|
|
|
דרמה |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
שחקנים: יליצה אפריסיו, מרינה דה טבירה, דייגו קורטינה אוטרי קרלוס פרלטה, דניאלה דמזה |
הופעה ראשונה: 2018 ארץ מקור: מקסיקו
משך הופעה: שעתיים ו- 15 דקות
|
|
|
|
Netflix
קליאו, מנהלת משק בית אצל משפחה בשכונת המעמד הבינוני קולוניה רומא שבמקסיקו סיטי. הסרט, המתבסס על ילדותו של קוארון, מצייר דיוקן חי ומלא רגש של משפחה ומצוקותיה על רקע ההיררכיה החברתית במקסיקו של שנות השבעים הסוערות – דיוקן שהוא גם מכתב אהבה מאלפונסו קוארון לנשים שגידלו אותו.
ספרדית, תרגום לעברית
ביקורות יצירה זו היא פנורמה מרתקת ומסעירה העוקבת אחר קורות משפחה בורגנית במקסיקו סיטי על רקע שנות ה-70 – סרט שללא ספק הוא האישי והחשוב ביותר של קוארון עד כה. הבמאי, העוסק כאן בחוויות שנות ילדותו ברומא, השכונה בה גדל במקסיקו סיטי, גם הפיק את הסרט, כתב את תסריטו, צילם אותו בשחור-לבן מרהיב ושימש גם כאחד מעורכיו. הוא מביא את סיפורה של המשפחה מכמה זוויות התבוננות, שהבולטת בהן היא זו של מנהלת משק הבית קליאו, החווה את הסיפור הדרמטי האישי שלה, בעודה מכילה את התמוטטות נישואי מעסיקיה ומטפלת בילדיהם ובשאר ענייני הבית. קוארון מתאר ב-Low Keyes, בקווים עדינים ומאופקים, כמעט ללא אקורדים מלודרמטיים, סאגה משפחתית מטלטלת. בלונג-שוטים ארוכים יפהפיים, כשלעיתים רחוקות בלבד המצלמה מתקרבת עד לכדי קלוזאפים, הוא מתבונן בהתרחשויות כאילו מהצד, ללא התערבות. אלא שמול עדשת מצלמתו מתרחשים תהליכים משפחתיים, ורחבים יותר בחברה של מקסיקו סיטי, אותם הוא קולט בהתהוותם. יש כאן שילוב של טלנובלה אישית קורעת לב ואפוס היסטורי לאומי. לתוך סיפורי בני המשפחה מבליחים אירועי התקופה, כמו למשל טבח קורפוס כריסטי הידוע לשמצה ב-1971, בו תקפו ה"פלקונס", שכירי חרב חמושים מטעם הממשלה, קבוצה גדולה של סטודנטים מפגינים והרגו כ-120 מהם. הקולנוע של קוארון מאוד מודע לעצמו. לא אחת שוטים שלו המתחילים ברחוב מסתיימים בתוך בית קולנוע ומתמקדים במתרחש על המסך. באחד המקרים זוהי הקרנה של סרט המדע בדיוני "נטישה" (1969), של ג'ון סטרג'ס, שככל הנראה השפיע שנים רבות מאוחר יותר על יצירתו של קוארון "כח משיכה", בעבורה זכה באוסקר הבימוי ב-2014. קוארון, החתום בין היתר על "הילדים של מחר" ו"ואת אמא שלך גם", מעצב ב"רומא", מעבר לדרמה השקטה הנהדרת, לא מעט מעמדים בעלי אלמנטים סוריאליסטיים מרהיבים (למשל, אימון אמנויות הלחימה בו משתתף פרמין וקליאו באה לחפשו שם, המזכירה קולנוע סובייטי, או הסצנה המופלאה של הנסיעה המשפחתית לים, המהדהדת לקולנוע האיטלקי הניאו-ריאליסטי). הסרט, שזכה בפרס אריה הזהב כסרט הטוב ביותר בפסטיבל ונציה, מועמד לגלובוס הזהב בקטגוריית הסרט הזר וכן נמנה עם 87 הסרטים שנשלחו מעט מדינותיהם כמועמדים לאוסקר הסרט הזר, כנציגה של מקסיקו. וזה אומר שבהיותו דובר מקסיקנית, לא יוכל להתמודד על תואר הסרט הטוב ביותר בתחרות האוסקר.
בדומה לסרטים אחרים של "נטפליקס" (רק לאחרונה "הבלדה על באסטר סקראגס", של האחים כהן), אנחנו נתקלים בקונפליקט שמייצר פורמט הווידאו-סטרימינג. את "רומא" חובה לראות על מסך גדול, אבל המדיניות של "נטפליקס" היא לאשר חלונות צפייה בבתי קולנוע מאוד מוגבלי זמן בכל מדינה. מומלץ מאוד לעקוב אחר הפרסומים ולצפות בסרט בבית קולנוע, כי מדובר ביצירה מכוננת המתאימה לפורמט המסך הגדול. היצירה "רומא" אמנם מחייבת סבלנות וריכוז, אבל שווה להתאמץ בשבילה. דירוג: *****
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
|
|