סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן חלון הראווה של המרכז למוזיקה י-ם
 

 
 

הד סלע, מנהל המרכז למוזיקה ירושלים על סדרת הדגל של המרכז, "ימקאמרי", המציינת 4 שנים



"הקהל הירושלמי שמרני יותר"
 
"קהל אוהבי המוזיקה בירושלים  פשוט לא ידע שחסרה לו סדרה קאמרית כזו. היום כשאנחנו כבר מציינים את שנתנו הרביעית, ברור לכל שלסדרה הקאמרית הזו יש מקום. מ-600 המקומות שבאולם 400 נמכרו למנויים ועוד 200 נמכרים בכל קונצרט" כך מספר  הד סלע, מנהל המרכז למוזיקה ירושלים, העומד מאחורי סדרת הקונצרטים באולם י.מ.ק.א, "ימקאמרי".
 
"כשהתחלנו לפני ארבע שנים היו לנו חששות כבדים", מוסיף סלע, " יודעי דבר אז אמרו שלסדרה קאמרית בירושלים אין סיכוי, אין די קהל, לקהל שישנו אין די ממון לרכוש כרטיסים ועוד כהנה וכהנה חששות שהתבדו במהלך התקופה. הסדרה פעילה והיא כוללת שלושה עשר קונצרטים בשנה. בקיצור התבדינו לטובה".
 
המרכז למוזיקה ירושלים נחשב במשך שנים לעריסה שבה שהו לפרקי זמן שונים טובי מוזיקאי ישראל בדור האחרון בני הארבעים-חמישים וכמובן צעירים מהם. רבים מהם עברו באחת המסגרות החינוכיות שהמרכז אחראי להן, יוקרתית במיוחד היא המסגרת של טיפוח המוזיקאים הצעירים המצטיינים. אלא שפעילות זאת המוכרת והידועה לא רק בישראל, היא במהותה חינוכית.
 
"סדרת הקונצרטים באולם י.מ.ק.א, משלימה את הפעילות החינוכית של המרכז" אומר סלע, "זו ההזדמנות שלנו להציג לקהל בירושלים את הבוגרים שלנו בהופעות עצמאיות או בשילוב עם הרכבים אחרים. למעשה הסדרה כולה צמחה מסדרה קטנה שיזם בשעתו בני גלעד, מנהלו הקודם של המרכז למוזיקה. מטרתה של הסדרה הקודמת הייתה להציג הרכב אחד בלבד והוא 'הרביעייה הירושלמית'. על בסיס אותה הצלחה קמה הסדרה הזאת.
 
"כיום הרכבים נוספים שצמחו במרכז כמו שלישיית ירושלים ורביעית אריאל וכמובן אמנים רבים שהמרכז טיפח. בסדרה ישנם גם שילובים לא מעטים שבוגרי המרכז מנגנים בהם ביחד עם הרכבים קיימים כמו למשל הקלרניתנית שרון קם עם הרביעייה האמריקאית. או תכנית שלמה שבה בני הזוג יונתן ענר הפסנתרן ושירלי בריל הקלרניתנית והכנר יהונתן בריק משתפים פעולה עם מוזיקאים מחו"ל. הרכב אחר ייווצר כשהצ'לן רפאל וולפיש, שהוא גם אחד המורים הבכירים לצ'לו יחבור לצמד נגנים ומורים, שניהם בוגרי המרכז הכנר חגי שחם והפסנתרן ארנון ארז".
 
"על הניהול האמנותי של הסדרה מופקד אסף לסטר, איש המרכז למוזיקה," מרחיב סלע, "בירושלים יש לנו קהל טוב, אלא שהוא שמרני יותר מן הקהל התל-אביבי ולכן התכניות של הרכבים שמופעים גם בתל אביב הן כמעט תמיד שמרניות יותר. למשל השילוב של ההרכב הקולי האנגלי '8 ווצ'ס' הוא למשל הרכב שעשוי להביא להרמת גבה או לתמיהה אצל הקהל שלנו. אני משוכנע שאחרי שישמעו את הזמרה הנפלאה שלהם יהיה פשוט יותר, אבל כרגע הרכב כזה הוא חריג בתפריט הירושלמי". 
 
הרבעייה-האמריקנית-Peter-Sch.jpg
הרביעיית האמריקנית (צילום: Peter Schaaf)


"ירושלים אחרת, בינלאומית
"

איך מושכים קהל בירושלים לסדרה קאמרית, הרי למרות שירושלים מצטיירת כעיר שפעילותה המוזיקלית הקאמרית מצומצמת יש בה בכל זאת סדרת אתנחתא החינמית, בימי שני, הסדרה במרכז טארג שבעין כרם, סדרה של האקדמיה למוזיקה, וגם קונצרטים קאמריים במוזיאון ישראל ובמוזיאון אנה טיכו.?

"נכון שישנן מסגרות נוספות, לא כל המסגרות שהזכרת הן קאמריות, 'אתנחתא' היא מסגרת שבה כלולים גם רסיטלים. כמנהל המרכז אני יכול כמובן להזכיר את הקונצרטים שאנחנו מקיימים באולם שבתוך המרכז שמושכות קהל מצומצם יותר. סדרות 'תגליות', סדרת שנברג וקונצרטים של אנסמבל מיתר שמיועדות מראש לקהל מצומצם של 'משוגעים לדבר'. לעומתם הסדרה 'ימקאמרי' עשירה, מופיעים בה גם כמה מן ההרכבים הטובים בעולם כיום אם זו רביעיית 'אֶבֶּן' מצרפת, רבייעית 'קאזאלס' מספרד, או הקונצרט המסקרן שבו ישיר כריסטוף פרגארדיין הגרמני את מחזור השירים 'מסע חורף' של שוברט עם הרכב כלי קנדי שכולל אקורדיון.
 
"י.מ.ק.א  אולי אינו האולם בעל האקוסטיקה האופטימלית, אבל מיקומו בלב העיר ומראהו שמזכיר לרבים ימים של ירושלים אחרת, בינלאומית, פתוחה. משהו בתוך המקום, בהליכה אליו, בכניסה דרך המסדרון הפתוח, במסך האדום בנברשת הגדולה יוצר אווירה של פעם שמושכת קהל". 
 

המרכז למוזיקה ירושלים (מקור: אתר המרכז)

הסדרה הזאת היא פעילות חריגה בכלל פעולות המרכז עניינו חינוך ושם הוא עובד לפי התרומות הוא מגייס ולא צריך להראות רווח או איזון?

 
"נכון. וזה מורכב, מצד אחד אנחנו משתדלים לשמור על מחיר הוגן – למי שרוכש את כל הסדרה העלות היא 75 שקלים לקונצרט. מצד שני אנחנו לא מקפחים את שכרם של האמנים, לרבות בוגרי המרכז. וכפי שציינת הסדרה ככלל היא חריגה במערך הפעולות של המרכז למוזיקה. כל יתר הפעילות  החינוכית במרכז ממומנת מתרומות. הסדרה שתקציבה הכולל הוא בין שלוש מאות לשלוש מאות וחמישים אלף שקלים בשנה  חייבת להחזיק את עצמה כלכלית, ואני שמח לומר שאנחנו מצליחים".
 
אתה יכול לאפיין את הקהל השמרני?

"קהל מבוגר, דומה ואולי בחלקים זהה לקהל של פסטיבל המוזיקה הקאמרית הבינלאומי, אלא ששם ישנם רבים שאינם ירושלמים. קהל שמנעד היצירות המודרניות שהוא מוכן לקבל  לצד שוברט, בטהובן ברהמס ודבוז'ק יהיה אולי ברטוק. כאמור ההרכב הווקאלי הוא למשל חריג. אם זאת אנחנו בהחלט פונים לקהל אחר. מציעים למשל לסטודנטים בעיר את כל הסדרה במחיר של 200 שקלים. יש כמה סטודנטים בקהל אבל נוכחותם אינה בולטת". 
 
הקונצרט הראשון בסדרה "ימקאמרי" יארח את הרביעייה האמריקנית ואת הקלרניתנית שרון קם. בתכנית: רביעיות מיתרים מאת בטהובן ושוסטקוביץ' וחמישיית קלרנית מאת ברהמס. הקונצרט יתקיים ביום חמישי, 14 באוקטובר 2010 ב-20:30 באולם י.מ.ק.א. להזמנת כרטיסים: 02-6241041.



06/10/2010   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. לא כך כ זול
ראובן עמיר , גונן (08/10/2010)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע