אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קולנוע
לוח האירועים 2024 אפריל 
א ב ג ד ה ו ש
 
10111213
14151617181920
21222324252627
282930
ביקורת
 
מאת: נחום מוכיח עולים השבוע: "7 ברכות" ועוד
 

 
 
"7 ברכות" סרטה של איילת מנחמי. תיקי דיין מופלאה, במשחק ממש מהפנט, "הבנק של דייב" סרט קטן גדול ועוד


"7 ברכות" (ישראל 2023) ****

דרמה. סרטה של איילת מנחמי. מארי היתה רק בת שנתיים כשאמה ברוכת הילדים נתנה אותה לאחותה העקרה, מנהג נפוץ במאה הקודמת במרוקו. ארבעים שנה מאוחר יותר, בישראל של שנות ה-90, מארי (ריימונד אמסלם) שבה מצרפת אחרי נתק ארוך כדי להתחתן עם בחיר ליבה, דן (ערן מור) מובלת לחופה על ידי שתי "אימהותיה", חנה (תיקי דיין) הביולוגית וגרציה (רבקה בכר) המאמצת. משפחתה החמה והנרגשת נערכת למנהג "7 ברכות", שבוע של ארוחות חגיגיות, בהן פותחים שולחן לכבוד הכלה. אבל מארי באה לפתוח את הפצע. בין הארוחות, אותן מגישות משפחות השבט המארחות כל אחת בתורה בביתה, עם טעמיה שלה, נחשפים סודות ושקרים, הדחקות ווידויים. מארי נואשת שכל בני משפחתה יתנצלו בפניה על העוול שנגרם לה. אבל יש במשפחה הסבורים שהיא צריכה להגיד להם תודה. השבוע הופך לסאגה מורכבת על טעויות משפחה, מחילה והחמצה. 108 דקות. שבע ברכות


שבע ברכות, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג, צילום: מריה ברודקין


ביקורת

בנות הדודות השחקניות-תסריטאיות ריימונד אמסלם ואלינור סלע הן הכוחות המניעים המרכזיים שמאחורי הפרויקט הזה, אף שעל בימויו ועריכתו חתומה איילת מנחמי המנוסה ("עורבים", "אבא גנוב 3", "סיפורי תל-אביב", "נודל"). אין ספק שעל אף שאינה ממוצא מרוקאי, הצליחה מנחמי לפענח את הגן המיוחד הזה, בעזרת התסריטאיות, ששאבו ממקורותיהן המשפחתיים את הסיפור הטעון הזה. על פי המסורת שהייתה נהוגה במשפחות יהודיות-מרוקאיות כל עוד הן חיו במרוקו - כאשר התברר שאחת הנשים במשפחה עקרה, אחת מאחיותיה התנדבה
"לתרום" לה תינוקת, אותה המשיכה לגדל כאילו ילדה אותה. מארי, הנשואה הטרייה במשפחה, מגיעה לסדרת המפגשים המשפחתיים – בהתאם למסורת 7 הברכות – כשהיא טעונה ובכוונתה לברר מדוע אמה הביולוגית חנה מסרה אותה לאחותה גרציה ולא גידלה אותה בעצמה.

סביב הנראטיב המורכב הזה נפרשים סיפורי כל בני המשפחה המורחבת, כשכל אחד נושא את הקיטבג האישי שלו. קשיים בחיי הנישואין, משקעים בין-אישיים, טראומות אישיות שונות ורגעי שמחה, קטנים כגדולים, נחשפים לעיני הצופה. וכמובן גם טפח נרחב של תבשילי המטבח המרוקאי. מנחמי-אמסלם-סלע בונות פרופיל אמין ומרגש של שבט יהודי-מרוקאי שורשי, על מנהגיו, תרבותו, אופיו האתני והפולקלור המיוחד של החיים שהועתקו לארץ מפאס, רבאט וקזבלנקה. העבודה עם הקאסט הגדול יצרה פאזל אנושי מרתק, שמתכתב בצורניותו ובחלק מתכניו עם עבודותיה של רונית אלקבץ ז"ל.

