סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: עמוס אורן בהופעה: אביתר בנאי, חסידירוק
 

 
 
בנאי מציע שילוב יפה של חול ופיוט, יום-יום וקודש. תצרף של תוכן, שירת מלאכים ומוזיקה משובחת


זאפה קטן על אביתר בנאי. אחרי שני קייצים רצופים בשוני, מה זה זאפה תל אביב בשבילו. שני לילות ברצף סולד אאוט. ובכל זאת מפליא הרכב הקהל. המיעוט של חובשי כיפות ועטויות שביסים ומטפחות. אולי מחשש לאי-כשרותו של המטבח, אולי רתיעה מהפיכתו של אביתר בנאי למאמין מחמד בעבור קהל חילוני. מחמד מלשון חמדה ותשוקה, לא נחמדות בעלמא.

בעיקר צעירים. הרבה מאוד צעירות. ופה ושם מעט פרצופים מבוגרים. זה מה שעושה ההליכה של בנאי בתפר שבין מוזיקה לאמונה. כלומר, המוזיקה היא מוזיקה, אבל התכנים נשאבים מעולמות הדת, המסורת והאמונה היהודית, פסוקים, ציטטות, רעיונות מספרי הקודש. לאנשים שמחפשים משמעות להיאחז בה. מוצאים אותו בשילוב היפה של חול ופיוט, יום-יום וקודש. תצרף של תוכן, שירת מלאכים ומוזיקה משובחת.

מפליג עם השירים החדשים

הופעה של אביתר בנאי נשמעת בשקיקה כמו היתה שיעור תורה ממכר מפי רב כריזמטי. לפרקים היא מדיטטיבית, מזוקקת וטהורה ברוחניותה. לפעמים היא ליטורגית, חורגת בדעתנותה ובחיפושיה מניגון יהודי גם למזמורים כנסייתיים-כמו-נוצריים, כשאת המדרגות לשמים, או לגן עדן אם תעדיפו, סוללים הסאונד שבנתה ההפקה המוזיקלית של אמיר צורף והליווי ההדוק והמוביל של צח דרורי בנגינת הקלידים ובתפעול הסאמפלרים והמחשב.

מתוך 11 שירים באלבומו החדש, כולל אביתר בנאי עשרה במופע הנוכחי. אחוז מרשים שמאפיין בדרך כלל זמרים מתחילים עם אלבום בכורה ורפרטואר קצר. והנה הוא, הוותיק, שם כמעט את כל האלבום על הבמה (להוציא את "גל", וחבל). זו אמירה יוצאת דופן.

לא רק שבנאי עומד מאחורי האלבום החדש, שזה מובן מאליו, אלא שרבה חשיבותו בעיניו, כך שאינו חושש להפליג עם שירים חדשים. כאילו זאת התחלה חדשה. ובאמת, את "יפה כלבנה" אפשר לראות בלא מעט שירים ומובנים כ"ילדותו השנייה" של אביתר, כשהוא חווה את הילדות מחדש באמצעות ודרך ילדיו.

ועם זאת, השירים החדשים הם עדיין רק מחצית מרפרטואר ההופעה הכולל כשני תריסרים. ביניהם הוא משלב שירים מוכרים, בעיקר משני אלבומיו האחרונים - "אותיות פורחות באוויר" (09') ו"עומד על נייר" (05'), שסימנו התעמקותו באמונה ואת חזרתו בתשובה, ורק שני להיטי חובה מאלבום הבכורה שלו (97') ועוד שניים-שלושה נוספים שצבר במהלך הדרך.

כצפוי, מרבית החדשים, שבעה, מרוכזים במחצית הראשונה של ההופעה. מגבשים אותה לאמירה אחידה, כשגם הישנים והמוכרים נארגים-נרקמים לתוכה, כאילו היו שם מתמיד. ככה זה שדרורי בסביבה, מסתתר אמנם בענווה ובצניעות תחת מגבעת צבעונית מסוגננת, אך הוא המוזיקאי המרכזי בהרכב, אחראי לטון ולבצע בדילוגים שלו בין עמדת המחשב מאחור לקלידים שבחזית. וככה זה כשלצידך פרטנרים מעולים נוספים כיהוא ירון בבס, קונטרבס ובשירה, מוטי ביקובסקי בגיטרות, אביב ברק בתופים ורועי חרמון בחצוצרה ובקלידים נוספים.

   

מגוון של תנועות תפילה

ההתחלה מאכזבת. חסרת חן. לא זוכר אם בכלל נכחתי אי פעם בהופעה שהתחילה בכך שהזמר מקדים להציג במלים את השיר הראשון ("יפה כלבנה"), ועוד חוזר על ההתנהלות המביכה גם לפני השיר השני ("עד"). למרבה המזל, אחרי שבנאי מתנצל על כך שהוא מרבה לדבר, הוא נרגע בהמשך ונותן לשירים לדבר בעדו, כפי שהיה צריך לעשות מלכתחילה. אפרופו דיבור: זה של בנאי שקט מדי, בדיקציה לא ברורה, כמו מלמול לתוך זקנו, ואשרי המאזין שקולט, שומע ומבין. אני התקשיתי.

בתחילה הוא מלווה את עצמו בגיטרה חשמלית, עובר לאקוסטית (ב"ילדים" למשל) ומדי פעם מגיח אל הקלידים בחזית, שמוקמו - מן הסתם בשל מגבלות הבמה הקטנה בזאפה - בזווית אלכסונית ובעייתית, כשהוא מסב חצי-ימינה ומפנה לקהל את פרופיל שמאל. משונה. רק בשירים בודדים הוא שר ללא ליווי עצמי.

אגב ההתנהלות הבימתית שלו, בשירה תוך כדי עמידה, היא מגוון של תנועות תפילה. גם השמרנית והמקובלת, כלולב, מאחור לפנים, או בדבקות מצד לצד, אך גם בזרימה גלית מכפות הרגליים אל הראש ובחזרה, כשהטיית הגוף היא לאחור, בהרמת הגיטרה קדימה ולמעלה. חסידירוק.

"יש לי סיכוי להינצל" הוא הראשון בשני להיטי העבר הגדולים. התזמור שלו מניפתי, נושא גוון קונצרטי. "נער" זוכה לעיבוד הופעה מרשים, מלא אווירה, טעון ואנרגטי. "אבא" (שלו או שזה האבא שבתוכו?) נשען על האהבה שמניעה את העולם, והופך כבר לתפילה בציבור, כשבמרכזו ניגון ללא מלים. "שאו שערים", גיחה ראשונה שלו לקלידים הוא תרומה ליטורגית יהודית, ו"גנב" הוא אַפֶּר ראשון, מלווה בתאורה מרצדת ובג'סטות של ראפר.

האווירה מתלהטת. הקצב גובר. "אותיות פורחות באוויר" מתחבר באלגנטיות ל"תחרות כלבים", ערבוב טעון ויפה של חשמל ואקוסטיות, של קודש וחול, ואנרגיה ריתם'נבלוזית; "תל אביב" הוא שיא הרעש והרוק'נרול בערב, אורבניות חריפה על גבול הדיסטורשן, כשגם "מחיאות כפיים" המשמעותי מבחינתו נצבע בגוני רוק. אולם הכי מפתיע הוא העיבוד ההיפ-הופי פורק העול של "כלום לא עצוב", להיט מראשית הדרך.

עוד שיר מוכר מהימים ההם הוא "כשזה עמוק", שאביתר שר עם קורין אלאל באלבום החברים שלה (מ-97'). הפעם בנאי (בקלידים) הוא המארח, ויהוא ירון הוא האורח שמקבל הזדמנות לפרשנות הייחודית שלו. וכשהוא מנגן גופו של בנאי מתפלל, כמו סוגד לו.

שני שירים ברצף מאלבומו הקודם, שיר הנושא "לילה כיום יאיר", ולהיט הענקים "עד מחר", זוכים להיענות יפה ולשירת רבים מרשימה מצד הקהל, ומסיימים את החלק הרשמי של ההופעה.

אביב גפן מפתיע

להדרנים שב אביתר עם ירון וחרמון, לביצוע אמיץ ומרטיט לרגעים של "שלוש תנועות", ניגון שכולו פיוט ותפילה ללא מלים. דרורי מצטרף ל-I Love You והופך אותו בנגינת הסאמפלרים למזמור גרגוריאני, שמסתיים ביבבה של חצוצרה. ביקובסקי ואביב חוזרים כדי להשתתף בגרסתו של אביתר ל"חתונה לבנה" של שלום חנוך.

החברות שנרקמה בין אביתר לאביב גפן בקיץ שעבר נשארה אמיצה, וגפן מפתיע באמצע הלילה בגיחה לביצוע משותף של שירם "יש שמים מעליי". ההתרגשות מהווה פלטפורמה לעוד שיר ותיק, "מתנות" מ"עומד על נייר", פולק צוהל וסוחף, כשבנאי משתעשע בשירת פאלצטו, והקהל נענה בשירת רבים.

   

למרבה האכזבה, הוא לא חזר לסט הדרנים שני. הקהל, שאולי שבע ממה ששמע עד כה, לא ניסה לשכנע אותו לשוב, לשיר את "אב הרחמן" ו"שביר", שהיו ברשימה המיועדת. "אתה מבין למה אני מעדיף לראות הופעות בבארבי?", אומר לי עמית לשולחן. "שם זה לא היה קורה. בעמידה יש אנרגיות אחרות. שם הקהל לא היה מוותר על הדרן נוסף".

יכול להיות שהוא צודק. בישיבה נעשים מפונקים. לא מתאמצים ולא משקיעים, וגם אוכלים אותה. יש "מתנות", אבל אין מתנות חינם.

אביתר בנאי. יפה כלבנה ההופעה. זאפה תל אביב. 16 באוקטובר 2013


למועדי מופעים >

22/10/2013   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע