סגור בנר
אמנים עניין פסטיבלים בידור ילדים קלאסי קולנוע מוזיקה מחול תיאטרון
רכישת כרטיסים אינדקס דרום ירושלים צפון חיפה מרכז תל-אביב
הופעות, פעילויות לילדים, לוח מופעים, סרטים וכרטיסים
קלאסי
לוח האירועים 2024 מרץ 
א ב ג ד ה ו ש
     
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
ריאיון
 
מאת: יוסי שיפמן חן הלוי ותעלומת הקונצ'רטו
 

 
 
כלי נגינה נשכח, כתב יד מסתורי וסיפור אישי שמתחיל בערד ומגיע לגרמניה. שיחה עם קלרניתן בינלאומי


לא בדיוק קלרנית

כשעלה חן הלוי לבמת החזרות של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון והחל לנגן את הקונצ`רטו לקלרנית של מוצרט, היו מי שהבחינו בצליל שונה. היצירה, היא אחת הפנינים בכתרה של המוזיקה הקלאסית. המוזיקה הנפלאה של מוצרט הבוגר היא כל כך מוכרת, הפרק השני מוכר במיוחד מעשרות הסרטים שלפסי הקול שלהם שובצה המוזיקה שלו. אלא שחן הלוי עלה עם כלי מעט ארוך יותר מהקלרנית המקובלת, שצלילה מעודן יותר.
 
הסיבה פשוטה ביותר יסביר חן בהמשך "מוצרט כתב את היצירה לכלי הזה ולא לקלרנית שאנחנו מכירים. הכלי הזה נקרא קלרנית-בּאסֶט. ידידו של מוצרט, הנגן אנטון שטַאדלֶר ניגן על כלי כזה. שתי היצירות של מוצרט הקונצ`רטו והחמישייה שנכתבו לשטאדלר, כמו גם אחת האריות באופרה שלו "חסדי טיטוס" (שאותה כתב בשנתו האחרונה) שבה הקלרנית באסט מלווה את הזמרת הסולנית, הן למעשה היצירות היחידות ששרדו לכלי הזה. מוצרט מת זמן קצר אחרי כתיבת היצירות ולמרות מאמציו של ידידו שטאדלר ה"באסט" לא היה לכלי תזמורתי ונשאר חריג ורוב הקלרניתנים מנגנים את היצירות של מוצרט בכלים מודרניים יותר.
 
 גם חן הלוי לא אהב את הצליל של הבאסט במשך שנים ואז הוא נתקל בכלי. "הייתי אצל סֶלמֶר (אחד משני היצרנים הצרפתיים של כלי נשיפה מעץ הנחשבים ביותר) ושם פגשתי אדם מבוגר שסיפר שהוא בנה כלי כזה לפני כמה עשרות שנים לפי המודלים העתיקים ולמעשה לא ניגנו בו מעולם. למיטב זכרונו הכלי מונח באחד המדפים השכוחים. הלכנו חיפשנו ומצאנו את הכלי שהוא העתק של ה"באסט" ואכן מעולם לא ניגנו עליו. ניסיתי, חוויה של נגינה ראשונה על כלי שמעולם לא נגעו בו גם היא עניין לא פשוט... והרגשתי שמצאתי את הכלי". אבל אם חשבתם לרגע שבכך נשלמה המלאכה של הליכה לקראת ביצוע משחזר של הקונצ`רטו של מוצרט והנה חן, אחד מחשובי הקלרניתנים בעולם כיום, הגיע אל המנוחה. לא כל כך מהר.

"התווים של היצירה המקורית אינם בנמצא. מסתורין לא מעטים אופפים את מקומו של כתב היד של מוצרט. כתב היד ממנו כולם נגנו מכיל מספר תיבות בכתב ידו של מוצרט לכלי המקורי ואז כתב יד שונה, ככל הנראה של המוציא לאור וזהו. יש אגדות על כך שאולי אלמנתו של מוצרט, קונסטנצה, היא שהעלימה את כתב היד המקורי וסיפורים רבים. דניאל ליסון, חיבר ספר בלשי שחוקר את גלגוליו של כתב היד.  (דניאל ליסון, הוא סיפור בפני עצמו אבל לכאן נזכיר רק את שותפתו בהוצאה לאור המעודכנת ביותר של יצירות מוצרט בייחוד ביצירות לכלי נשיפה מעץ)".

אגדה מערד
 
ואם כבר בסיפורים עסקינן, גם סיפורו האישי של חן הלוי הוא סיפור מרתק. רק  בן 35 , הוא אחד המוזיקאים המבוקשים ביותר בעולם כולו, שכבר מקדיש את זמנו ומרצו לפעילות מעבר לנגינה עצמה. הוא החל את דרכו במוזיקה כאשר שיחק בכדור ליד בית הוריו בערד, לפני עשרים ושמונה שנים בערך. ה"אגדה" – כן יש כבר מיתולוגיה – "מספרת שכדור שבו שיחק התגלגל לידיו של אדם מבוגר שעמד לא הרחק משם. המבוגר לקח את הכדור ואמר לילד שיחזיר לו אותו אם יבוא ללמוד מוזיקה בקונסרבטוריון שם בערד. האיש יצחק קָצָפּ, היה למורה הראשון של חן ולמעשה חשף את כישרונו לרבים.