מנחמי והצלם הנהדר שלה בועז יהונתן יעקב נעים בלהטוטנות בין הדמויות בבתים ובמפגשים השונים, והמיז-אן-סצנות שנוצרות מרכיבות תמונה שלמה, הדוקה ומגובשת. 
עם דניאל סבג, יעל לבנטל, אנה בזיז, יוגב קינן, עידית טפרסון, יואב לוי, עמנואל בוסידן, סתיו מגן, מורין אמור, הילה די קאסטרו, סילבן ביגלאייזן. כל הקאסט הזה עושה עבודה טובה, אבל מי שמזדקרת מעל כולם היא תיקי דיין המופלאה, במשחק ממש מהפנט. 




 
 



"הבנק של דייב" (אנגליה 2023) ****

דרמה. סרטו של כריס פוגין המבוסס על מקרה אמיתי. דייב פישוויק (רורי קיניר) מתגורר בברנלי, עיירה ענייה בצפון אנגליה, ומנהל שם עסק מצליח של מכירת מיניבוסים. דייב הוא לא רק איש עסקים חכם אלא גם אדם אכפתי שמחליט לעזור ללקוחותיו ולחבריו על ידי הענקת הלוואות פרטיות בריביות מוזלות. לקוחותיו המרוצים פונים אליו בבקשה לעזור להם להשקיע את כספם בתבונה, ואז, בשיא המשבר העולמי, עולה במוחו של דייב רעיון - להקים בנק קטן וקהילתי שיסייע לתושבי העיירה ושכל רווחיו ייתרמו לעמותות. לעזרתו נרתמים יו (ג'ואל פריי), עורך דין לונדוני, ואלכסנדרה (פיבי דינבור), רופאה קהילתית, ויחד הם יוצאים למאבק נגד הבירוקרטיה הבריטית. למרות שדייב הוא אדם אמיד עם עסק משגשג, הוא אינו נותן להצלחה לעוור אותו, ונשאר צנוע, חביב ועם הרגליים על הקרקע. תושבי העיירה אוהבים את דייב ומוקירים לו תודה. אלא שראשי הבנקים הגדולים של אנגליה מנסים להערים קשיים על דייב בדרך לפתיחת בנק משלו, ולא בוחלים בשום אמצעי. 107 דקות. הבנק של דייב



 


ביקורת

מקובל לכנות סרט כזה "קראוד פליזר" או "פיל גוד מובי", ובדרך כלל אלה הגדרות מגונות. מקלות ראש, שלא לומר מזלזלות בזכות ליצור סרטים שיעשו טוב על הלב. אבל במקרה הזה מדובר בהצלחה פנומינלית, לא מובנת מאליה, של הגיבור (האמיתי והפיקטיבי) דייב, אדם חדור מטרה חברתית: לשפר את תנאי חייהם של תושבי עיירתו שבלנקשייר.

מאחר שאני תמיד בודק סרטים המבוססים על אירועי אמת, מה המרחק בינם ובין המקור, המציאות, אני יכול לומר שבמקרה זה השינויים שנעשו לטובת עלילת הסרט זניחים לחלוטין. הסיפור נאמן למציאות. והאמת היא  מפתיעה במיוחד. כי זו מין אגדה מהחיים על אדם שמנסה להיטיב עם בני עיירתו, ומצליח בגדול. דייב, לפני שהקים את הבנק, היה איש עסקים מצליח, מוכר מיניבוסים, בלי טריקים ובלי שטיקים. רורי קיניר, המגלם את דייב פישוויק, משדר פשטות כובשת. אפשר לגמרי להאמין לו כשהוא אומר לך שהוא יעשה בשבילך הכל. ואתה יודע שכאשר תפקיד את כספך בידיו, אין סיכוי שלא תרוויח. הבנקאי הלונדוני יו, בגילום ג'ואל פריי הנהדר, לא רק מאמין לו ובו אלא הולך שבי אחריו. כך גם אלכסנדרה, בגילום פיבי דינבור, המרגישה שהיא מהמרת על האיש הנכון, מה גם שבזכותו נרקם קשר רומנטי מהוסס בינה ובין יו.

