|
|
|
קולנוע צרפתי |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
הופעה ראשונה: 2019 ארץ מקור: צרפת
משך הופעה: שעה ו-26 דקות
|
|
|
|
אחרי עשר שנים שבהן חיה בפריז, סלמה חוזרת לעיר הולדתה, טוניס, להפתעת כל מי שסביבה – דודתה השתלטנית, בת דודתה הצעירה שרק רוצה למרוד, והשכנים שלא מבינים למה שמישהו ירצה לעזוב את האורות הזוהרים של פריז לטובת הרעש והבלאגן של טוניס. אבל לסלמה יש מטרה ברורה מאוד – אחרי שלמדה בצרפת פסיכולוגיה, היא נחושה בדעתה לפתוח קליניקה בעיר הולדתה, שם, היא חושבת, היא יכולה להביא לשינוי אמיתי. אך בין הרשויות שמקשות עליה לפתוח את העסק ותושבי העיר שלא מבינים למה הם צריכים לחלוק פרטים אישיים על חייהם עם אישה זרה, האם יש לה מקום?
ביקורות הסרט מציג התנגשות תרבויות קלאסית. סלמה, שספגה את התרבות הצרפתית הפתוחה והליברלית, ניצבת מחדש מול זו המסורתית-שמרנית של מדינות צפון אפריקה, בהן תוניס. הסרט משרטט בהומור, בחן ובאירוניה את ניסיונותיה לפצח את ההתנגדות של בני שכונתה ומשפחתה (דודה מייעץ לה לא לפלוט שמי שתמונתו תלויה על קיר חדר הקלינקה שלה, זיגמונד פרויד, אותו היא מכנה "הבוס שלה", הוא "יהודי", כדבריה) לטיפולים פסיכולוגיים. לשבת מולה או לשכב על הספה בקליניקה שלה ולשפוך את אשר על לבם – נראה להם כלוקסוס מיותר בחיים. אבל מתברר שגם בתוניס יש הרבה נשים וגברים שיש להם בעיות לא פתורות, עם עצמם ועם אחרים, והם רואים במפגש עם סלמה ובשיחות איתה סוג של הצלה. אופייה הפתוח והעצמאי והסיוע שהיא מעניקה ללקוחותיה, אל מול התערבות הרשויות שמתנגדות לעניין – יוצרים את הקונפליקטים המרכזיים בסרט. האמת היא שאנחנו לא יודעים הרבה על הגיבורה ועל הרקע שלה. הבמאית מנל לבידי בסרטה הראשון, ושותפתה לכתיבה התסריטאית מוד אמלין, מגלות לנו רק שהיא עזבה עם משפחתה לפריז בהיותה בת עשר, וחזרה לתוניס כדי לעסוק במקצועה לאחר שהבינה שבצרפת יש תחרות קשה בתחום. היא קשוחה ואסרטיבית ולא מעוניינת להיות בקשר עם גבר. דמות די אניגמטית, בסך הכל. ומולה ניצבת בת דודתה הסוררת אולפה, שחושפת את שדיה לעיני המורה לאסלאם, וכדי לעזוב את תוניס ולעבור ללונדון היא מוכנה להינשא להומו. ולמרות החורים בתסריט, עד הרבע האחרון של הסרט הנרטיב ההדוק עובר לא רע בכלל, לא מעט בזכות החינניות וכריזמת המסך של השחקנית האיראנית הגולה גולשיפטה פרהאני. ראינו אותה בין היתר בסרטים "אבן הסובלנות" ו"גוף השקרים", וכן בעבודתו של ערן ריקליס "מסתור". אבל כאמור, לקראת סוף הסרט נפרמים תפרים בתסריט והסיפור עובד פחות.
(נחום מוכיח, הבמה)
|
|
|
מחיר |
|
עיר |
|
שם
האולם |
|
שעה |
|
יום |
|
תאריך |
|
|
|
|
|