בגיל עשר  כבר ניגן חן לאזניהם של בכירי הנגנים בישראל ומשם המשיך את דרכו כשהוא לומד גם קלרנית וגם מוזיקה קאמרית. היום הוא גר בפריז "אני רואה את הבית מעט. אבל כדאי לחזור כי אתי  גרה שם החברה שלי מאיה בראמי שהיא סופרת ומשוררת שמדי פעם גם כותבת כתבות גדולות לשבועונים צרפתיים".  זמן ניכר – הכל יחסי – הוא מקדיש להוראה בבית-הספר הגבוה למוזיקה בטרוסינגן, עיר בדרום מערב גרמניה "שעה מציריך, שעה משטוטגרט, שעה משטרסבורג. יש לי שם שמונה תלמידים - בוחרים אותם בפינצטה – והם לומדים בתכנית מיוחדת לא מלמדים אותם להיות נגנים בלבד. אלא פותחים במוזיקה העתיקה המוקדמת ועד לעבודה עם מלחינים פעילים". "והיו לי גם סטודנטים ישראלים שבינתיים התקדמו ופעילים בארצות אחרות", הוא מוסיף. חן עצמו מלמד בכיתות אמן במקומות שונים בעולם ומופיע במסלול  שנפתח בצפון-מערב אמריקה ונגמר ביפן כשאת רוב הזמן הוא עושה באירופה."
 
כיום מתוך התבוננות במצב ההלחנה בעולם הקים חן חברת הקלטות ייחודית שנקראת Clarecords  "יש לא מעט מלחינים שמתחילים לחבר יצירה על פי הזמנה ותוך כדי עבודה נגמר מקור הכסף. סיפור שחוזר על עצמו בנוסחים שונים. בחברה שלנו אנחנו מעודדים מלחינים לחבר יצירות ולדאוג גם לביצוען ולהקלטתן".

 אחת היצירות היא השלישייה "כמו שעון חול מסתובב" של ליאור נבוק. יצירה שנכתבה לקלרנית לצ`לו ולפסנתר. חן כבר ניגן אותה במספר מקומות בעולם וביום שישי הבא, היא תושמע לראשונה בישראל, (במסגרת קונצרטי הצהריים הקאמריים של  הסימפונית ראשון לציון) כשלחן מצטרפים הפסנתרן אוהד בן-ארי והצ`לנית אנדריאה מרקוש. כמו נאבוק זוכים מלחינים אחרים בתמיכה ובעידוד "אנחנו מקליטים אנתולוגיה של יצירות חשובות של המאה העשרים ויצירות עכשוויות".
 
בינתיים, בין שיחה לביקורי חברים, משפחה בארץ חשוב וכדאי להקשיב לנגינתו של חן. אצלי לפחות יש לו כמה נקודות זכות משמעותיות בנגינה יפהפייה שחודרת ללב ולנשמה. ומי חודר יותר למחוזות האלה מאשר מוצרט בנגינה מופלאה כזו.  

 

חן הלוי ינגן את הקונצ`רטו לקלרנית של מוצרט ויצירות נוספות בקונצרט פתיחת העונה של התזמורת הסימפונית ראשון לציון ב-13 וב-14 בספטמבר בהיכל התרבות ראשון לציון וב- 17 בספטמבר בהיכל לאמנויות הבמה בהרצליה. את יצירתו של ליאור נבוק  ויצירות נוספות ינגן חן הלוי במסגרת קונצרט הסימפונית ב- 19 בספטמבר בהיכל התרבות ראשון לציון.



11/09/2008   :תאריך יצירה
הדפס הוסף תגובה

תגובת גולשים (1 תגובות)
הוסף תגובה   לכל התגובות
1. התרשמות מהקונצרט האחרון
עדינה לינדבורג ידלין , (17/09/2008)

הפוך לדף הבית   |   מי אנחנו  |  כתבו לנו   |  תנאי שימוש   | פרסום באתר   |   לרכישת כרטיסים   

ארכיון אינדקס   |  ארכיון אמנים   |  ארכיון אולמות   |  ארכיון אירועים   |  ארכיון כתבות

תיאטרון מחול | מוזיקה  | קולנוע  | קלאסי  | ילדים  | בידור  | פסטיבלים  | עניין  | אמנים

ביקורת תיאטרון  |  ביקורת מחולביקורת אופרהביקורת קולנועעולים השבוע | ראיונות קולנוע

ביקורת מוזיקה | ביקורת הופעות   |  ביקורת אלבומים |  אלבום והופעה  |  פותח קופסה  |   פותח קופה  

מה עושים עם הילדים בשבת  ההופעות השוות של השבועאירועים בחינם השבוע