הסרט מקרין פשטות ואמינות, ואלה אינן מילים גסות כאן. הבמאי כריס פיגין עשה את זה כבר ב"ידיד הדייגים" (2019), אף הוא סרט פרובינציה בריטי קסום, וכעת הוא עושה זאת בשנית. התמימות הכפרית אל מול הבנקאים הממולחים בלונדון, שמנסים למנוע מדייב לממש את הרעיון שלו, שיאפשר לציבור להבין שניתן להרוויח כסף גם בלי תשלומי ריביות עתק. ולמרבה הפלא זה עובד, כאופציה של ווין-ווין. טוב עשה הבמאי שלא ליהק כוכבים ל"הבנק של דייב", אלא כאלה המייצגים בריטים פשוטים, עם המבטא המקומי ושאר סממנים לוקאליים. מדובר אמנם בסרט קטן, אבל בעיניי הוא בהחלט קטן-גדול. סרט טוב לב.        



הבנק של דייב, תמונה באדיבות סרטי יונייטד קינג


"האקר במלכוד" (ארה"ב 2022) ** וחצי

מתח. סרטו של ג'יימס קאלן ברסאק.  אורלנדו (קווין דילון) הוא האקר פלילי לשעבר, שעובד קשה באבטחת סייבר ומרוויח שכר מינימום כדי לבנות מחדש את חייו. כשהוא מתיישב בתא שלו לעוד יום עבודה מול מסך המחשב, הוא מקבל שיחת טלפון. מתקשר מסתורי הקשור לעברו מודיע לו שהכיסא שעליו הוא יושב ממולכד, כמו גם הבניין בו הוא ממוקם. אם לא ימלא במדויק אחר ההוראות שיקבל בטלפון, המטען הרגיש ללחץ יופעל וימחק חצי מהעיר, כולל את משפחתו. אורלנדו ייאלץ לבצע סדרה של עבודות פריצה לאתרים מוגנים, כדי לרוקן מיליארדים מקרנות גידור ולהעלים אותם. למקום מוזנקת חוליית לוחמה בטרור, בראשות מפקד היחידה, וואלאס (מל גיבסון). בעמדת הפיקוד טועים לחשוב שאורלנדו הוא זה שמלכד את הבניין ונשלחת הוראה לחסלו לפני שיפעיל את המטענים. השעון מתקתק בעוד הלוחמים מפלסים דרך בזהירות במעלה הבניין הממולכד. 99 דקות. האקר במלכוד


האקר במלכוד, תמונה באדיבות סרטי שובל

ביקורת


לפני שבועיים עלה למסכים הסרט "המלכוד", שהוא גרסה אמריקנית למותחן הספרדי "נסיעה ממולכדת" מ-2016. בשניהם, כמו גם בסרט שלפנינו הפרינציפ זהה. מושב ממולכד שאם היושב עליו יזוז הוא יתרומם תוך שניות באוויר. אלא שב"האקר במלכוד" האירוע לא קורה לגיבור תוך כדי נסיעה אלא בעמדה שלו במשרד, מול המחשב. במובן של איום על אדם היושב ב"כסא החם" הנפיץ הסרט אינו מקורי במיוחד. יחד עם זאת הוא מאוד אנרגטי ושומר על מתח גבוה כמעט לכל אורכו. קווין דילון היה בעבר כוכב. שיחק בתפקידים משמעותיים בסרטי אוליבר סטון, "פלאטון" ו"הדלתות". אבל אט אט הוא ירד מגדולתו וב-2015 מיצב לעצמו תפקיד קבוע בטלוויזיה, בסדרה "הפמליה".

מעניין שהצמד דילון את מל גיבסון שיחקו יחד בשנה שעברה בסרט בעל אופי דומה, "השדרן" (על איש רדיו שנסחט טלפונית על ידי מאיים אלמוני לכאורה). אלא ששם גיבסון היה בתפקיד הראשי, שלהמאוים. צירוף מקרים? בכל אופן, "האקר במלכוד" אמנם מכיל אלמנטים של מתח אם כי על פי תבנית ונוסחה די שחוקות, קלישאיות ולא כל כך אמינות.      


  
  


"ההר" (צרפת 2022) ***


דרמה. סרטו של תומא סלבדור. פייר (תומא סלבדור) מגיע לשאמוני, בירת האלפים הצרפתיים, על מנת להעביר מצגת ללקוחות. במהלך הפגישה הוא מהופנט כשהוא רואה מן החלון את הפסגה המושלגת של המון בלאן. הצוות שב לפריז אך פייר נשאר, מצטייד ויוצא למחנאות בהרים. הזמן חולף, הוא מתאקלם ורוקם קשר מהוסס עם לאה (לואיז בורגואה), השפית של מסעדת תחנת הרכבל. ובינתיים, בהר, יש מפולות סלעים ואורות מנצנצים\ שמושכים את פייר כמו מגנט. 113 דקות. ההר


ההר, תמונה באדיבות קולנוע חדש


ביקורת

יום אחד מגיע גבר צעיר לעיירה הידועה באלפים הצרפתיים, מעביר שם שיעור הדרכה ברובוט חדש משוכלל, ומבט אחד אל מחוץ לחלון הזכוכית הגדול, משם נשקפים במלוא הודם מורדות המון בלאן המושלגות, וזה מה שגורם לו לשנות את כל תוכניותיו ולהישאר במקום. הוא מצטייד באביזרי טיפוס ושהייה בשטח, ומעתה יקדיש את כל זמנו ומרצו לשוטטות ולטיפוס על מורדות ההר. הוא יטפס ביום ובלילה, ייכנס לנקיקים חשוכים כשפנס הקסדה שלו הוא מקור האור היחיד שרואים על המסך. הוא ייפגע ויפונה לקבלת טיפול, אך יחזור אל ההר. אפשר אולי להבין שמדובר בקשר שבין האדם לטבע, כאילו פועל על פייר כוח מאגי שגורם לו להתמסר למה שהוא עושה, אבל הוא עצמו לא אומר דבר על כך.

גם בני משפחתו שמגיעים לנסות לשכנעו לחזור למסלול חייו הקרייריסטי הנוח, אך הוא בשלו. כשאמו שואלת אותו אם הוא מאושר, והוא מניד בראשו לחיוב. וזהו  למעשה הרגע היחיד שבו ניתן אולי להבין את התנהלותו. הבמאי-שחקן תומא סלבדור השקיע הרבה בתיאור מסעו העיקש ויוצא הדופן של פייר לעבר הבתי ידוע, אבל רב כאן הנסתר על הגלוי. רק מערכת היחסים שלו, המתפתחת לאיטה, עם לאה השפית, עושה את עבודתה ומספקת רגעים של אנושיות, רומנטיקה ודאגה הדדית בלב ישימון הקרח והשלג.      




 


"פנים אל מול פנים" (צרפת 2023)


דרמה. סרטה של ז'אן הארי ("בידיים טובות"). הסרט מציג את סיפורם של עובדי, מתנדבי ומשתתפי תוכניות "צדק מאחה": מסגרות שמפגישות בין אסירים וקורבנות של פשעים, במטרה להתמודד ולשקם את שני הצדדים. מצד אחד קלואי (אדל אקסרקופולוס), גרגורי (ז'יל ללוש), סאבין (מיו מיו) ונאוול (לילה בכטי) - שהם קורבנות של פשעים מהם נפגעו בעברם. מצד שני נאסים (דאלי בנסאללה), איסה (בירן בה) ותומאס (פרד טסטו) אלה שלושת האסירים שהורשעו בפשעים האלה. יחד, בעזרת מתנדבי התוכנית, יהיה עליהם להיפתח, להתוודות, להתגבר ולסלוח. ואולי, לחלקם תיתכן האפשרות אף לפתוח בדרך חדשה. 118 דקות.  פנים אל מול פנים

  


"הנזירה 2"  (ארה"ב-בריטניה 2023)


אימה. סרטו של מייקל צ'אבס. 1956. צרפת. כומר נרצח במנזר לנזירות צעירות. רוחות הרוע מתפשטות והאחות איירין (טייסה פרמיגה) נאלצת להתמודד פנים אל פנים עם ואלק, הנזירה השטנית. 110 דקות. הנזירה 2
  
 

  

  
 



07/09/2023   :תאריך יצירה

הדפס הוסף תגובה

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע