיה?
 
"כולנו למדנו לעומק ובקפדנות את התהליך הכוריאוגרפי שלה, תוך כדי ניסיון לעמוד בקצב הרוח והחזון יוצאי הדופן שלה. ואנחנו מנצלים חמישה עשורים של תמיכה ישירה של הבוגרים שלנו, את הניסיון שלנו בחזרות ואת התמיכה שלנו בבימוי העבודות מאז 1985, ואת העזרה שלנו בכוריאוגרפיה מאז 1995. אנחנו גם מנצלים את הארכיון העצום שלנו שכולל תיעוד בווידאו ותיעוד כתוב של תהליך החזרות היומיומי, ויש כמובן את ההופעות עצמן". 
 

קרולין לוקאס, צילום: Julieta-Cervantes


 
עיניים מאחורי הראש
 
להקת המחול טרישה בראון הופיעה בכל העולם. מה הכי מרגש אותך בהבאת היצירה לישראל?
 
"זה יהיה הביקור השלישי של הלהקה בישראל. יש לי זיכרונות טובים מאוד מההופעות שלנו כאן ב-2015 - זה היה הטיול הראשון שלי לכאן. והמופע Trisha Brown: In Plain Site מופע תלוי מקום שהתאמנו במיוחד לחללי התצוגה של מוזיאון ישראל מתוך הרפרטואר העצום של בראון, היה אחד האהובים עלי אי פעם. החופש שניתן לנו בתוך המוזיאון, החוויה המדהימה של ניווט בחלל עם אמנות, ומחול וקהל המתקיימים בקרבה כל כך גדולה, זה הרגיש לגמרי כמו הרפתקה שעשינו אותה ביחד".
 
עם איזה סוג של חוויה את מקווה שהקהל ייצא?
 
"חוויה שמעוררת השראה".
 
אם היית יכולה לקחת איתך לאי בודד יצירה אחת של טרישה בראון, איזו יצירה זו הייתה ולמה?
 
"כמעט בלתי אפשרי לבחור רק יצירה אחת, אבל הייתי אומרת Glacial Decoy - עבודה משנת 1979 שהייתה שיתוף פעולה בין טרישה בראון ורוברט ראושנברג, שיצר עבורה את התלבושות ואת כל האלמנטים הוויזואליים. זו עבודה שיש בה תהליך של גילוי אינסופי בתוך החומר התנועתי והיא דורשת סיבולת פיזית ודיוק בזמן ובמרחב. בנוסף היא מבוצעת בתוך דממה שמגבירה את חוש הראיה והשמיעה. הרקדנים בעבודה הזו זקוקים לעיניים בחלק האחורי של הראש כדי לזהות את הנשימות של בני הזוג בכדי להפוך את התנועה המשותפת לדבר אחד".


הלהקה שלכם חוגגת יובל, מה עוד אתם מאחלים לעצמכם?
 
"אני חושבת שלעבודה של טרישה יש איכויות נצחיות ובאותה נשימה גם משמעות היסטורית. המשאלה שלי תהיה לשאת את המורשת שלה לעתיד בהתאם לרוחה, לשמור על העבודה אותנטית, ללמוד ללא הרף מהעקרונות הכוריאוגרפיים שלה ולהמשיך לעורר השראה ברקדנים ובקהל במשך שנים רבות".

לרכישת כרטיסים
  
 


למועדי מופעים >

19/06/2022   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע