סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן מוצרט כפול שבע
 

 
 
עדית צבי, המנהלת האמנותית של עמותת רובינשטיין, על מרתון מוצרט במוזיאון תל-אביב


שימור המותג
 
רשמית מסרה עדית צבי המנהלת אמנותית של עמותת ארתור רובינשטיין לתקשורת שמרתון מוצרט ע"ש  ישה ביסטריצקי, מייסד עמותת רובינשטיין,  "מטרתו העיקרית היא לקדם ולעודד את אמנות הנגינה בפסנתר, ולקרב קהל ותיק וצעיר אל החוויה שכלי זה מעניק", אבל למעשה יש לו מטרה לא פחות חשובה והיא לשמר את חיוניותו של המותג עמותת ארתור רובינשטיין, את שמו של הפסנתרן, את שם העמותה וכמובן לתחזק את התחרות היוקרתית הנקראת על שמו ומתקיימת בישראל.
 
בימים שבהם כתבים מישראל שואלים האם קשה לעבוד עם המלחין רוסיני (כלומר מתוך מחשבה שהוא עדיין מתהלך בינינו) ובסקרים שהתקשורת הבינלאומית מקיימת בציבור הרחב באירופה ובצפון אמריקה שמות כמו פו'ציני, דביסי ואחרים בקושי מזכירים למישהו משהו ושמות של מלחינים איטלקיים זוכים לתשובה של "אה כן נזכרתי...זו פסטה",  מלאכת שימור המותג חשובה מאוד, בייחוד מכיוון שהתחרות מתקיימת רק בכל שנה שלישית.
 
לעדית צבי יש גם נימוקים אישיים משלה: "אני אישית, לא מסתפקת בפעולה אחת בזמן אחד. ולכן ניהול העמותה, הכנת התחרות שמתקיימת אחת לשלוש שנים, מפגשים עם עמיתים לניהול תחרויות אין בהם די".
 
שלושה פסנתרנים, שבעה קונצ'רטות
 
היסטוריה קצרה של התפקידים השונים שמילאה עדית לצד היותה עורכת ותיקה ב"קול המוזיקה" ( לאחרונה פרשה רשמית מן הרדיו) מלמדת על דפוס של שהות של מספר שנים בתפקיד אחד: ייסוד פסטיבל כפר בלום, ניהול התזמורת הקאמרית הישראלית ובמהלכו ייסוד פסטיבל "קלאסיקאמרי" באילת, למעשה פסטיבל המוזיקה הוותיק ביותר באילת. ובמהלך העשור האחרון ניהול מוזיקלי של עמותת ארתור רובינשטיין.   
 
בשנים הראשונות שלה בעמותה היא קיימה קונצרטים באילת בשיתוף עם רשת "ישרוטל". "זה לא עובד היום, גם כי העיר מוצפת פסטיבלי מוזיקה וגם כי כלכלית אנחנו לא עומדים בעלויות" מדגישה עדית.
 
לאחר ההצלחה של מרתון בטהובן שיזמה העמותה בשנה שעברה, יתקיים השנה מרתון המוקדש למוצרט. לדברי צבי: "המתכונת זהה: שלושה קונצרטים ובהם ינוגנו  שבעה קונצ'רטות בסך הכל. בראשון ב-2 בספטמבר הקונצ'רטו לשלושה פסנתרים ואחריו מס' 20 ומס' 21 המוכר יותר כ'אלווירה מדיגן' שם הסרט שבו מוצרט סיפק את פס הקול. למחרת יום שישי קונצ'רטות מס' 22 ו24 ובמוצ"ש קונצ'רטות 23 ו-27".
 
המרתון מתקיים במוזיאון תל-אביב לאמנות עם  הקאמרטה הישראלית ירושלים בניצוחו של  אבנר בירון. "זו תבנית נוחה מאוד. אולם נכון לסוג היצירות ולסוג הקהל. הקאמרטה היא גם התזמורת שהשתתפה בשלב הקונצ'רטו בתחרות. הכל מתחבר ומתקשר".
 
בהרהור בקול רם מספרת עדית צבי שהמכירה העיקרית היא של קונצרט הראשון "האם זה בגלל שבו מנגנים את הקונצ'רטו לשלושה פסנתרים, והמאזינים חושבים שהם מקבלים תמורה יותר גדולה לכספם." אני לא משוכנע ומציע את האפשרות שדווקא שני הקונצ'רטות מס' 20 ברה מינור ומס' 21 בדו מג'ור 'אלווירה' הם היותר מוכרים. הקונצ'רטו מס' 21 זכה לחיים משלו גם בזכות שיתוף המוזיקה שלו במופעי תרבות אחרים, אחד הנודעים שהם במופע של גדול הפנטומימאים במאה שעברה, מרסל מַרסוֹ, שיצר קטע מושלם שבו מוצרט מספק את המוזיקה ומרסו בעזרת שתי ידיו, משחק את אלוהים הבורא את העולם יש מאין. אבל יש עוד ועוד דוגמאות.
 
את הקונצ'רטות ינגנו  שלושה פסנתרנים שזכו בעבר בתחרות עמותת רובינשטיין ולדברי צבי "יש בהם מי שניגנו את מוצרט בתחרות ויש אחרים שנשמע אותם לראשונה כאן בנגינת מוצרט".
 
"דיוויד פונג האוסטרלי כבש את הקהל ואת השופטים כאן גם בנגינה קאמרית. ובכלל הוא איש של עוד אמנויות רבות ומשלב מדי פעם הופעות כפסנתרן בתערוכות של יצירות משלו ולומד כיום באוניברסיטת ייל, בהדרכת קלוד פרנק" היא מספרת. "יוֹל- אוֹם סוֹן, הקוריאנית שזכתה באן בפרס השלישי, היא כיום תלמידתו של אריה ורדי, בבית הספר הגבוה למוזיקה בהנובר ורצה מקונצרט לקונצרט בצפון אמריקה עם מגוון עצום של יצירות מרחמנינוב וגרשווין ועד לבטהובן ומוצרט.
 
ותיק המשתתפים הוא בנג'מין פרית' שחלק את הפרס הראשון לפני עשרים שנה בתחרות רובינשטיין, כשהיה בן 31, עם איאן פאונטיין. "פרית' עוסק כיום בעיקר בהוראה בלידס, אבל יש לו כאן קהל רב של מעריצים שזוכרים את התחרות הדרמטית וגם הופעות שונות שלו מאז".
 
האם זכייה בתחרות עבר מבטיחה הצלחה גדולה יותר אצל הקהל?

"לא בהכרח, יש גם מי שלא השאירו חותם והחזרתם לא משמעותית, אבל בסך הכל מי שהצליחו ויצרו לעצמם מעמד של חביב קהל יש להם סיכוי טוב בהמשך. מרתק גם לראות שהתחרות היא תחנה בדרך, בייחוד אצל הצעירים".

בנגמין-פרת-ודיויד-פונג.jpg 
מימין: בנג'מין פרית, משמאל: דיוויד פונג (צילום: יח"צ)

קהל אוהבי פסנתר
 
ברוח הימים האלה, יהיו שיחות עם הקהל לפני הקונצרטים?
 
"לא, אבל בכל קונצרט יקרא בני הנדל מכתבים של מוצרט. לא בהכרח מכתבים שנוגעים ישירות ליצירה שמנוגנת לפני או אחרי ההקראה אבל תהיה תמונה נוספת, צבע נוסף לאישיותו של מוצרט. בתום כל קונצרט, אני אראיין את אחד האורחים דיוויד פונג ביום חמישי, בנג'מין פרית' ביום שישי ויול-אום סון במוצאי שבת. במהלך הריאיון הם ינגנו יצירות לפסנתר".
 
מיהו הקהל שמגיע?
 
"זה קהל חופשי, אין מכירה מאורגנת לקבוצות או לוועדים. אני מזהה הרבה אוהבי פסנתר כמובן, אבל בתוך אוהבי הפסנתר יש  קבוצה מאוד נאמנה לעמותה ולתחרות רובינשטיין וגם הם ממלאים את האולמות".
 
מה עושה את מוצרט למיוחד כל כך כשמדברים על יצירות לפסנתר?
 
"השקיפות, הצלילות, מעין נגינה שבה אין מקום להסתתר מאחורי טכניקה מרשימה כמו ביצירות אחרות, כאן הכל צריך להיות בהיר, נגיש ולכאורה פשוט. לכאורה כי עם מוצרט גדלים, ככל שמתבגרים מבינים עד כמה קשה לנגן אותו. קסם המוזיקה שלו אינו שייך רק ליצירות לפסנתר אבל כאן החשיפה גדולה יותר".

יול-אום-סון--פסנתרנית.jpg
יול אום סון (תמונת יח"צ) 

בינתיים מתגבשת כבר התחרות הבאה באפריל הקרוב?
 
"כן, אנחנו מתקדמים לכיוון הזה, אבל כמי שאינה שוקטת על שמריה, אני כבר מכינה אירוע נוסף  - כינוס בישראל של הפדרציה לתחרויות בינלאומיות. עמותת ארתור רובינשטיין היא עמותה רשומה בפדרציה, וחברות בה 130 תחרויות בינלאומיות. בכנסים האחרונים השתתפו לפי קרבה גיאוגרפית נציגים שונים. באירופה מגיעים יותר ממאה ולארצות רחוקות יותר כמו קנדה או אוסטרליה מגיעים כמה עשרות. לכן לא ברור לי כיום מי יגיע לישראל.
 
"הכנס יימשך שלושה ימים ויהיה הרבה מה לשמוע, הנציגים יקשיבו למוזיקאים ישראלים, וכמובן שיסיירו קצת בארץ.  יש סיכוי שעמנואל אקס, זוכה תחרות רובינשטיין הראשונה יהיה באותו זמן, בשנת 2013, בארץ וישתתף גם הוא".
 
ועד אז, יש לנו מוצרט, כפול שבע.   

 

קונצרטי מרתון מוצרט  יתקיימו בין התאריכים 4-2 בספטמבר 2010 במוזיאון תל-אביב לאמנויות. כרטיסים במחיר 150 ₪ לקונצרט ניתן לרכוש במוזיאון תל אביב בטל' 03-6077020 . 15% הנחה לרוכשי כרטיסים לשלושת הקונצרטים, לידידי עמותת רובינשטיין, למחזיקי כרטיס אמריקן אקספרס, לידידי מוזיאון תל-אביב ולמנויי הקאמרטה הישראלית ירושלים.


למועדי מופעים >

29/08/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע