|
|
|
דרמה |
|
|
|
|
|
Les Miserables |
עלובי החיים (2019) |
|
|
|
|
|
|
משחק: דמיאן בונאר, אלכסיס מננטי, דג`בריל זונגה |
הופעה ראשונה: 2019 ארץ מקור: צרפת
משך הופעה: שעה ו-43 דקות
|
|
|
|
סטפן מצטרף ליחידה מיוחדת במשטרת פריז ומצוות לצמד שוטרים המוצב במונפרמיי - אחד האזורים הרגישים והמסוכנים ביותר בפרברי העיר. במהרה הוא מתוודע לשגרה הבוערת של השכונה, לשיטות "יוצאות הדופן" של שותפיו החדשים להתמודדות עם פושעים, לקבוצות השונות בשכונה וליריבויות ביניהן. כשהשלושה יוצאים לבצע מעצר שיוצא מכלל שליטה, הם מוצאים את עצמם בעיצומו של מאבק כולל בין כוחות המשטרה לאזרחים הזועמים - תוצאה של שנים של מתח בין הצדדים.
צרפתית, תרגום לעברית
ביקורות בסוף הסרט מופיע על המסך משפט מיצירתו של הוגו "עלובי החיים" (אותה כתב כאמור במאה ה-19 במונפרמי): "אין עשבים שוטים ואין אנשים שוטים. יש רק גננים גרועים". וזו בעצם תמצית הסרט, בין אם תראו בכך אלגוריה או את המציאות עצמה. עשבים שוטים ואנשים שוטים לא גדלים בגינה אותה מטפחים גננים טובים. כלומר, זה כתב אשמה חריף נגד החברה הצרפתית החולה שאיבדה את הבלמים, ומערכת החינוך והקניית הערכים שלה לצעירים לא מתפקדת. לפחות בהקשר של הסרט. הבמאי לאדז' לי, 42, שזהו סרטו הארוך הראשון, יודע על מה הוא מדבר. הוא יליד מאלי, בן למהגרים שהתיישבו במונפרמי. ברקורד שלו ישיבה בכלא והסתבכויות נוספות עם החוק ואת כל המטען הזה הוא מביא לסרט. לא במקרה אל-חסאן לי, בנו, משחק כאן בתפקיד באז, ה"אובזרבר", הנער שמטיס רחפן עם מצלמה וקולט מלמעלה את כל המתרחש במקום, לטוב ובעיקר לרע. תפקיד דומה-אך-שונה יש לרואיז-בונאר (לו הדביק כריס את הכינוי גריזר). הוא איש החוק החדש במקום. בתמונה שמרכיב לאדז' הוא השוטר הטוב/ קטליזטור/ נייר לקמוס לניתוח ופענוח מעלליהם של בני המקום. הוא עדיין אובייקטיבי, יכול לנהל משא ומתן עם "ראש העיר", יכול להציל את עיסא. זאת עד שהמציאות האכזרית והזעם המצטבר יטפחו גם בפניו. לאדז' לי ביים שני סרטים קצרים (אחד מהם, "עלובי החיים", מעין פיילוט לארוך) ופרק בסדרת טלוויזיה, אבל שליטתו בעשייה הקולנועית מרשימה במיוחד. הוא יודע להרכיב נרטיב מובנה, לעבוד עם שחקנים מקצועיים ונון-אקטורס כאחד ולהשתמש בכל הטכניקות הקולנועיות הרלוונטיות לסרטו. היצירה נפתחת בחגיגות ההתעלות של הצעירים בשאנז אליזה בואכה שער הניצחון, על זכיית צרפת במונדיאל ועליית אלילם קיליאן אמבפה למעמד של סופר-סטאר. אלא שהסיפור נודד מהר מאוד יחד איתם לפרבר שלהם ולאווירתו המדכאת והמסוכנת, זירת הפשע אם תרצו. הקצב, דינמיקת האירועים המסחררת, התחביר הקולנועי המרתק והמסר החריף - שאין תקווה – מכים בצופה כאגרוף ברזל בבטן הרכה והופכים את "עלובי החיים" ליצירת מופת מטלטלת.
נחום מוכיח, הבמה
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
|
|