סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
מוזיקה
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ביקורת
 
מאת: יוסי שיפמן "כזה עוד לא ראיתם"
 

 
 
אנסמבל סולני תל-אביב שב והוכיח שהוא ההרכב הקאמרי המוביל בישראל בקונצרט סיום העונה


שי מוזיקלי נאה להיידן
 
קונצרט סוף העונה של סולני תל-אביב החל באורח קצת שונה. מייסדה של הקבוצה ומנהלה המוזיקלי, המנצח ברק טל, פצח בדברים על במה ריקה כשהמסר העיקרי בדבריו היה "השמועות על מותנו היו מוקדמות מדי." אחרי מבוא סוער זה, הוא המשיך כמעט כדרכה של יצירה מוזיקלית בחלק הפיתוח, לאחר שהחמיא לקבוצתו האוהבת לנגן את היידן, קשר כתרים לראשו של מתן פורת שיצירה משלו כלולה בתכנית ולסולנית של החלק השני וחתם בדברים על החוויה הצפויה לנו כשהנוסח ש"כזה עוד לא ראיתם", חזר יותר מפעם אחת.
 
היידן, כמובטח פתח את תכנית האנסמבל. הסימפוניה מס` 91 יש בה יותר מרמז לסימפוניות של מוצרט ולסימפוניות של בטהובן שתבואנה בהמשך. נניח להקשר ההיסטורי מוזיקלי ונתמקד במה ששמענו. בשתי מלים: ביצוע מבריק. ובהרחבה, הסימפוניה זכתה לנגינה שהמתח אינו נחלש ולו לשנייה אחת. נמרצות שמגלה את כל חוטי שזירת הסימפוניה, הנושאים המתפתלים בתוך מרקם כלי הקשת. המתח הרב שהיידן מעניק לשינויי העוצמה, כל אלה זוכים לטיפול מעולה מידי האנסמבל שנגניו באהבת הנגינה שלהם הוכיחו מחדש שהם ההרכב הקאמרי המוביל בסצנת המוזיקה בישראל.
 
בתוך המתח הזה ישנם רגעים של נגינה מחוספסת המבליטה יסודות הומוריסטיים שעושים חסד רב עם היצירה. איכותם הסולנית של חברי הקבוצה קיבלה אישור מחדש לא רק בנגינת הקשתנים אלא בייחוד בקרב הנשפנים ולמעשה ראויים כולם למחמאות. בתוך הרצף היה הרגע בפרק השלישי שבו המנואט מתחלף בטריו שהוא וולס, כאן הוביל הכנר הראשי מתן דגן, את הקבוצה שניגנה איתו כאילו הם כולם יושבים בפינה בבית קפה או פונדק דרכים ומנעימים לרוקדים ויושבים את זמנם. זה סוג החספוס שיוצר את העניין הרב בביצוע של סולני תל-אביב. היידן, שהעולם ציין מאתיים למותו שלשום, זכה לשי מוזיקלי נאה לכבוד היום הזה מחבורת הנגנים התל-אביבית.
 
מנגנת יחפה
 
"מדריגלים" למנדולינה ולתזמורת מיתרים מאת מתן פורת נוגנה אמש בביצוע בכורה. פורת לוקח את מאזיניו למסע המחדד את יכולת ההקשבה להפקות צליל שונות בכלי מיתר. מול צביטת המיתרים המהירה הנדרשת מן המנדולינאי - אבי אביטל בשליטה מוחלטת בכלי - הוא מייצר לאנסמבל המיתרים מבחר הצללות שפעם תומכות בנגינה הסולנית ופעם ניצבות מנגד.
 
היצירה של פורת היא סדרה של וריאציות על מוזיקה של ג`זואלדו שרותקתי אליהן ככל שהנגנים התרחקו מן המקור ונטו אל עבר המעורפל והמתמשך. עם זאת שמעתי מסביבי אנחות הקלה כשהמדריגל של פורת חזר ונשמע כיצירה פוליפונית-רנסנסית.  אביטל הוסיף נוכחות אישית רבה ומרשימה לתפקידו הסולני, בכלי פריטה שאינו נענה בקלות לפרשנות אישית ולאיכויות שהן מעבר לשינויי קצב ועוצמה, אבל כאמור לא בידיו של אביטל. 
 
הקונצ`רטו לכינור של בטהובן חתם את תכנית ליל אמש במה שהובטח כביצוע לא שגרתי. אנסמבל הסולנים גדל לצורך ביצוע היצירה והאתגר להשמעה גלש מדי פעם לצעקנות של האנסמבל שהייתה פחות אנסמבל סולנים ויותר "עוד תזמורת".
 
הכנרת המולדאבית, פטריציה קוֹפּצִ`ינסקָיה, ניגשה אל ספרי הטיוטות של בטהובן (וכאלה היו לו הרבה מאוד) ובנתה מכלל רעיונותיו, גם אלה שלא נכללו בנוסח הסופי, נוסח משלה. ההצדקה שנמסרה מטעמה היא שאין למעשה נוסח חתום ושבטהובן עצמו חיבר ליצירה נוסח לפסנתר. קוֹפּצִ`ינסקָיה השתמשה גם בנוסח זה וממנו רחקה את הקדנצות (קטעי הנגינה הסולנית ללא לווי התזמורת) שנוגנו בליווי נגנית כלי הנקישה של התזמורת, שלכבודן המירה את המקלות המרוככים במקלות קצרים שמפיקים מן התופים צליל נוקשה ובעל נוכחות גדולה יותר.
 
קוֹפּצִ`ינסקָיה, היא בהחלט תופעה:  צעירה ועתירת אנרגיה בעלת סגנון חריף המנגנת יחפה. מעמדתה במרכז הבמה, אל מול עמוד התווים, היא גם משמשת כמנצח משנה ואינה חדלה במחוות לנגנים (עדיף היה להקשיב לפחות לחלק מהיצירה בעיניים עצומות) האם כל המאמצים של קוֹפּצִ`ינסקָיה  לגלות את בטהובן מחדש השתלמו? אני בספק. הפעלולים יישארו כאנקדוטה חד-פעמית שעניינה הוא בעיקר אקדמי ונוטה לגימיקיות. 

 

אנסמבל סולני תל-אביב, קונצרט סיום העונה, מוזיאון תל-אביב לאמנות, 1 ביוני 2009.


למועדי מופעים >

02/06/2009   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע