סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
כתבה
 
מאת: עמוס אורן פותח קופה: להעדיף איכות על כמות
 

 
 


בהיעדר ועדה שתשנה את הקריטריונים לתמיכה הציבורית בתיאטראות, נקבעת התמיכה הכספית על פי כמות ההפקות של כל תיאטרון ולא על פי מדד איכות מוסכם. עמוס אורן קורא להקמת ועדה שתשנה את המצב הקיים.

11 משתנים

בראש סדר יומה של ועדת הקריטריונים לתמיכת המדינה בתיאטרון הציבורי בארץ, לכשתמונה ולכשתוקם על ידי המועצה הישראלית לתרבות ולאמנות, תעמוד דרישה-הצעה לתיקון המבחנים (קריטריונים) לתמיכה, המוכרת כתקנה 46.

באמצעות תקנה זו, מסייעת המדינה בתמיכה כספית לתיאטרונים שמדור התיאטרון של המועצה המליץ עליהם לאחר שהתקיימו בו שלושה תנאים בסיסיים: עיקר פעילותו יצירת הפקות; הוא בעל רמה אמנותית נאותה; הוא מציג רפרטואר מגוון של הצגות.

מאז 2005 שיעור התמיכה של המדינה בתיאטרון נקבע לפי 11 משתנים, בהתאם למשקלו היחסי (באחוזים) של כל משתנה. וזו רשימת ה-11:

1. כמות ההפקות (25%)
2. כמות ההרצות (20%)
3. מיקום התיאטרון (6%)
4. מיקום ההרצות (8%)
5. ותק (6%)
6. ייחוד לשוני (7%)
7. רפרטואר (9%)
8. מורכבות ההפקות (6%)
9. עידוד יוצרים ומבצעים בתחילת דרכם (5%)
10. תרומה לקהילה וחינוך לתיאטרון (4%)
11. עידוד הפקות פרינג` (4%)

יובהר, שכל התיאטרונים הנתמכים בארץ, 27 בסך הכל, נכון ל-2005 - גדולים, קטנים וגם תיאטרוני ילדים - חולקים בעוגת 100 האחוזים דלעיל.

דרושה ועדת קריטריונים

כאמור בפתיחה, אין היום ועדת קריטריונים. הזנחה וסחבת מצד המועצה לתרבות ולאמנות, האחראית למינויה. ועדה כזו נחוצה גם למעקב שוטף וגם לעדכון המבחנים, דבר שנדרש לנוכח התמורות בתיאטרון הישראלי בשנים האחרונות. בעיקר עם הנטייה הגוברת של התיאטרון הציבורי להעלות הצגות מסחריות (שלא תמיד הן מסחריות בדיעבד) וקיפוחן של מה שנקרא הפקות איכות. זו תוצאה אירונית של הפעלת משתני האיכות, שמצד אחד, תיקנו במידה מסוימת עיוותי עבר, אך מצד שני, עודדו - בהענקת תמריץ נמוך יחסית להפקות אמנותיות-איכותיות - פריחה של הפקות מסחריות.

מתי תתכנס ועדת הקריטריונים הבאה? בטרם מונתה, אין תאריך. אולם היא תתכנס תחת מנהל חדש למחלקת התיאטרון במינהל התרבות, עם פרישתה של המנהלת היוצאת, דיתי רונן, בסוף דצמבר האחרון, לאחר כשמונה שנות פעילות במינהל. כהונתה של רונן הייתה אינטנסיבית ונמרצת וההמלצות שהיא גיבשה לתיקון מבחני התמיכה, יונחו על שולחן הוועדה. מסמך ברוח זו יתפרסם בדו"ח פיל"ת הקרוב, לסיכום הפעילות של התיאטרונים הציבוריים בישראל לשנת 2006.

המצב הקיים מעודד מרוץ חימוש בהפקות מסחריות

קרוב לוודאי שהמלצות אלה יקראו להעמיד את משתנה האיכות בראש המבחנים ויקראו לעידוד ההפקות האמנותיות על חשבון ההפקות המסחריות. זאת מתוך הכרה שהמבנה הנוכחי של הקריטריונים מעניק משקל גבוה יחסית (45%!) למדדי הפעילות הכמותיים - 25% להפקות ו-20% להרצות של הצגות. לעומת משקל נמוך יחסית למדדים שמתייחסים לאיכות האמנותית.

בגרסה המקורית של המבחנים, מדד האיכות התקרב לכ-30%. אך מאז פורק למרכיבי משנה (חמשת האחרונים, 11-7 ברשימת המשתנים), רק מדדי הייחוד הרפרטוארי (9%) ומורכבות ההפקות (6%) נותרו לשקף בפועל מרכיבי איכות, שעה שהמרכיבים האחרים (11-9, עידוד יוצרים ומבצעים בתחילת דרכם- 5%, תרומה לקהילה וחינוך לתיאטרון - 4% ועידוד הפקות פרינג` - 4%) לא תורמים ישירות לאיכות ההפקה, רק מבטאים מדיניות והצהרת כוונות. כתוצאה, משתנה האיכות קטן מ-28% ל-15% בלבד.

מנהלי תיאטרונים, הקטנים דווקא, מעוניינים לשנות את המצב. הם מבקשים להפוך את רשימת המשתנים על פיה, ולהעמיד בראשם דווקא את מרכיב האיכות, כקריטריון המכריע בקביעת תמיכת המדינה בתיאטרון הציבורי. כרגע, המשקל הנמוך של משתני האיכות, והמשקל הגבוה של כמות ההרצות, אחראים לתחרות הלא-בריאה בין התיאטרונים שהולידה מירוץ חימוש בהפקת הצגות מסחריות. לצורך השיווק וההפצה של הצגות אלו, גברה התחרות על העסקת כוכבים, ובעטיה - ההסלמה הבלתי-הגיונית בשכרם. יוצא שסיבסוד ציבורי שנועד במקור לאמנות ולאיכות, הולך בעצם להפקות מסחריות, שנמכרות ממילא ושאינן זקוקות לו. דבר שאין לו הצדקה וגם אינו מקובל בשום מדינה עם תודעה תרבותית מתוקנת.

להגדיל את משקלם של מדדי האיכות

לשינוי המצב חייבת המדינה, קרי משרד התרבות, קרי ועדת הקריטריונים של המועצה לתרבות ולאמנות, לבחון רעיונות והצעות חדשות לתיקון המבחנים, באופן שמשקלם של משתני האיכות יגדל ויהווה תמריץ לכל התיאטרונים להגדיל את מספר ההפקות האמנותיות ולחזק אותן.

בין ההצעות: הקטנת משתנה כמות ההפקות, באופן שיחייב את התיאטרונים לא לחרוג מעבר למספר ההפקות המרבי ש"מותר" להם להפיק על פי גודלם (וזאת כדי שההפקות הנוספות לא "יסובסדו" על ידי המדינה, נגד רצונה ובעל כורחה); לקבוע תקרה לכמות ההרצות, במטרה להקטין את הנטייה להפיק הצגות מסחריות וגם כדי למנוע פגיעה באיכות ביצוע ההצגות כתוצאה משחיקה ועייפות השחקנים. משהו כמו לא יותר מ-75 הצגות בשנה לכל הפקה;

כמו כן כדאי לקבוע משתנה חדש, "סיווג אמנותי", נוסף על המדדים הקיימים במסגרת משתני האיכות. הוא ייקבע על ידי חברי המדור לתיאטרון לפי ההרכב והאופי של סך ההפקות שהעלה תיאטרון בשנה הנתונה. מצד אחד תהיה הבחנה בין הצגה אמנותית (עניין שניתן לתיאור מדויק ולהגדרה מפורטת בתחומי האסתטיקה והאינטלקט) הראויה לתמיכה ציבורית לבין הפקה מסחרית שאינה ראויה. מצד שני, ככל שמספר ההפקות האמנותיות הראויות לתמיכה ציבורית יהיה גבוה יותר, יזכה התיאטרון בניקוד גבוה יותר.

יש גם להגדיל את משקלם הכולל של משתני האיכות הישירים (גיוון רפרטוארי, מורכבות הפקה וסיווג אמנותי) ל-30 אחוז, כשמשתנים 11-9 (פרינג`, עידוד יוצרים צעירים ותרומה לקהילה) לא ייכללו בהם. הם יקבלו את משקלם הראוי תוך הפחתה יחסית של כל המשתנים האחרים). חשוב לא פחות, לבטל את מקדם סיווג תיאטרון על פי גודל התיאטרון, ובמקומו להפעיל "מקדם איכות". תיאטרונים שיקבלו ניקוד גבוה במדדי האיכות, יקבלו מקדם גבוה יותר בניקוד ההפקות וההרצות. ואולי כדאי גם לתת הדעת על קביעת תקרת שכר לשחקנים בתיאטרון הציבורי בדומה להגבלת שכר המנהלים (דו"ח ניצני) ובדומה לתמריץ שניתן לתיאטרון שנמנע מגרעון.

הצעות אלה, שקוראות לשינוי משמעותי בתמיכת המדינה בתיאטרון הציבורי, עשויות - מקצתן, רובן ואולי אף כולן - להיתקל בהתנגדות קולנית, עזה ונמרצת מצד גורמים שונים, בעיקר התיאטרונים הגדולים, שיבקשו להנציח את המצב הקיים. לו רק מטעם זה, המעקב אחרי גלגולן לשולחנה של ועדת הקריטריונים, הופך למסקרן ביותר.


24/01/2007   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. העוול הנוראי של הקריטריונים
עובד תיאטרון , (04/02/2007)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע