סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן סטנלי ספרבר ות' חיפה ביצירות מופת
 

 
 
קונצרט רב משתתפים לציון יום הולדת שמונים למנצח סטנלי ספֶּרבֶּר, עם תזמורת סימפונית חיפה, אותה ניהל במשך חמש-עשרה שנים


לא איש של  חגיגות יום הולדת 

בתחילת השבוע הבא ינצח סטנלי ספֶּרבֶּר, על תזמורת סימפונית חיפה -  שאותה ניהל במשך חמש-עשרה שנים ושבסיומן הוענק לו התואר 'מנצח כבוד' - בשתי יצירות שהוא אוהב מאד: "נעים זמירות ישראל" של פאול בן–חיים ו"רקוויאם" של מוצרט. בכותרת המשנה של הקונצרט נכתב: "הוקרה מיוחדת לסטנלי ספרבר שהיה מנהלה של התזמורת הסימפונית חיפה בין השנים 1985 ו-2000."

לביצוע היצירה של מוצרט, מצטרפים לתזמורת ארבעה סולנים: הזמרים דניאלה סקורקה - סופרן, ניצן אלון - מצו סופרן, רון זילברשטיין - טנור ועודד רייך - בריטון;  שלוש מקהלות: מקהלת האקדמיה למוסיקה ולמחול שסטנלי ספרבר הוא מנהלה ומנצחה הראשי מזה שנים; מקהלת 'אודיאנה' שעליה מנצחת ענת אהרוני ומקהלת 'בת-שיר' מחיפה, שעליה מנצחת טלי וייסמן.

לוח הזמנים של ספרבר, הולך ונעשה צפוף לקראת הקונצרטים. אנחנו מנהלים שיחה טלפונית כשסטנלי  - לאחר יום חזרות עם התזמורת  בחיפה -  נוהג ברכבו לירושלים לעבוד עם המקהלה שלו. "מנצחות המקהלות  היו תלמידות שלי" הוא מציין ולעובדה זו יש משמעות חוץ מוסיקלית ועוד נשוב אל הקשר.  


התזמורת הסימפונית חיפה, צילום: ארז חיון


מנצח ושופט טניס

בספרו "בין השורות – סיפורים של מנצח ושופט טניס,"  כותב סטנלי ספֶּרבֶּר על המפגש הראשון שהיה לו עם אריה גוּראֵל,  אז ראש עיריית חיפה, מיד לאחר שנבחר להיות המנהל המוסיקלי של התזמורת הסימפונית חיפה: 'זה היה בשנת 1985 הוזמנתי לארוחת 'היכרות' עם ראש העירייה,  כותב ספרבר. גוראל בירך אותי על המינוי ועל התפקיד החדש וטרח להצהיר כבר בתחילת המפגש שהוא לא אוהב מוסיקה קלאסית. הוא מיד הוסיף שאשתו, לעומת זאת, מאד אוהבת מוסיקה והיא מנויה של התזמורת הסימפונית. הוא התפאר בכך שהוא בעצמו מסיע אותה לקונצרטים ובא לאסוף אותה כשהקונצרט מסתיים.
 
בין האורחים הרבים שהזמין המנהל המוסיקלי סטנלי ספרבר, לבמת התזמורת הצפונית היה גם המנצח הישראלי יואל לוי. היום, כשלושים וחמש שנים מאוחר יותר, יואל לוי הוא למעשה המנהל המוסיקלי של התזמורת והוא זה שמזמין את סטנלי ספרבר לנצח על סדרת קונצרטים שבועות ספורים אחרי שמלאו לו, לסטנלי, שמונים."

נשארו נגנים מן התקופה שבה ניהלת את התזמורת?


"כן  בתזמורת יש  שישה נגנים מן התקופה שלי."   


נתחיל עם הגיל, אתה מנצח, נוסע לחזרות בחיפה, בירושלים ובתל אביב וזה עוד לפני הקונצרטים החלו, איך אתה שומר על כושר?

"ראשית כל, בחודש שעבר מלאו לי שמונים, אני לא איש של חגיגות גדולות עשינו ארוחה משפחתית לציון האירוע. אני מזכיר לך שאני עדיין שופט בינלאומי בטניס ומשחק טניס בקביעות. בחודש הבא אני אשפוט במשחקים בין נבחרות ישראל ודרום-אפריקה, שיתקיימו בארץ. אני גם הולך בקביעות לחדר כושר והכי חשוב שעדיין מאד נעים לי השילוב של שני המקצועות האלה.
 
כששוחחנו לפני כמה שנים אמרת שאתה תפסיק לשפוט במשחקי טניס.

"ואני אפסיק כמו שאמרתי אבל כל עוד שאני שומע ורואה, אין  סיבה שאפסיק לעסוק בטניס. כאשר שחקן בא אלי ואומר לי: 'אתה עיוור' אני אומר לו: 'לא. אני חרש!". כשהשיפוט שלי לא מוצא חן בעיני מהאוהדים של נבחרת ישראל אז אני שומע קריאות כמו : 'סטנלי חזור לאופרה!'" 
 

ניצן אלון, צילום: יפעת יוגב



כולם היו בני

 
את התכנית אתה בחרת?

"אני בחרתי את ה'מוצרט' וכשבקשו בתזמורת יצירה ישראלית, אני בחרתי את היצירה של בן חיים. אני מאד אוהב את היצירה הזאת של בן חיים. הבחירה נבעה מן הרצון לבנות תכנית מעניינת ואני חושב ש"נעים זמירות ישראל" היא אחת מיצירות המופת של בן-חיים. בן חיים לדעתי הוא המלחין הישראלי החשוב ביותר בכל תולדות המוסיקה בארץ. כן וגם היצירה של מוצרט היא יצירה 'לא רעה' גם היא יצירת מופת אז בחרתי שתי יצירות בולטות."
 
אני מנסה לראות את הדברים מזווית הראיה של הקהל, הקהל רואה מולו תזמורת ומקהלה גדולה, למעשה שלוש מקהלות, ארבעה סולנים ותזמורת. לקהל אין מושג וגם אין סיבה שיהיה לו מושג איך מכינים גוף כזה מורכב ולכן ההשאלה המתבקשת היא איך זה או איך אתה עובד?   
 
"העבודה נחלקת. אנחנו משוחחים כעת, כמה ימים לפני הקונצרט ואני יכול לספר לך שלפני שלושה ימים עבדתי עם הזמרים ליד הפסנתר אצלי בבית. קודם לכן שלחתי למקהלות הצפוניות  (אודיאנה ובת שיר) את התווים. שתי המנצחות היו תלמידות שלי, ענת אהרוני וטלי וייסמן.  אני מדבר על התווים עם הסימונים שלי, שהן מכירות. ביום ראשון עשיתי חזרה של שעתיים וחצי עם שתי המקהלות. ואחרי זה חזרה של שלוש שעות עם המקהלות ועם התזמורת. ביום שני עשיתי חזרה ארוכה עם התזמורת על היצירה של בן חיים ואני בדרך לחזרה עם המקהלה הקאמרית בירושלים. מחברים את הכול לאט לאט וזו כמובן אינה הפעם הראשונה  שהדברים מתנהלים כך. ואם הזכרתי את המנצחות של שתי המקהלות הרי גם ארבעת הזמרים הסולנים  הם בוגרי המקהלה הקאמרית של האקדמיה בירושלים. אז בעצם  "כולם היו בני." 


מקהלת אודיאנה, צילום: אנטון צ'יקישב
  


כולם היו בני מתאים לקונצרט יום הולדת?
 
"כאמור, זה לא קונצרט יום הולדת אבל מאד נעים להכין תכנית כזאת. ומאד נעים לחזור לתזמורת אחרי כל כך הרבה שנים."
 
הבחירה ביצירות האלה  משמעותית בשבילך
 
"היצירות לא צריכות הצדקה הן מדברות בעד עצמן. 'נעים זמירות ישראל' היא  יצירה קלאסית ישראלית. אני מאד אוהב את היצירה. אבל אני חייב לספר לך שבהוצאת המוסיקה הישראלית עד היום לא ראו לנכון להדפיס את היצירה. היצירה נמצאת רק בכתב ידו של המלחין וזה כמובן מאד מקשה על ההכנה. זה לא יאמן שאחת מיצירות המופת שחוברו כאן בישראל, עדיין נמצאת בכתב יד. אילו יכולתי להראות לך את התווים אתה היית נאנק מכאבים."
בתגובה למצב הפיזי של היצירה צריך להכיר כאן ש"נעים זמירות ישראל' חוברה בדיוק לפני שבעים שנה להזמנת קרן סרגיי קוסביצקי.  ביצוע הבכורה נדחה מטעמים שאינם קשורים למלחין וליצירה ובסופו של דבר 'נעים זמירות ישראל' נוגנה לראשונה בשנת 1956  במסגרת הקונצרטים החגיגיים ציון מלאת עשרים שנה להקמת התזמורת הפילהרמונית הישראלית. 
 

דניאלה סקורקה, צילום: יואל לוי

יצירות מופת


הרקוויאם של מוצרט היא כמובן יצירה מפורסמת ויפהפייה, שאינה צריכה כל הצדקה לביצוע מחודש ובכל זאת מה לדעתך היא אומרת לקהל בשנת 2022.

 
"יש יצירות שעוברות מדור לדור את מבחן הזמן. הרקוויאם של מוצרט היא אחת היצירות שתישאר לנֶצַח. מה שמעניין הוא שהיצירה היא כל כך טובה וכל כך מעניינת שבכל פעם שאני אמור לנצח עליה, ובכל פעם אני עובד עליה עם פרטיטורה נקיה (ללא סימונים מביצועים קודמים, לא של סטנלי ספרבר ולא של אחרים. י"ש), אני מוצא או מגלה דברים שלא ראיתי בפעם הקודמת. כך שלמעשה בשבילי היא כמו יצירה חדשה. כמו יין טוב הרקוויאם הוא יצירה שמשתבחת עם השנים."
 
 "מעשית אני יושב עם עצמי כחודש לפני החזרה הראשונה ובודק האם הקונצפט מגובש.  אני שואל את עצמי הרבה שאלות ובסך הכל עשיתי די הרבה שינויים מאז הפעם האחרונה שניצחתי על הרקוויאם. תראה, אנחנו  משתנים,  אני משתנה ואתה גם משתנה.   עם השנים ההתבוננות שלך ביצירת אמנות, בציור או ביצירה מוסיקלית – משתנה ולכן בשבילי זו חוויה חדשה-ישנה." 
 



מימין: עטיפת הספר, "בין הקווים", 2018.  משמאל: סטנלי ספרבר, צילום: יעקב אבירם


למעשה יש בקונצרט הזה לא רק שלוש מקהלות וסולנים אלא למעשה שתי תזמורות בקונצרט הזה. תזמורת קטנה יותר ביצירה של מוצרט ותזמורת גדולה ביצירה של בן חיים
 
"אתה צודק, היצירה של בן חיים כתובה לתזמורת סימפונית גדולה ומוצרט התזמורת קטנה כולל המיתרים, הנשיפה מעץ והטימפני, התפקיד המעניין ביצירה הוא של שלושה טרומבונים שמשמשים     
את מוצרט כדי להכפיל את צליל המקהלה. בתזמורת חיפה יש שלושה נגני טרומבון מצוינים בחיפה ואז זה עובד יפה."


 
מימין: רון זילברשטיין, צילום: נועם פרידמן. משמאל: עודד רייך, צילום: מריה רוזנבלט



הקונצרטים יתקיימו ב - 20, 21 בפברואר 2022 באודיטוריום חיפה
לרכישת כרטיסים 
    


למועדי מופעים >

15/02/2022   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע